Tett på nett – korona eller ikke

Tekst: Per Straume

Usikker på studier til høsten? Høgskulen i Volda er et trygt og godt valg uansett om du kommer til Sunnmøre eller studerer fra hjemmekontoret på nett!

Høgskulen i Volda (HVO) var av de første i landet til å tilby nettstudier for over 20 år siden. Dette har en i ettertid og fram til i dag jobbet kontinuerlig med og utviklet videre for å tilby best mulig undervisning på nett. I disse korona-tider drar høgskolen stor nytte av det, og fikk i løpet av få dager i mars lagt om all undervisning til å bli digital.

Historiemiljøet ved HVO var først ute med nettundervisning. Nå er førsteamanuensis Beate Pedersen en av dem som bærer den stolte tradisjonen videre og fornyer og forbedrer denne formen for undervisning. 

– Nettundervisning har ikke én suksessoppskrift. Som annen undervisning må denne tilpasses temaet studentene skal lære, den aktuelle studentgruppen og type studie, forklarer Pedersen.

SE ALLE VÅRE NETTSTUDIUM HER. HUSK SØKNADSFRIST 15. APRIL!

Ulik tilrettelegging

Hun bruker faget sitt – historie – som et eksempel. De har studenter som studerer kun over nett, og studenter som har undervisning på høgskolen. Nettstudentene tilbys asynkron undervisning – undervisning der studenten kan studere når den selv har anledning til det og ikke er avhengig av å «møte opp» til et gitt tidspunkt.

– Det vil si at vi tilgjengeliggjør undervisningsmaterialet, hvor på studentene jobber med dette i eget tempo innenfor gitte perioder av semesteret. Dette krever en annen type tilrettelegging enn for lokalstudentene våre, som også undervises via nett i disse dager, hvor synkron undervisning via Zoom og gruppearbeid i ulike digitale plattformer er et alternativ, forteller Pedersen.

Viktig for god nettundervisning

Hun peker på god kommunikasjon mellom underviser og studentene som en viktig nøkkel for å få til god nettundervisning. 

Beate Pedersen
Førsteamanuensis Beate Pedersen

– Studentene må få klare beskjeder om hva de skal gjøre, innenfor hvilke frister, og ikke minst få tilbakemelding på det de gjør. De må vite hva de gjør riktig og hva de kan gjøre for å forbedre seg. Ellers er variasjon og tidsbruk gode stikkord. Det er viktig å gi studentene en overkommelig arbeidsmengde, og ikke slite dem ut. Heller enn å lage lange forelesningsvideoer og mengder med arbeidsoppgaver, del opp forelesningene i kortere videoer som er mer konsentrerte og som tydeliggjør det som er viktig eller vanskelig. Dette lar studentene holde konsentrasjonen oppe gjennom hele undervisningsøkten. Variasjon er også viktig. Studentene må få mulighet til å bruke, og teste, kunnskapen de opparbeider seg. Arbeidsoppgavene de får utdelt bør være overkommelig, varierte og føre til en følelse av mestring. 

Suksess med historiebachelor på nett

Dette er noe førsteamanuensis Ola Teige nikker anerkjennende til. Han er fagansvarlig for den nye bacheloren i historie ved HVO som ble lansert i 2019 og snart er gjennom sitt første undervisningsår. Søkertallene til det første året var gode – som tyder på at dette er noe det er behov for og som treffer folk.

– Det har vært stor interesse for bacheloren. Det er mange som har tatt enkeltemner hos oss før, som nå benytter sjansen til å bygge på dem til en bachelor. Og det er mange med diverse emner, både på nett og ellers, som nå benytter sjansen til å bruke de inn i en historiebachelor. Det skal jo i en slik grad - i tillegg til de obligatoriske historiemenene og bacheloroppgaven - være frie emner. Her er det stor variasjon av type emner studentene har og nå søker innpassing for. Det er også noen som har begynt på bacheloren fra bunnen av, uten noen studiepoeng fra før, forteller Teige.

Oppdaterer undervisningsmateriell

Mange av emnene som inngår i historiebacheloren var slike som var tilbudt over nett før. Det gir derimot ikke hvile for Teige og kollegaene. Skal undervisningen være god nok og oppdatert, må den utvikles.

– Historisk institutt har en innsatsplan om å oppdatere og pusse opp alle grunnemnene våre på nett. Vi vil lage nye videoer i videostudiet vårt i Strøm-huset, for å erstatte eldre undervisningsopptak. Og på den måten ha flere kortere videoer og nytt undervisningsmateriale per tyngdepunkt, i stedet for en lang video fra klasserommet, påpeker Teige, som forteller at dette også er noe studentene har kommet med innspill om.

Historisk institutt
De ansatte ved historisk institutt jobber mye med å utvikle nettundervisningen. Her er de samlet i et studio som brukes til innspilling av undervisningsvideoer.

De er straks ferdig med dette arbeidet for to emner, og vil snart sette i gang arbeidet for de to siste emnene. – Høgskulen i Volda var først ute og har ligget langt fremme når det gjelder å utvikle løsninger og opplegg for historiestudier på nett, men det nytter ikke å hvile på laurbærene, og vi må bruke kompetansen vi har til å videreutvikle vårt tilbud. En egen nettbachelor og omlegging og fornying av videoene er et svar på det.

Gode råd til lærere og studenter på nett

I forbindelse med den nye bacheloren har de blant annet hatt et stort arbeide å lage et nytt innføringsemne. Pedersen har hatt hovedansvaret for dette, men de fleste på instituttet har bidratt med videoer og annet undervisningsmateriale. Når hun skal dele av sine egne erfaringer og gi noen gode råd til dem som ikke har like lang erfaring både med å lage nettundervisning – og ikke minst til dem som skal være konsumenter av undervisningen, har Pedersen følgende å si:

– Det høres kanskje ut som en klisje, men se mulighetene, ikke begrensningene. Nettundervisning tvinger oss som undervisere bort fra å holde lange forelesninger, og nødvendiggjør kreativitet for å få studentene til å arbeide med pensum og faget på en annen måte enn i klasserommet eller i forelesningssalen. Det handler om å utnytte denne muligheten. Heller enn å bruke tiden til undervisningsforberedelser, gi studentene oppgaver og bruk tiden på oppfølging og gode tilbakemeldinger. 

Ellers vil jeg oppfordre studentene om å gi tilbakemeldinger. Hvis de tydeliggjør hva de mener om nivået i undervisningen, og hvilke typer undervisning de opplever som best for egen læring, har vi mulighet til å tilpasse oss, oppfordrer Pedersen.

Del på