Medieproduksjonsstudenter bak rekrutteringskampanje

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

15. april er søknadsfrist i Samordna opptak. I Volda har førsteårsstudenter på medieproduksjon fått frie tøyler til å lage filmer som skal vise nye studiekamerater hva de kan vente seg på Høgskulen. Det har resultert i alt fra barn som stikker av fra barnehagen til fallskjermhopping. Se filmene her! 

Ved Høgskulen i Volda (HVO) er mye praksis helt sentralt i undervisningen. Og når det nærmer seg søknadsfrist for høyere utdanning, og høgskulen ønsker å vise potensielt nye studenter hvorfor Volda er et godt valg – hva er vel da bedre enn at nåværende studenter får lage filmene som trengs? 

Kommunikasjonskontoret ved HVO har nettopp fått overlevert en rekke filmer fra førsteårsstudenter på medieproduksjon som viser hvorfor nye studenter skal søke seg til Volda.

Les mer om Bachelor i medieproduksjon her. (Husk søknadsfrist 15. april)

Samarbeidet er en del av undervisningen i arbeid med målgrupper, idégenerering og selvsagt filmproduksjon. Resultatet er en rekke filmer som viser alt fra økonomiske fordeler til heseblesende fritidsaktiviteter studentene kan drive med ved siden av studiene. 
 


SE ALLE FILMENE HER  

Undersøkelser og strategisk kompass

– På medieproduksjon legger vi til rette for at studentene skal få reell produksjonserfaring fra første studieår, og samarbeid med interne og eksterne aktører er en viktig del av det. Hensikten med dette prosjektet er at studentene skal få erfaring med hvordan det er å jobbe profesjonelt, samt lage produksjoner som de kan ha i portfolioen sin, sier Silje Birknes. 

Høgskolelektoren har sammen med Irene Hillestad og Andreas Solbakken veiledet studentene gjennom samarbeidsprosjektet. De forteller at studentene ble delt inn i sju grupper, som alle har gjort et grundig forarbeid. De har tatt for seg og valgt ut ulike målgrupper, drevet research, gjort intervjuer og undersøkelser, satt opp personas og jobbet med strategiske kompass gjennom en periode på en knapp måned fra start til mål i prosjektet.

– Nå jobber de med resepsjonsundersøking i etterkant, der de undersøker hvordan representanter for målgruppa oppfatter budskapet i filmene, sier Høgskulelektor Irene Hillestad. 

Se alle medieutdanningene Høgskulen i Volda tilbyr.

«Volda er så mye mer!»

En av gruppene tok for seg økonomi som en av de gode grunnene til å velge Høgskulen i Volda som studiested. Lav boligpris og levekostnader gjør at studentene har mer å rutte med. De gjorde en enkel undersøkelse på hva studenter da ville brukt de ekstra pengene sine på, og oversatte dette til to filmer. 

Sentralt for flere av gruppene ble å vise frem egne og andre studenters «Volda-opplevelse». Noen ville ta for seg mulige myter ved det å bo på bygda, og vise frem at det er mye å gjøre på i «studiebygda». Det resulterte i en film med overskriften «Volda er så mye mer».  En annen gruppe snakket med studenter som endelig fikk prøve seg på skateboard, surfing og lignende aktiviteter, som det er mye av. De fant et inkluderende miljø der det er greit å være nybegynner. Høye svev var også en del av filmen som tar for seg at det er kort vei til alt mulig - en annen fordel med et lite studiested. Det ble illustrert i filmen «Er der om fem». 
 


Studentene fikk også praktisk erfaring i ting som kan stikke kjepper i hjula i et prosjekt. Som da gruppa som skulle lage film mynta på potensielle barnehagelærere havna i karantene i forbindelse med Covid-19-smitte knyttet til barnehagen der de filma. Det løste seg, og filmen ble ferdig uten at noen testa positivt på veien – og ga nyttig erfaring! 

– En drømmesituasjon! 

Å kunne by studentene på relevante praksisprosjekt er definitivt en vinn-vinn-situasjon, ifølge oppdragsgiver Line Lauvsnes Oddekalv, som er kommunikasjonssjef ved HVO:

– For oss er det fantastisk å kunne samarbeide med studentene våre. Det er en drømmesituasjon å være i for en kommunikasjonsavdeling som trenger godt innhold. Studentene har nettopp vært søkere selv, så de vet hva målgruppa trenger og liker. Og så er de utrolig dyktige! Det i seg er jo glitrende reklame for medieproduksjonsutdanninga vår, sier en imponert Oddekalv. 

– Dette vil vi gjøre mer av! 

Del på