Semesters
BLUSTM-A Språk, tekst og matematikk i barnehagelærarutdanninga - Arbeidsplassbasert
Ingen
I dette kunnskapsområdet vert barns språklege, omgrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling tematisert. Desse utviklingsområda er viktige for barns leik, læring og danning, og er avgjerande for at barn kan utvikle relasjonar til andre menneske og fungere sosialt i eit fleirspråkleg, fleirkulturelt og demokratisk samfunn. Innhaldet i kunnskapsområdet dreiar seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meiningsskaping, kreative undring og problemløysning. I dette kunnskapsområdet fokuserer vi på barnehagelærarens rolle og ansvar for å gje barn varierte erfaringar med tilpassa språklege, litterære og matematiske aktivitetar. Kunnskapsområdet skal sikre studenten ein kompetanse som gjev alle barnehagebarn ei best mogleg språk- og matematikkutvikling, også når det gjeld ein god overgang mellom barnehage og skule.Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling, kartlegging og vurdering. Kunnskapsbasen byggjer på faga norsk, matematikk og pedagogikk, som har like stor vekt i dette kunnskapsområdet. Undervisninga vil tydeliggjere ei barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forsking knytt til kunnskapsområdet, der praksis inngår som ein integrert del.
KunnskapStudenten: har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns munnlege og skriftlege språk og språkutvikling, også i fleirspråklege og fleirkulturelle samanhengar har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrar frå munnlege forteljartradisjonar og moderne tekst- og mediekulturar har kunnskap om barns problemløysingskompetanse og omgrepsutvikling i matematikk og har kunnskap om verdien av å utvikle positive haldningar til matematikk, språk og språkmangfald har kunnskap om tal, teljing, rekning, talsystem, måling, rom, form, mønster og symmetri tilpassa aldersgruppa, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking har kunnskap om leikens betydning for språk- og matematikklæring har kjennskap til samisk forteljartradisjon DugleikStudenten skal kunne gjere greie for korleis ein kan observere, legge til rette for, analysere, kartlegge og følje opp barns sosiale, språklege og matematiske utvikling er ein bevisst språkleg rollemodell og ein samtalepartnar som framhevar utvikling, læring og danning i arbeid med barnehagens innhald skal kunne gjere greie for korleis ein kan organisere eit inkluderande og stimulerande læringsmiljø for matematisk og språkleg utforsking, forteljing og høgtlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfald i barnehagens tekstformidling skal kunne gjere greie for korleis ein kan rettleie og inspirere barn når dei utforskar munnlege og skriftlege sjangrar, matematiske problem, symbol og samanhengar skal kunne fortelje, lese høgt og formidle tekst skal kunne analysere og vurdere ulike kartleggingsverktøy skal kunne vurdere ulike typar læremiddel, og bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet. Generell kompetanse:Studenten skal kunne dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk og ta på seg leiaransvar for utviklings- og kvalitetsarbeid skal kunne gjere greie for korleis ein kan kommunisere og drøfte fagleg-pedagogiske problemstillingar med personalet, føresette og eksterne samarbeidspartnarar er aktiv i samtidas barnehagefaglege diskusjonar knytt til språk, tekst og matematikk meistrar norsk munnleg og skriftleg (bokmål og nynorsk), og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssamanheng skal kunne analysere og reflektere over profesjonelle og etiske utfordringar knytt til språk, tekst og matematikk.
-
-
-
Kunnskapsområdet vert organisert i følgjande åtte overordna temaområder:1 Introduksjon til kunnskapsområdet STM.2 Leikens verdi for språk og matematikkutvikling.3 Språk- og omgrepsutvikling.4 Tekst- og mediekultur.5 «Saman om omsorg (SOM)»-seminar.6 Språk- og matematikkstimulering.7 Pedagogisk dokumentasjon.8 Samanhengen barnehage-skule.9 Oppsummering.Kunnskap og dugleikar i språk, tekst og matematikk vert tileigna i ein kombinasjon av å delta i aktivitetar i basisgrupper og seminargrupper, på førelesingar og gjennom sjølvstudium. Det er obligatorisk frammøte til all undervisning i dette kunnskapsområdet, jamfør Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 7-3 om frammøte/deltaking i undervisninga. Ein vil gjennom arbeidet med kunnskapsområdet fokusere på korleis den faglege utviklinga kan tilpassast barna sine erfaringsbakgrunnar, interesser, anlegg og føresetnader, uavhengig av kjønn og kulturell bakgrunn, og sikre barns rett til medverknad. Det faglege innhaldet frå dette kunnskapsområdet skal vere ein aktiv del av praksis, blant anna gjennom to arbeidskrav knytt til dei to praksisperiodane i femte semester. I tillegg skal studentane gjennomføre eit prosjektarbeid ved eigen arbeidsplass.
-
Emnet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.