Studenter fikk lære å ta ordet
Å snakke foran en folkegruppe eller med ukjente folk kan være vanskelig for mange i arbeidslivet. Derfor fikk studenter ved Høgskulen i Volda en egen fagdag der de lærte om kommunikasjon og presentasjonsferdigheter – og dele erfaringer om det i en workshop.
Fagdagen med temaet «Å ta ordet», rettet seg mot bachelorstudenter innenfor sosialfag, barnevern, historie og samfunnsutvikling. Hovedmålet med fagdagen var å forberede studentene på deres fremtidige yrkesliv, der kommunikasjon og presentasjonsferdigheter er avgjørende. Arrangementet, som var i regi av Avdeling for samfunnsfag (ASH) og historie, samlet også både eksterne og interne gjester samt fagansatte fra ASH.
PS! Eit kurs som liknar på fagdagen, og som er ope for alle studentar, går 4. og 6. november. Det har påmeldingsfrist 1. november, les meir om det nedst i artikkelen.
Fikk lære av en som selv hadde utfordringer
Fagdagen ble innledet av Ellen Lexerød Hovlid, professor ved institutt for journalistikk, som delte sine erfaringer knyttet til utfordringene mange studenter møter når de skal tale foran en forsamling. Hovlid, som selv har opplevd betydelig nervøsitet ved offentlige opptredener, understreket at det er normalt å føle seg usikker, og at mange har vært i lignende situasjoner. Hun påpekte at med trening og erfaring vil mestring komme med tiden.
Arrangementet tok for seg ulike kontekster der studentene kan bli bedt om å presentere seg, enten foran lærere, medstudenter eller under konferanser og muntlige eksamener. Deltakerne fikk innsikt i hvordan nervøsitet og prestasjonsangst kan påvirke dem, samt strategier for å håndtere slike følelser.
Diskusjonen avdekket også en bekymringsfull trend; flere studenter ber om fritak fra undervisning på grunn av sosial angst. Dette er en betydelig utfordring for studenter som studerer i kommunikasjonsintensive fag, og kan hemme både deltakelse og læring.
Samarbeid og erfaringsutveksling
Marit Rønning Lunde, med bakgrunn som barnehagelærer og videreutdanning innen personal- og organisasjonsutvikling, delte sine erfaringer fra arbeid med studenter.
Hun har ledet en rekke mestringskurs ved studentskipnaden Studentsamskipnaden i Trondheim (Sit) og ledet en workshop under fagdagen. Dette ga deltakerne mulighet til å engasjere seg praktisk og utveksle erfaringer.
Ta ordet-kurs med ledige plasser
I forlenging av fagdagen tilbyr Høgskulen i Volda et kurs som har til hensikt å hjelpe studenter med å overvinne uro og spenning knyttet til presentasjoner.
Kurset går både 4. og 6. november. Sjekk det ut her og meld deg på innen 1. november.
Kurset er lagt opp slik at deltakerne kan velge i hvilken grad de ønsker å utfordre seg selv. Tilbudet inkluderer teknikker for å håndtere fysiske symptomer på nervøsitet, som svette hender og høy puls, gjennom praktiske øvelser og hjemmeoppgaver, samt bruk av VR-teknologi for å simulere presentasjonssituasjoner. Dette lavterskeltilbudet inkluderer også terapeutiske tiltak for tilstander som depresjon, angst og fobier.