DRHS900 Strukturelle vilkår for profesjonsutøving

Course code: 
DRHS900
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
5
Level of study: 
PhD
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Strukturelle vilkår for profesjonsutøving
Teaching semester: 
2024 Autumn
Course name in Norwegian Bokmål: 
Strukturelle vilkår for profesjonsutøvelse
Assessment semester: 
2024 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Curriculum: 

Pensum lagt til rette digitalt

Required prerequisite knowledge

Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.

Course content

Profesjonsutøvelse i helse- og sosialsektoren skjer for det meste i ansiktsnære relasjoner og i ulike kontekster. De fleste utdanninger til velferdsstatens hjelpeyrker vektlegger relasjonell kompetanse. Profesjonsutøvelsens kontekstuelle vilkår er derimot mindre vektlagt. I dette emnet er ambisjonen å utvikle kandidatenes evne til refleksjon over forholdet mellom strukturelle vilkår og relasjonell profesjonsutøvelse. Konkret vil en analysere kulturelle, samfunnsmessige, politiske og organisatoriske endringsprosesser som har medført nye krav og forventninger til profesjonsutøvere, både "ovenfra" fra politikere og styringsbyråkrati, og "nedenfra" fra brukere, media og publikum. Eksempelvis gjelder dette individualisering og identitetspolitikk, nye maktformer (governmentality), ulike styringslogikker (New Public Management), endrede metoder for tilsyn og kontroll (transparens og accountability), krav om kunnskapsbasert/evidensbasert profesjonsutøvelse, samt brukermedvirkning og individuell tilpasning. Emnet vil utforske hvilke utfordringer og dilemma som oppstår av disse prosessene, og hvordan ulike rammevilkår fremmer eller hemmer god profesjonsutøvelse.

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjende læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Kandidaten skal kunne

  • begrepsfeste og analysere ulike strukturelle forhold som omhandler samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår
Learning outcome skills

Kandidaten skal kunne

  • utvikle forskningsdesign og forskbare problemstillinger om hva som kan fremme kvalitet og gode arbeidsprosesser i samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår
Learning outcome qualification

 

Kandidaten skal kunne

  • identifisere nye relevante problemstillinger og skissere forskningsdesign for disse
  • lede prosjekter og delta i debatter som omhandler profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår

 

 

Working and learning activities

Emnet er organisert i to samlinger à tre dager. I første samling blir relevante tematiske og analytiske perspektiv presentert. I den andre samlinga skal deltakerne legge frem en problemstilling relevant for eget fag- og praksisfelt, og skissere teoretiske og empiriske tilnærminger for videre arbeid. Arbeidsformen omfatter forelesninger, diskusjon og faglig presentasjon. Samlinger: Uke 44 og uke 48.

Undervisningen er for det meste organisert som seminar. Kandidatane skal også presentere egne framlegg. Læringsutbytte i emnet forutsetter derfor aktiv deltagelse. 

Assessment requirements

Det er krav om minimum 80 prosent frammøte. Emnet krever godkjent faglig presentasjon.

Evaluation system
Evaluation

Emnet blir evaluert i samsvar med  kvalitetssikringssystemet ved Høgskolen i Molde: https://www.himolde.no/studier/om/studiekvalitet/kvalitetssystem/ph.d/ph.d.-i-helse--og-sosialfag/index.html/

Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
15
Person in charge: 
Kjartan Leer-Salvesen
Alf Roger Djupvik
Used in other programs
  • PhD in Health and Social Sciences, Professional Practice - Terms and Development
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
1 Semester
Pass / fail
Fagessay
Approval signature: 
Randi Bergem 24.02.2023