Sondre og Eline skal bli lærere: Nå tar de over skolen
Mellom de majestetiske Sunnmørsalpene ringer det inn til en veldig annerledes uke. På Velle skule er det ikke en lærer å se. Nå tar studentene over.
Mellom de majestetiske Sunnmørsalpene ringer det inn til en veldig annerledes uke. På Velle skule er det ikke en lærer å se. Nå tar studentene over.
– Som student i Volda får vi en unik mulighet til å virkelig få testet hva det innebærer å være lærer, også utover selve undervisningen, sier Sondre Bjørdal.
Sammen med Eline Nordhagen og de andre fjerdeårsstudentene på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn ved Høgskulen i Volda skal de fylle alle rollene på skolen i Ørsta, et kvarters kjøretur fra der de studerer.
– Vi har hatt mange praksisperioder, og jeg har blant annet vært i Malaga i en av dem. Vi er ganske trygge i rollen, så dette nailer vi!, sier Eline bestemt.
Bruker praksisen i masteroppgavene
Dette er femte uken grunnskolelærerstudentene har praksis på Velle barneskule dette studieåret. De andre ukene har vært ordinær praksis med undervisning, og de har hatt lærere å sparre med. Nå må de klare seg helt alene.
– I de vanlige prakisperiodene planlegger vi undervisning, men lærerrollen rommer så mye mer. Og det er det vi får prøvd oss på nå, forteller Eline.
Hun og Sondre er kontaktlærere for seks elever hver. Det innebærer oppfølging av elevene, kontakt med foresatte og elevsamtaler.
Lærerutdanning
– Vi har hatt foreldremøte i forkant, blitt kjent med foresatte og trygget de på at barna er i gode hender. Elevene har litt ulike forventningen, sier Eline og fortsetter:
– Noen gleder seg, noen lover rampestreker, mens andre gruer seg litt til at de trygge lærerne de kjenner godt ikke skal være der. Det er helt naturlig, og det er vår jobb å gå alle elevene i møte.
Hun fordyper seg i spesialpedagogikk, og underviser mindre elevgrupper i praksisen.
– Den praktiske spesialundervisningen og kartleggingen av elevene i norsk, matte og tegning og tekstil er et veldig godt grunnlag for masteroppgaven jeg skal skrive neste år.
Sondre følger klassen sin i flere fag, blant annet norsk, engelsk, kroppsøving og kunst og håndverk. Mange av arbeidskravene han har i engelsk-masteren sin gjennomfører han som en del av praksisen.
– Nå jobber vi med grunnleggende historiefortelling i norsk og engelsk, med utgangspunkt i Harry Potter. Det er gøy å kunne jobbe tverrfaglig, være kreativ og gjøre noe annerledes. Jeg merker elevene setter pris på det.
Valgte Volda på grunn av ryktet
Han har vokst opp i Volda. Og etter å ha vært et år i forsvaret i Indre Troms, kom han tilbake for lærerutdanningen.
– Det er viktig å velge noe man brenner for. Jeg trives der jeg kan gjøre en forskjell. Å være lærer er en utrolig givende og flott jobb.
Fornøyde Volda-studenter
Sondre vurderte å ta utdanningen i en by, men både rykte til lærerutdanningen i Volda og muligheten til å faktisk kunne kjøpe en leilighet ble avgjørende.
Men å vokse opp i studiebygda Volda og å faktisk være student her er to helt forskjellige ting.
– Det lokale miljøet er veldig tett i Volda. Som student blir man en del av et mye større miljø. Det er to forskjellige verdener, og det er utrolig spennende, sier han og utdyper:
– I Volda har jeg kunnet kombinere studiet med å være aktiv i studentmiljøet, blant annet som håndballspiller på Volda studentidrettslag sitt første herrelag. Jeg har også hatt deltidsjobb på en institusjon for barn og unge.
Vil bli lærer for å hjelpe de som strever i skolen
Eline kommer fra Vanylven, halvannen times kjøretur fra Volda. For henne var det ikke et alternativ å reise bort for å studere. Hun pendler til høgskolen, og lever kanskje ikke et helt typisk studentliv. Hun skulle egentlig bli sykepleier, men det ble en brå omvending etter at en fra høgskolen var på skolebesøk og snakket om læreryrket.
– Gøy!, tenkte jeg! Dette skal jeg prøve. Jeg ble særlig inspirert til å hjelpe de som strever ekstra med skolen. Alle skal trives og ha det godt på skolen. Å sitte stille på en stol ved siden av pulten er ikke for alle. Vi kan ha alternative måter å lære på.
Hun forteller at de som underviser på lærerutdanningen gjerne har vært lærere selv, og kan spille på erfaring, og gi eksempler i undervisningen.
– De er veldig dyktige på sine felt og lette å ta kontakt med. Det er dessuten kortere avstand mellom studentene og lærerne enn ved andre studiesteder. Her er jeg ikke student nr 214. Her er jeg Eline.
Les også: Velkommen til Volda