Semesters

DRHS904 Profesjonsteori, skjønnsutøvelse og profesjonsetikk

Course code: 
DRHS904
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
5
Level of study: 
PhD
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Profesjonsteori, skjønnsutøvelse og profesjonsetikk
Teaching semester: 
2025 Spring
Course name in Norwegian Bokmål: 
Profesjonsteori, skjønnsutøvelse og profesjonsetikk
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.

Course content

Profesjonsutøvelse i helse- og sosialsektoren skjer for det meste i ansiktsnære relasjoner. Et særtrekk ved profesjonelt arbeid er friheten til å utøve faglig skjønn, men med en slik frihet kommer også muligheten til å handle på tvers av statlige føringer og faglige krav. Dette emnet gir en innføring i sentrale profesjonsteoretiske og profesjonsetiske perspektiver som har betydning for yrkesutøvelse og forskning innen helse- og sosialfag. Emnet fokuserer på hvordan profesjonenes kvalifisering, rolle, oppgaver og mandat kan forstås ut fra ulike teoretiske perspektiver. Hva utgjør grunnlaget for skjønnsutøvelse i profesjonsetiske dilemmaer? Hva er forholdet mellom profesjonens samfunnsoppdrag og de profesjonelles autonomi? Og hvordan kan vi forstå forholdet mellom profesjonsetikk og juss? 

I dette emnet er ambisjonen å utvikle kandidatenes evne til å gjenkjenne og reflektere over etiske dilemmaer som ofte oppstår i arbeid med mennesker. Ph.d-kandidatene vil bli utfordret til å diskutere profesjonsetiske dilemmaer ut fra relevante lover og etiske retningslinjer.   

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Kandidaten har innsikt i sentrale begreper om profesjon, profesjonskvalifisering og skjønnsutøvelse. Kandidaten har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer, ansvarsteori og ulike perspektiver på hva som utgjør profesjonsetikkens grunnlag.  

Learning outcome skills

Kandidaten kan anvende de sentrale begrepene i analyse av profesjoner. Kandidaten kan identifisere sentrale etiske dilemmaer i profesjonsutøvelse og drøfte forståelsen av disse. 

Learning outcome qualification

Kandidaten kan vurdere og drøfte problemstillinger om profesjoner og profesjonsetikk som har betydning for profesjonsutøvelse og egen forskning.  

Working and learning activities

Emnet er organisert i to samlinger à to dager. I første samling blir relevante analytiske perspektiver presentert. I den andre samlinga skal deltakerne legge frem en problemstilling relevant for eget fag- og praksisfelt, og skissere teoretiske og empiriske tilnærminger for videre arbeid. Arbeidsformen omfatter forelesninger, diskusjon og faglig presentasjon. 

 

Assessment requirements

Emnet krever godkjent faglig presentasjon/arbeidskrav.

Det er krav om deltakelse på minimum 80 % av de obligatoriske aktivitetene som går fram av undervisningsplan for emnet.

 

Evaluation

Emnet blir evaluert i samsvar med  kvalitetssikringssystemet ved Høgskolen i Molde: https://www.himolde.no/studier/om/studiekvalitet/kvalitetssystem/ph.d/ph.d.-i-helse--og-sosialfag/index.html/

Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
15
Person in charge: 
Kjartan Leer-Salvesen
Used in other programs
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
1 Semester
Pass / fail
Fagessay
Approval signature: 
Randi Bergem 22.02.2022