Media, professions and society
Purpose
The research group is a meeting point for researchers with an interest in developing and implementing projects on the relationship between professions, media and society. The group supports individual members and groups of members in their work to develop projects, obtain funds and carry out research in a field that is central to media education at Volda University College. The group has regular meetings and organizes and contributes to seminars and conferences with relevant topics.
Members
Johann Roppen (leader from 01.08.2024)
Paul Bjerke (emeritus)
Ellen Lexerød Hovlid
Hedda Paulsen
Kristian Fuglseth
Idar Flo
Steinar Høydal
Amir Bashti Monfared
Dag Svein Roland
Irene Hillestad
Jon Harman
Hild Nordal
Sandra Lappegard Wangberg
Charlotte Loxley Helleland
Kishore Gajendra
Jens Standal Groven
Helene Krokfoss (master student)
Raquel Barba Martinez (master student)
Activities
The group has regular meetings and must also arrange or contribute to courses, seminars and conference participation with relevant topics.
Projects
Welcome! Recruitment strategies and practices in Norwegian media companies.
Financed by HK-dir through the project Praksis - Oppdrag - Entreprenørskap at the University of Volda.
News ratings - revisited
On the inside of six Norwegian newsrooms. What quality criteria do news editors use as a basis for selecting, processing and presenting news? Members of the research group carry out observations in a selection of Norwegian newsrooms: Aftenposten, Dagbladet, VG, Nettavisen, NRK Dagsrevyen and TV 2.
Press support - present, past, future
Funded by the Swedish Council for Applied Media Research and the Norwegian Media Authority, the group runs (together with the research group "Randsonemedier") several sub-projects related to press support's function and accreditation.
Smart green and fair
The project will work to get into a position to develop larger project applications and seminars with international partners in an NFR/EU/UN context in the field of social communication, restructuring, new communication technology linked to the UN Smart Cities concept.
Smart, grønn og rettferdig
Teori
Først en teoretisk avklaring av begrepet tillit, som er høyfrekvent brukt i de fleste sammenhenger på PR - feltet og i samfunnsdebatten, (feks NAV - skandalen, fakenews i klimadebatten/klimapanelet) men sørgelig uavklart og med liten konseptuell dybde.
Teknologi
Kravet til teoriarbeidet er at det skal kunne levere innsikt mht begrepene deltakelse og tillit - og vise en direkte kopling til konkrete transparente digitale kommunikasjonsløsninger for de faktiske bærekraftsindikatorene som inngår i visjonen for SmartCities; borgerne skal kunne se sanntidsrapporering og effekter for å kunne delta i en utvidet CSR - stakeholderdialog om tiltak og retning for kommuner og dagligliv. Simuleringsverktøy og redskap for kommunikasjons-løsninger med augmentedreality/AI, vil være en tung trend fremover. Design og realisering av disse kan ikke bare overlates til teknologimiljøene alene, her kommer våre media og humanistiske fag inn som korrektiv.
Sammenfall
Bruk av ny teknologi for å nå UNSDG målene; Digitale tvillinger, realtid presentasjon og formidling, simulering og augumentedreality; dvs infolag lagt «oppå» virkeligheten; et tidlig eksempel fra simulatorsenteret er cruisebåtturister sitt vandringsmønster, men samtidig behov for å videreutvikle «gamle» møteplasser, idetorg, dialog - kafeer, frivillig sektor, dugnad. Jf urbanisme/byutviklingsprosjekter Wien «ZWEIFEL»