Tre nye dekanar – bli kjend med dei her

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Ein bandgitarist med lang fartstid i musikkfaget, ein hundeelskande pedagog og ein syngande og handarbeidsglad historikar. Her har du Høgskulen i Volda sine nye dekanar.

Dei starta opp som dekanar ved høgskulen 1. august. Jon Are Steen skal dei neste fire åra leie Avdeling for kulturfag, Silje Ims Lied det same for Avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning og Jorunn Fure blir øvste leiar for Avdeling for samfunnsfag og historie.

Vi har stilt dei nye leiarane sju spørsmål i eit forsøk på å snike seg litt inn i hovuda deira, få vite kven dei er og kva tankar dei har om jobben dei skal gjere ved høgskulen. Svara er dekanane sine eigne ord – skrive av dei sjølve. 

Jon Are Steen (52), dekan ved Avdeling for kulturfag (AKF)

Kven er du? 

Eg er opphavleg frå Drammen, men har budd i Stryn sidan 1999. Eg er gift og har fire born på høvesvis 24, 22, 19 og 14 år. Dei eldste er flytta ut for å studere, medan yngstemann framleis bur heime.

Kva fagleg og yrkesmessig bakgrunn har du? 

Eg er utdanna allmennlærar med musikk frå Hamar lærarhøgskule. Etter lærarskulen tok eg hovudfag innan musikkvitskap ved Universitetet i Oslo. Eg fordjupa meg i komposisjon og arrangering, og hovudoppgåva mi handla om korleis den kjende storbandleiaren Duke Ellington tilarbeidde Grieg sin Peer Gynt-musikk.

Seinare tok eg meir utdanning innan utdanningsval, rådgjeving og IKT. Eg jobba først mange år som lærar i grunnskulen, men i 2007 fekk eg jobb som undervisningsinspektør på ungdomsskulen i Stryn, og frå 2021 og fram til i år har var eg rektor ved Stryn kulturskule. I tillegg har eg eg dei siste 20 åra vore dirigent for Stryn musikklag og komponert og arrangert musikk.

Kvifor søkte du jobben som dekan? 

Eg søkte jobben som dekan fordi eg kjente at eg trengte nye utfordringar. Eg treivst i jobben som rektor, men eg hadde lenge hatt eit ønske om å arbeide ved Høgskulen i Volda. Det verka ekstremt spennande å få vere leiar for Avdeling for kulturfag, sidan det er ei avdeling med stor fagleg breidde og som tilbyr utdanning innanfor fag som eg sjølv har ei stor interesse for.

Å leie ei avdeling med slik breidde i fagkompetansen ser eg på som eit privilegium, og eg gler meg veldig til å bli kjent med alle dei dyktige folka her.

Korleis ser du deg sjølv som leiar? 

Eg ser på meg sjølv som ein roleg og trygg leiar som er god til å lytte til andre, og som alltid har ei opa dør. Eg er oppteken av samarbeid og dei moglegheitene som ligg i at vi har så mange fagfelt på den same avdelinga.

Kva ønsker du å utrette og oppnå med avdelinga di? Har du allereie nokre planar, draumar eller mål? 

Eg ønsker sjølvsagd å bidra til at både studentar og tilsette opplev eit utviklande studie- og arbeidsmiljø, som er nytenkande og relevant i vår tid. Elles er eg vel litt for fersk i jobben til å skulle ha store mål og ambisjonar på vegne av avdelinga etter så kort tid i  jobben. Men eg tenker at avdelinga har eit unikt potensial i den breidda vi har, og at vi må arbeide for å tydeleggjere dette internt og eksternt.

Korleis ser avdelinga di ut om fire år? 

Ja, det er ikkje lett å seie, men eg håpar jo at avdelinga har utvikla seg vidare slik at studentane strøymer til Volda for å studere innan alle dei spennande og viktige fagfelta våre. 

Kva likar du å fylle tida di med når du ikkje er på jobb? 

Eg elskar å spele gitar, og på fritida mi driv eg sjølvsagt mykje med musikk. Eg spelar i band og ønsker stadig å kunne spele meir i ulike samanhengar. Eg har dirigert korps i over 20 år, men no tek eg ein pause frå det, i håp om nettopp å få spele meir sjølv. Eg har også skrive musikk til to historiske spel/musikalar, og eg har planar om at i alle fall ein av dei skal setjast opp att om ikkje så lenge. Og det kjem til å ta mykje tid. 

I løpet av det siste året har eg spelt litt golf. Det er jo ein fantastisk kjekk sport, så pass at eg har meldt meg inn i Volda golfklubb. Elles er eg veldig glad i å vere ute i naturen, og eg går gjerne på fjelltur i den flotte vestlandsnaturen; helst på plassar eg ikkje har gått før. Om vinteren er det ski som gjeld, og vi som bur i Stryn er litt bortskjemte med flotte løyper. Det aller beste er likevel å ta seg på fjellski og tråkke spor i lett nysnø. 
 

Silje Ims Lied (49), dekan ved Avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning (AHL)

Hvem er du?

Jeg kommer fra Sandnes kommune i Rogaland. Jeg kom til Volda som student i 1994, og har vært her siden. Jeg er gift og har fem barn.

Jeg er førstelektor i pedagogikk, og har vært ansatt på høyskolen siden januar 2009. Jeg har bred fagkompetanse innenfor pedagogikk og utdanningsfeltet, og god erfaring med både undervisning, forskning og utviklingsarbeid.

Jeg er engasjert i utdanningspolitiske saker samt barn og unges oppvekstsvilkår lokalt, regionalt og nasjonalt. Mine forskningsinteresser omfatter tematikk som spesialpedagogikk i en inkluderende barnehage og skole, tverrfaglig samarbeid samt kompetanse- og organisasjonsutvikling.

Hvilken faglig og yrkesmessig bakgrunn har du?

Jeg er utdannet førskolelærer og spesialpedagog, og har arbeidserfaring fra barnehage (styrer/pedagogisk leder), PPT (pedagogisk psykologisk rådgiver) og BUP (klinisk pedagog). I akademia har jeg hatt fagstilling i pedagogikk, vært instituttleder for Institutt for pedagogikk og prodekan for utdanning ved Avdeling for humanistiske fag og lærerutdanning. De siste årene har jeg hatt et særlig ansvar for å følge opp utdanningsfaglig kompetanse og regional og desentralisert kompetanseutvikling i barnehage og skole.

Hvorfor søkte du jobben som dekan?

Jeg har jobbet ved HVO i 14,5 år, og har gjennom disse årene hatt ulike stillinger og verv. I tillegg til ulike lederroller i egen institusjon er jeg en del av arbeidsutvalget i Universitets- og høgskolerådet for lærerutdanning (UHR-LU), i ledergruppen for spesialpedagogikk og i styringsgruppen for UH-nettverk for Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Samlet sett gir dette meg relativt god innsikt i mye av det som foregår både ved Høgskulen i Volda og ellers i universitets- og høgskolesektoren.

Jeg tror det er en styrke å ha en stor kontaktflate og god kjennskap til hva som rører seg i sektoren, samt innsikt og kjennskap til arbeidsoppgavene til en dekan. Flere kollegaer oppmuntret meg til å søke, og det ble avgjørende for meg.

Jeg er takknemlig for alt jeg har fått av kunnskap og kompetanse ved å være i ledergruppen ved avdelingen de siste åtte årene, og håper jeg nå får muligheten til å videreføre mye av dette sammen med alle de dyktige menneskene på avdelingen.


Hvordan ser du på deg selv som leder?

Tillit og åpenhet er bærebjelker for meg. Det tror jeg er essensielt for de aller fleste. Jeg ønsker å være en leder som går foran, og som involverer og inspirerer. Jeg mener ledelse er å oppnå mål gjennom og sammen med andre mennesker. Det aller viktigste er derfor å tilrettelegge for å jobbe på lag, for å oppnå målsettingene sammen. Da må jeg ha evne til både å lytte, samarbeide og handle. Jeg tror og håper jeg har disse egenskapene.

Den faglige forståelsen og støtten er selvsagt også sentral. Jeg tror det er viktig å være fleksibel, å kunne snu seg raskt rundt og ha evne til å ta raske beslutninger, og alltid jobbe resultatorientert med fokus på stadig bedring.


Hva ønsker du å utrette og oppnå med avdelinga di? Har du allerede noen planer, drømmer eller mål?

Det er veldig mye kunnskap og kompetanse som finnes ved avdelingen, og jeg ønsker å være lyttende og legge til rette for gode prosesser som er godt forankra når det gjelder å utvikle strategi og handlingsplanen videre. Jeg vil likevel trekke frem noen områder vi bør jobbe målrettet med: 
1) rekruttering av studenter, 2) rekruttering av ansatte og 3) etablere en ph.d. som gjør oss selvakkrediterende på lærerutdanningene.

Rekruttering av studenter kan blant annet handle om; god informasjon og godt mottak ved oppstart, tilrettelegging for et «levende» studentmiljø, tilgjengelige ansatte, høy grad av studentmedvirkning i ulike fora, sikre universell utforming i utdanningene, oppfølging av kvalitetssystemet, studentaktive undervisning- og læringsformer, forskningsbasert undervisning, internasjonalisering, inkluderende læringsmiljø og ansatte med god fagkompetanse. Vi må også delta i arbeidet med å styrke omdømme til læreryrket og arbeide målrettet med marknadsføring. 

Når det gjelder rekruttering av ansatte er et inkluderende arbeidsmiljø av betydning. Jeg ønsker også at AHL skal ha en strategisk oppbygging av kompetanse der vi blant annet legger til rette for kvalifisering til første- og toppkompetanse. Vi må sikre god nok fagkompetanse på alle fagområdene, og da blir det viktig å «bygge våre egne folk». Jeg ønsker å få på plass en langsiktig kompetanseplan. Målet er også å opprettholde gode vilkår for FoU-arbeid for alle som er i faglig vitenskapelig stillinger.

Jeg har også tro på at en eventuell oppstart av ph.d. - programmet «Utdanning, språk og kultur» vil bidra til økt rekruttering av både studenter og ansatte.   


Hvordan ser avdelinga di ut om fire år?

Hmm, vanskelig å si. Håpet er at vi har et inkluderende student- og arbeidsmiljø. Videre at AHL har en stabil studieportefølje, med god søknad til de ulike studiene, og vi er i gang med ph.d. - programmet. Etter- og videreutdanningsporteføljen er også på et stabilt nivå, og partnerskap med regionen er på samme nivå som i dag. Om fire år har vi også på plass en langsiktig kompetanseplan, og vi har fortsatt gode FoU vilkår. 

I løpet av fireårsperioden ønsker jeg også en evaluering av, og eventuelt en justering av dagens instituttstruktur. Uavhengig av resultatet på dette arbeidet skal AHL fremstå som en samla avdeling som er i utvikling. En avdeling som er opptatt av både undervisning, utviklingsarbeid og forskning, og der det samarbeides på tvers av institutt og avdeling.


Hva liker du å fylle tida med når du ikke er på jobb?

Jeg er glad i å lese, og kan slappe godt av med en tv-serie. Jeg kobler godt av når jeg er på ei gammel familiehytte i Bjørkedalen.
Tur og kos med hunden er også viktig for meg. Ellers går fritiden med til å være sammen med venner og familie, og følge opp barna på deres arenaer.

 

Jorunn Sem Fure (56), dekan ved Avdeling for samfunnsfag og historie (ASH)

Hvem er du? 

Jeg er en godt voksen dame født og oppvokst i Skien i Telemark.  Jeg har også bodd lange perioder i Bergen, Oslo og Berlin. Jeg er enke, mor til tre voksne barn og farmor til en liten gutt.  

Hvilken faglig og yrkesmessig bakgrunn har du? 

Jeg er historiker av utdanning, tok min doktorgrad i Bergen for tjue år siden på en avhandling om fordrivelsen av tysk sivilbefolkning som kom fra de områdene som etter krigen tilfalt Polen.  Deretter var jeg forsker ved Universitetet i Oslo (UiO), hvor jeg arbeidet ved Forum for universitetshistorie og skrev to bind i UIOs historie, der jeg dekket perioden 1910-1945.  Jeg har arbeidet i over 15 år som forsker, men også undervist en del. 

Jeg arbeidet to år som norsk Henrik Steffens-professor ved Humboldt universitetet i Berlin, en svært allsidig og spennende stilling. 

De siste ti årene har jeg vært museumsdirektør ved Telemark Museum,  et konsolidert museum med seks lokale avdelinger. Der har jeg holdt på med faglig utviklingsarbeid og flere store nybygg-prosjekter. Jeg gikk av som direktør i en periode da jeg hadde mye omsorgsansvar hjemme, og har fungert som forsker og forskningskoordinator ved museet til nå. Jeg holder for tiden på å avslutte et bokprosjekt om den eneste jødiske familien som bodde i Skien under krigen.

Hvorfor søkte du jobben som dekan? 

Jeg har nok gått med et ønske om å vende tilbake til universitets- og høgskolesektoren. Jeg har savnet kontakten med større forskningsmiljøer og ikke minst et pulserende akademisk liv med stadig nye generasjoner av unge studenter som kommer inn og setter sitt preg på institusjonene. Volda har et svært godt omdømme som utdanningssted, og har gode forskningsmiljøer.

Jeg håper jeg kan være med å bidra til å videreutvikle både avdelingen og Høgskulen i Volda-fellesskapet. At Volda ligger på Nordvestlandet er også et stort pluss, da jeg har sterke bånd til regionen, og alltid har tenkt at det måtte være fint å bo her mer permanent.

Hvordan ser du deg selv som leder? 

Jeg er nok en utpreget lagspiller, og preget av en trang til å skape konsensus og forankre beslutninger bredest mulig. Det er ikke alltid lett i kunnskapsintensive miljøer med mange meninger og interesser.  Men om ikke alle er enige i alt til enhver tid, så er det et ideal at alle skal bli hørt. Divergerende oppfatninger er i beste fall en dynamo som skaper engasjement og utvikling, men det krever en god, raus og respektfull diskusjonskultur der det er trygt å melde dissens innenfor et fellesskap som tåler litt motsetninger.    

Hva ønsker du du å utrette og oppnå med avdelinga di? Har du allerede noen planer, drømmer eller mål? 

Det første jeg må gjøre er å sette meg grundig inn i de planer, drømmer og mål som ledelsen, de ansatte og studentene allerede har nedfelt i visjoner og strategier. Så får jeg finne ut hvordan jeg kan bidra best mulig til å realisere dem.

Etter hvert vil jeg nok også gjøre meg noen tanker om hvordan avdelingen kan utvikle seg og sette seg nye mål, når jeg blir mer kjent med de ansattes faglige kompetanseprofil og eksterne forventninger til oss. I beste fall er det et nært sammenfall mellom hva avdelingen har av ressurser, både faglige og administrative, hva de ansatte har av egne ambisjoner og hva som forventes at avdelingen leverer.

Hvordan ser avdelinga di ut om fire år? 

Jeg håper det er en avdeling der alle ansatte føler at de blir sett og verdsatt og får nødvendig rom til å utvikle seg faglig. Jeg håper også at studentene føler de får et godt utdanningstilbud gitt av lærere som er faglig sterke og der studentene selv oppnår faglig selvstendighet og kunnskapsmessig trygghet, slik at de blir godt rustet til å gå inn i et aktivt yrkesliv. 

Jeg håper også at de som jobber administrativt opplever at deres bidrag betyr mye for virksomheten som helhet. Jeg kommer fra en svært liten, men veldig dyktig administrasjon, og har lært meg å verdsette godt byråkratisk håndverk. Det er litt som husarbeid, mest synlig når det ikke blir gjort ordentlig.

Hva liker du å fylle tida med når du ikke er på jobb? 

Jeg er ganske tradisjonell når det gjelder fritiden min; liker håndarbeid, lesing, korsang og turgåing (ikke nødvendigvis de høyeste toppene!) Jeg har registrert at Volda har en nydelig kirke med et kirkekor, og der har jeg tenkt å høre om de har bruk for en ny alt-stemme.


PS! Kate Kartveit, som har vore dekan i tre år, leiar den fjerde og siste avdelinga ved Høgskulen i Volda – Avdeling for mediefag. 
 

Del på