Semesters

REL207N Livssynsmarknad og livssynsdebatt

Course code: 
REL207N
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
15
Level of study: 
Specialization level (bachelor’s degree level)
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Grunnivå (minimum 45 stp.) i Religion, livssyn og etikk eller tilsvarande.

Course content

Dette emnet utforsker samtidens diskusjoner rundt religion og livssyn, og analyserer nyreligiøsiteten som et eksempel på disse. Som fenomen har nyreligiøsiteten vokst frem i moderne tid, ofte som utfordrer av tradisjonelle religiøse strukturer. Ulike former for nyreligiøs tro og praksis presenteres, samt deres historiske røtter og kulturelle kontekster. Emnet legger vekt på kritisk analyse av hvordan nyreligiøsitet reflekterer større samfunnsmessige endringer. Eksempler på dette er hvordan nyreligiøse bevegelser formidler identitet, kritikk, og mening i en foranderlig tidsalder. Emnet går også inn på hvordan flere av disse bevegelsene har gitt opphav til debatt og konflikter.

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten har 

  • Oversikt over sentrale teorier og forskningsdebatter om nyreligiøsitet.
  • Kjennskap til ulike former for nyreligiøsitet.
  • Kunnskap om nyreligiøsitetens relasjon til tidligere religiøse tradisjoner.
  • Forståelse for hvordan nyreligiøsitet ofte utrykkes i og gjennom populærkulturelle utrykk.
  • Forståelse av hvordan religion kan fungere som en arena for kulturmøter.
Learning outcome skills

Studenten har

  • Evne til kritisk analyse av nyreligiøse bevegelser og deres opphav i og innflytelse på moderne samfunn.
  • Evne til å sammenligne nyreligiøse fenomener med etablerte religiøse tradisjoner.
  • Ferdigheter i å presentere og diskutere komplekse religiøse og kulturelle temaer.
Learning outcome qualification

Studenten 

  • kan formidle sentralt fagstoff som teoriar, problemstillingar og løysingar skriftleg og gjennom andre aktuelle uttrykksformer.​
  • Kan finne, kritisk vurdere og diskutere kilder på mer avansert nivå innen humanioraområdet.
  • Har evne til å reflektere over og drøfte religion i relasjon til samfunnsmessige endringer.
  • Har evne til å reflektere over og drøfte nyreligiøsitetens rolle i dagens samfunn.
Working and learning activities

Emnet er helt digitalt og krever ikke oppmøte. Undervisningen består av moduler i høyskolens digitale læreplattform. Det inngår et obligatorisk oppgaveseminar på nett med interaktiv studentaktivitet (ikke i sanntid). Det blir gitt individuell veiledning på oppgaven.

Assessment requirements

For å kunne gå opp til eksamen må studenten

  • ha fått godkjent to innleveringer innen fastsatt frist.
  • ​ha deltatt i oppgaveseminar på nett, med presentasjon av eget oppgaveutkast og kommentar på utkast fra en medstudent.
Evaluation system
Maximum number of students: 
30
Person in charge: 
Mathias Nygaard
Used in other programs
  • Religion and Culture - bachelor (net-based)
  • Religious studies - specialization
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Home exam
Individual
3 Days
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
100
Digital eksamen.
Ei skriftleg oppgåve på 3000 ord (+/-10%).
Approval signature: 
Silje Ims Lied