Grunnskulesamarbeid over nettet

Tekst: Webmaster Volda

Over 200 skoler og 21 høgskoler og universitet med lærerutdanning møtes i disse dager i ulike nettverk for å dele erfaringer om pedagogisk bruk av IKT. 

- I Møre og Romdal ser vi for oss flere måter å samarbeide på, og både fysiske møter og elektronisk kommunikasjon vil kunne være sentrale, forteller Fooladi.

- Denne første oppstartsamlingen er å anse som startskuddet for dette nettverket og blant tingene vi skal gjøre er å stake ut kursen for hva de ulike skolene ønsker å fokusere på framover. Det er viktig at skolene selv får stor grad av råderett, fordi nettverket skal være selvgående etter at Høgskolen i Volda trekker seg ut etter to år.

Barn skal lære å bruke digitale verktøy
- Tiltaket ligger under UFDs Program for Digital Kompetanse som har med IKT i skole og læring å gjøre: http://odin.dep.no/ufd/norsk/satsingsomraade/ikt/bn.html.
Utdanningsministeren har satt opp fem basisferdigheter som skal være "de viktigste" tingene en elev skal få med seg fra skolen og som skal behandles i alle skolens fag:

- Å kunne uttrykke seg muntlig
- Å kunne lese
- Å kunne uttrykke seg skriftlig
- Å kunne regne
- Å KUNNE BRUKE DIGITALE VERKTØY

Dette siste omtales også ofte som DIGITAL KOMPETANSE og vil være sentralt i dette arbeidet.

Skolene som er med i nettverket er:

- Averøy ungdomsskole, Averøy
- Bergmo ungdomsskole, Molde
- Borgund VGS, Ålesund
- Fagerlia VGS, Ålesund
- Haramsøy skule, Haram
- Langveien ungdomsskole, Kristiansund
- Riksfjord barne- og ungdomsskole, Aukra
- Romsdal VGS, Molde
- Spjelkavik ungdomsskole, Ålesund
- Volda VGS, Volda
- Ørsta ungdomsskule, Ørsta


Prosjektet Lærende nettverk er et initiativ for å etablere nettverk som et virkemiddel for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling. Samarbeid i nettverk skal stimulere skole og lærerutdanning til å drive IKT-basert utviklingsarbeid og støtte deres arbeid ved at de kan dele og videreutvikle kunnskap og erfaringer. Nettverkene skal være lærende i den forstand at de skal skape dialog, erfaringsutveksling og refleksjon som grunnlag for endring av praksis.

Hovedmål
Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal skoler, skoleeiere og lærerutdanning bevisstgjøres og kvalifiseres slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og pedagogisk merverdi.

Nettverkets deltakere
Nettverkene skal i alle tilfeller inneholde skoler i grunnopplæringen, skoleeiere og lærerutdanningsinstitusjoner. I tillegg kan bedrifter og andre parter delta i nettverkene der dette er naturlig.
Skoler med erfaring knyttet til nettverksarbeid og pedagogisk bruk av IKT skal være sentrale aktører. Lærerutdanningen skal fungere som nettverksledere, med overordnet faglig og administrativt ansvar for arbeidet innenfor nettverkene. Fylkesmannens utdanningsavdeling skal bidra til etablering av nettverkene med sin kjennskap til skoleeiere og skoler i fylkene.

Nettverkenes innhold
Nettverkets arbeid skal ta utgangspunkt i deltakernes planer og behov for å utvikle bruken av IKT ved egen institusjon. Det vil være stort rom for lokale tilpasninger når det gjelder nettverkenes innhold, men temaene skal knyttes til ulike utfordringer og problemstillinger innenfor digital kompetanse og pedagogisk bruk av IKT. Det sentrale er at de respektive nettverkene i fellesskap definerer og prioriterer sine konkrete mål og tema innenfor denne overordnede rammen.

Formålet med å delta i nettverk
Skolene som deltar i nettverkene, får ved å delta på en diskusjonsarena, hjelp og støtte til eget IKT-basert utviklingsarbeid. De får veiledning, rådgivning og faglig påfyll fra lærerutdanningen, tilbud om gjensidig kunnskapsdeling med andre skoler, læringsmuligheter for egen skole og egne lærere, samt en økonomisk støtte av mindre omfang. Lærerutdanningen og skoleeierne får innsikt i å drive, lede og delta i nettverk, noe som vil styrke deres oppgaver i forhold til grunnopplæringen. Lærerutdanningen skal i tillegg øke sin kompetanse i bruk av IKT i undervisning/læringsaktiviteter, vurderingsformer m.v., blant annet ved å utnytte praksisskolene bedre som læringsarena for grunnutdanningen.
Prosjektet inngår som et tiltak i IKT-satsingen fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD), ”Program for digital kompetanse 2004-2008”. Læringssenteret  er nasjonal koordinator for satsingen.

Del på