Årsstudium Vidareutdanning (bachelornivå)
Skoleretta samfunnsfag
Gjennomført studium vil sammen med en lærerutdanning normalt gi undervisningskompetanse i samfunnsfag i grunnskolen og fellesfaget samfunnskunnskap i videregående skole.
- Start:
- Haust
- Omfang:
- Deltid Heiltid Nettstudium
- Studiepoeng:
- 60,0
- Varigheit:
- 2 semester (1 år)
- Studietype:
- Årsstudium Vidareutdanning (bachelornivå)
- Søknadsperiode:
- 01.02.2024
Løpande opptak til studiet er fullteikna.
Skoleretta samfunnsfag kan tas på deltid eller heltid. Når man har fått opptak til studiet kan man velge selv om man ønsker å ta alle fire emnene (totalt 60 studiepoeng) eller om man ønsker bare å ta enkeltemner (for eksempel hvis man bare ønsker å ta 30 studiepoeng). Studiet bygger på kunnskap fra historie, geografi, sosiologi, statsvitenskap og samfunnsfagdidaktikk. Studiet inneholder også elementer fra tilgrensende fagområder som sosialantropologi, jus, psykologi, økonomi og sosialfag. Sentrale tema er samfunnsfaglig utforsking, kritisk tenking, demokrati, bærekraft og identitet.
Gjennomført studium vil sammen med en lærerutdanning normalt gi undervisningskompetanse i samfunnsfag i grunnskolen og fellesfaget samfunnskunnskap i videregående skole. Det er skoleeier som formelt gjør disse kompetansevurderingene.
Studiet har ingen studieavgift. Studenten betaler kun semesteravgift. All undervisning og eksamen er digital. Det er ikke obligatorisk oppmøte på noen undervisning i de ulike emnene. For oversikt over pensumbøker og annet pensum i de ulike emnene, vennligst gå til det aktuelle Canvas-rommet etter semesterregistrering, og videre til menyvalget "Pensum" i Canvas-rommet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse
Undervisningsmåtar og vurderingsordningar
All undervisning i studiet er digital. Vi bruker Canvas som utgangspunkt for undervisning og veiledning. Som student får man tilgang til de relevante Canvas-rommene etter semesterregistrering.
Studiet har ingen obligatorisk undervisning, men obligatoriske innleveringer.
Eksamen i hvert av de fire emnene blir arrangert digitalt, enten skriftlig eller muntlig.
For de som har tatt emner i skoleretta samfunnsfag tidligere kan det forekomme avkorting i tildelte studiepoeng fra nye emner. Dette gjelder de tidligere emnene SRS101N, SRS102N og SRS103N. De som har tatt (noen av) disse emnene kan ta nye SSA101 og SSA104 uten å få avkorting på studiepoeng.
Merk: Enkelte emner har vektingsreduksjoner i tilfeller der studenter har tatt tidligere versjoner av emnene. Gå inn i studieplanen for hvert enkelt emne for å undersøke hvilke vektingsreduksjoner som ligger på de ulike emnene.
Aktuelle yrke og vidare studium
Gjennomført studium vil sammen med lærerutdanning normalt gi undervisningskompetanse i samfunnsfag i grunnskolen og fellesfaget samfunnskunnskap i videregående skole. Det er skoleeier som formelt gjør disse kompetansevurderingene.
Tidspunkt for oppmøte og samlingar
Det er ingen obligatorisk undervisning, men det vil bli tilbudt digitale møter. Tidspunktene for disse vil bli lagt ut i de enkelte Canvas-rommene i årsstudiet.
Pensum
Studieplan
Skuleretta samfunnsfag - årsstudium (nettstudium)
Programmet består av fire emner på 15 studiepoeng hver, og studiet kan gjennomføres på heltid (to emner per semester) eller på deltid (ett emne per semester), ut fra studentens eget ønske om studieprogresjon.
Studiet tar opp temaer som samfunnsfaglig utforsking, kritisk tenking, demokrati, bærekraft og identitet, med utgangspunkt i kjerneområdene i fagfornyelsens læreplan i samfunnsfag for grunnskulen (SAF01-04) og læreplan i samfunnskunnskap for den videregående skolen (SAK01-01).
Læringsutbyttet må sjåast i samanheng med innhald og arbeidsmåtar i emna. I tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført studieprogram:
Studenten
- Har djupnekunnskap om utvalde teoriar og metodar i geografi, historie og samfunnskunnskap
- Har djupnekunnskap om utvalde tema i fagdidaktisk teori og forsking om samfunnsfag i skulen
- Har djupnekunnskap om verdigrunnlaget og mandatet for skulen og skulen sin plass i samfunnet
- Har djupnekunnskap om sentrale føresetnadar for og problemstillingar knytte til statsdanning, menneskerettar, medborgarskap, demokrati og demokratiseringsprosessar
- Har djupnekunnskap om samane som urfolk og kjennskap til urfolksproblematikk i internasjonalt perspektiv
- Har djupnekunnskap om utvalde døme på samspelet mellom ressursfordeling, demografi, globalisering og berekraftig utvikling
- Har innsikt i sosiale og kulturelle faktorar som påverkar synet på kjønn, seksualitet og kjærleik
- Har kunnskap om økonomiske strukturar, verdiskaping, makt og marknad
- Har djupnekunnskap om utvalde døme på konfliktar og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitskapleg perspektiv
Studenten
- Kan arbeide med verdiar og haldningar i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevane
- Kan finne, vurdere og tolke ulike typar kjelder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevane sin kritiske kompetanse og kreativitet
- Kan planlegge, leie og vurdere læringsarbeidet med særleg vekt på grunnleggande ferdigheiter og gi læringsretta tilbakemeldingar til elevane, tilpassa deira ulike føresetnader og behov
- Kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåtar som stimulerer elevane til medvit om tid, rom og samfunnsprosessar
- Kan legge til rette for demokratisk praksis, utvikling av medborgarskap, samarbeid og konfliktløysing i skulen
Studenten
- Kan legge til rette for at elevane kan reflektere over samfunnsfaglege spørsmål og stimulere til kritisk tenking og kreativitet
- Kan legge til rette for at elevane skaffar seg overblikk over periodar og utviklingsmønster og for refleksjon over korleis historie og kultur blir konstruert
- Kan bidra til endringsprosessar og samfunnsfagleg nytenking i skulen og involvere lokalt samfunnsliv i opplæringa
Undervisningen er nettbasert.
Høgskulen i Volda bruker Canvas som digital læringsplattform. Canvas brukes aktivt i studiet, til innlevering av skriftlege oppgåver og veiledning på disse. Det anbefales at studentene bruker Canvas kontinuerlig, og deltar aktivt i de læringsprosessane som det legges opp til i Canvas. Studentene får tilgang til egne emnerom i Canvas etter semesterregistrering.
Studenten kan velge å studere på heltid (to emner per semester) eller deltid (ett emne per semester).
Emne | 2025 Haust | 2026 Vår | 2026 Haust | 2027 Vår |
---|---|---|---|---|
Studenten velger ett eller to emner hvert semester, ut fra eget ønske om studieprogresjon. | 15 | 15 | 15 | 15 |
15 | 15 | |||
15 | 15 | |||
15 | 15 | |||
15 | 15 | |||
Sum (60 total) | 15 | 15 | 15 | 15 |