Braksuksess med digital kviss

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Den populære onsdagskvissen på Rokken har fått nytt liv på nettet og suksessen gjentar seg 29. april. Det er ett av flere gode sosiale tiltak Volda-studentene gjør digitalt.

Behovet for å være sosial er fremdeles stort, koronasituasjonen tatt i betraktning, blant folk – slik også for studentene ved Høgskulen i Volda (HVO). Det er det tatt gode grep for å legge til rette for.

Sist ut et er onsdagskvissen som forrige onsdag debuterte digitalt. Mange viste si interesse og over 80 stykk deltok på kvissen. – Den digitale løsningen fungerte kjempebra, kvissmasterne var superflinke og hadde laga en variert og kjekk kviss. Og vi lærte jo selvfølgelig litt av den første gangen som blir forbedra til neste gang, som kortere tid til å svare og tydelige premieregler, smiler studenthumanist ved HVO, Lone Ellingvåg Knutsen.

Delta i kvissen onsdag 29. april kl. 20.00 på HVOs Facebook-side.

Full klaff

Hun er en del av velferdsgruppa ved høgskolen, som ikke lenge etter koronautbruddet spurte studentene hva de ønsker og har behov for av velferdstilbud i situasjonen vi er i. Et svar som gjentok seg var kviss.

– Vi var nødvendigvis ikke så opptatt av at det akkurat skulle være kvissen som skulle videreføres til noe digitalt, men at vi måtte gi studentene noe kjekt som var mulig å få til. Vi i velferdsgruppa jobber for å skape møteplasser og positive helse- og velferdsarrangement med tema som studentene er opptatt av. Vi synes også det er viktig å samarbeide og involvere mange i dette, og få med engasjerte tilsette og studenter. Derfor var det full klaff for oss når vi kunne involvere både kvissgjengen og Oclin i dette også, forteller Knutsen. 

Utviklet ny kvissløsning

Med Oclin sikter hun til produksjonsfirmaet i Volda, som de tidligere HVO-studentene Atle Remmereit og Chris-Håvard Berge står bak. De har nylig utviklet sitt eget kviss-system som hadde sin offisielle premiere under høgskolens onsdagskviss forrige onsdag. Kvissen blir arrangert via høgskolens Facebook-side og hver enkelt svarer for seg uten noe lag.

Lederen for kvissgjengen blant studentene, Dina Storvik, har vært positiv hele veien og kvissmasterne Ole Henry Snildalsli og Eilert Reine Assmann har stilt gladelig opp. De ønsker å få til kviss så mange onsdager som mulig framover, men vil foreløpig ikke love at det blir hver onsdag.

Ny podkast for studenter

Det er ikke bare kvissen som har funnet sin digitale form. Studentradioen snudde seg raskt om og hadde ei lengre digital sending og X2 Festivalen laget X2 Live som ble en suksess. I tillegg ordnet velferdsgruppa en påskerebus for studentene og de har tilbud om samtaler på nett både med studentombud, studentrådgiver, studenthumanist og studentprest.

– Vi har lurt veldig på hvordan vi kan møte alle de ulike behovene og ønskene som studentene har nå, og svaret på det har blitt at vi er i gang med å lage en podkast som nettopp kan ta opp ulike ting. Podkasten blir laget av meg og studentrådgiver Eli Anne Løksa i samarbeid med kommunikasjonskontoret, studenter og ansatte på Institutt for journalistikk. I tida framover vil vi fokusere på hvordan studentene har det, og ting rundt eksamen, sier studenthumanisten.

– Ta kontakt og snakk om det du vil

Før jul hadde velferdsgruppa «Fyrstehjelp i eksamenstida», det får de ikke til på samme måte nå, men biblioteket har nettbaserte tilbod om rådgjeving på akademisk skriving, kildesøk og kildesortering, og Knutsen og Løksa vil tematisere både eksamensnerver og studieteknikk i podkasten.

Velferdsgruppa gjentar så ofte de kan at studentene gjerne må ta kontakt med dem om hva det skulle være.

– Vi ønsker at studentene tar kontakt om de trenger en prat, om både stort og smått. Vi veit det er mange studenter som har det ekstra vanskelig i disse tider, og det er så vanskelig å se dem akkurat nå. Så vi lover at vi har lav terskel, og kapasitet, til å snakke med de som trenger det.

Her er kontaktinformasjon til studentombud, studentrådgiver, psykolog studenthumanist og studentprest.
 
 

Del på