Tenner en gnist for lærerutdanningen

Staten og en rekke andre aktører setter nå i verk en lang rekke tiltak som skal bidra til å styrke kvaliteten på lærerutdanningen og utvikle lærerprofesjonen. Overbygningen og partnerskapet er kalt GNIST. Partnerskapet skal medvirke til å tenne en gnist ved å sikre en god lærerutdanning og kontinuerlig profesjonalisering av lærerne.

Regjeringen legger i Stortingsmelding nr. 31 (2007-2008) "Kvalitet i skolen", i budsjettet for 2009 og i Stortingsmelding nr. 11 (2008?2009) "Læreren - rollen og utdanningen" grunnlaget for en omfattende satsing på lærerutdanningen, og en styrket lærerrolle og lærerprofesjon.

GNIST skal målrette og samordne innsatsen for å heve skolens kvalitet gjennom å bedre lærernes kompetanse og bidra til god og stabil rekruttering til læreryrket. Tiltakene kan sorteres i følgende fem hovedområder:

  1. Bidra til å utvikle lærerprofesjonen
  2. Endre og utvikle lærerutdanningene og bidra til et godt samspill mellom yrke og utdanning. Begge deler skal være attraktivt, krevende og relevant
  3. Etablere en nasjonal rektorutdanning
  4. Øke kunnskapsgrunnlaget for profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse
  5. Stimulere rekrutteringen til læreryrket

Gjennom strategiene "Kompetanse for utvikling 2005-2008" og "Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere" fra 2008 ble det etablert nasjonalt samarbeid om kompetanseutvikling mellom Kommunesektoren, lærerorganisasjonene, skolelederne, universiteter og høyskoler og statlige utdanningsmyndigheter.

I tillegg til "Kompetanse for kvalitet" setter staten og de andre aktørene nå i verk en lang rekke tiltak som skal bidra til å styrke kvaliteten på lærerutdanningen og utvikle lærerprofesjonen. Samarbeidspartnerne fra de to strategiene har derfor gått sammen i et partnerskap om en helhetlig lærersatsing. I tillegg er Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Studentenes landsforbund, LO og NHO invitert inn i samarbeidet.

Les mer.

Del på: