Semestre

NO207 Språket som system og mogelegheit

Emnekode: 
NO207
Varighet: 
1 semester
Studiepoeng: 
15
Studienivå: 
Bachelor (fordjupingsnivå)
Undervisningssemester: 
2023 Haust
Eksamenssemester: 
2023 Haust
Undervisningsspråk: 
Norsk
Krav til forkunnskapar

45 studiepoeng i norsk (nordisk) på grunnivå eller f.eks. Norsk 2 fra grunnskolelærerutdanning.

Om emnet

Emnet gir en fordypning i språket som system og mulighet, ett av kjerneelementene i norskfaget i skolen. Med utgangspunkt i funksjonelle tilnærminger til språk ses språksystemet og tekstene det muliggjør, som to sider av samme sak. Det blir lagt vekt på hvordan mening blir skapt og kommunisert, og hvordan ulike valg fra språksystemet skaper ulike tekster. Kjernen i emnet er ei innføring i systemisk-funksjonell lingvistikk (SFL), som legger stor vekt nettopp på hvordan tekster blir til gjennom meningsfulle valg. I SFL spør man ikke først og fremst hva språk er, men hva språk kan brukes til, og betydning og funksjon settes hele tida i sentrum for de språklige analysene. Studenten får også ei innføring i moderne retorisk teori, med vekt på effektiv og overbevisende kommunikasjon. Emnet gir dermed solide verktøy for å analysere tekster i ulike kontekster og på ulike nivå, i samfunn, skole og utdanning.

Emnet kan tas separat som enkeltemne, eller som del av fordypningsstudiet i norsk (nordisk). Fordypningsstudiet kan igjen inngå i Bachelorgrad i språk og litteratur.

Læringsutbytte

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne:

Kunnskapar

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om

  • systemisk-funksjonell lingvistikk
  • moderne retorisk teori
  • hvordan språk blir brukt for å skape mening og kommunisere i ulike kontekster
Ferdigheiter

Studenten er i stand til å

  • utføre analyser av verbalspråklige tekster med begrep fra systemisk-funksjonell lingvistikk og retorikk
  • analysere forholdet mellom tekst og kontekst
  • kritisk reflektere over forholdet mellom språk, tekst og samfunn
Generell kompetanse

Studenten skal ha

  • generell kompetanse i utforming av vitenskapelige tekster
  • innsikt i vitenskapelige tilnærminger til analyse av tekster
Praktisk organisering og arbeidsmåtar

Undervisninga blir gitt i form av nettleksjoner, individuell veiledning og digitale seminar: et oppstartseminar og et oppgaveseminar. Parallelt med nettleksjonene arbeider studenten med ei semesteroppgave. Veiledninga vil i stor grad være knytta til arbeidet med oppgava.

Vilkår for å framstille seg til eksamen

Arbeidskrav:

  1. I starten av semesteret skal studenten gjøre avtale med veileder om valg av emne og problemstilling for semesteroppgava.
  2. Innen en fastsatt frist skal studenten levere et utkast til semesteroppgava på om lag 1500 ord. Utkastet blir kommentert og må godkjennes før studenten kan gå videre med oppgava.
  3. Studenten skal delta på oppgaveseminaret og presentere utkast til semesteroppgave. Dersom man på grunn av sjukdom eller andre presserende grunner ikke kan delta på seminaret, kan man levere videopresentasjon.
Sensorordning
Maksimumstal: 
30
Emneansvarleg: 
Tor Arne Haugen
Emnet inngår i følgande studieprogram
  • Norsk (nordisk) - fordjupingsstudium (nettstudium)
  • Språk og litteratur - bachelor
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individuell
1 semester
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
67
Eksamen er todelt og består av ei individuell semesteroppgave på om lag 6000 ord og en individuell digital eksamen på 4 timer. Ved sensuren blir det brukt bokstavkarakterer, og begge deleksamenene må være bestått (dvs. minst karakter E på hver deleksamen) for at den samlede eksamenen skal være bestått. Ved fastsetting av endelig eksamenskarakter teller digital eksamen 1/3, mens semesteroppgava teller 2/3.
Semesteroppgåve på 6000 ord (utanom litteraturlista)
Digital eksamen
Individuell
4 timar
A-F, der A er best og E er siste ståkarakter
33
Digital eksamen på 4 timar.
Godkjent av: 
Arne Myklebust