![Profile picture for user hagenu](/sites/default/files/styles/user_profile/public/pictures/2023-08/20230514131714.jpg?h=acbfecf9&itok=sPiaHpgP)
Unni Hagen
Leiing
Senior
Spesialområde: Innovasjon og arbeidslivsrelevans
Utdanning:
- Doctor of Philosophy (Ph.D.) Policy Studies and Comparative School Leadership, Faculty of Education og Society, Institute of Education, University of London (2006)
- Master (Cand. polit.) Sosialpedagogikk, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO (1992) (Hovedoppgave: Reformer og åpenhet i det Sovjetiske utdanningssystemet.)
- Bachelor of Arts (Cand.mag.) (allmennlærerutdanning og sosialpedagogikk), Elverum lærerhøgskole (1987)
- Bachelor of Education (allmennlærerutdanning m/kroppsøving, biologi, forming og samfunnskunnskap, musikk, kristendomskunnskap). Elverum lærerhøgskole (1981)
Faglig og administrativ ledererfaring:
- Dekan, Avdeling for kulturfag, HVO (2019-2023)
- Dekan, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2013-2017)
- Pro-dekan FoU, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA (2011-2012)
- Studieleder grunnskole- og barnehagelærerutdanning m/personalansvar, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2008-2013)
- Assisterende skoleleder/lærerrådsleder, Ullevål skole, Oslo (1988-1991)
Undervisnings- og veiledningserfaring:
- Dekomp (lokal ordning for kompetanseutvikling), HiØ VIDERE, prosjektleder/mentor (2017-2019)
- Nasjonal Rektorutdanning, HiOA, prosjektleder/underviser/veileder (2010-2013)
- Masterveieleder (2012-2019)
- Master in Comparative and International Education (4 kandidater), Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
- Master i organisasjon og ledelse (3 kandidater), Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag, HiØ
- Master in Multicultural and International Education (1 kandidat), Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA
- Master in International Education, Educational Leadership International (ELI), Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO (1990-1922)
- Lektor, LEGTA Semur (yrkesskole), Lycee Agricole, Frankrike (2007)
- Lektor, Academie Dijon, Greta Marches de Bourgogne, engelsk/presentasjonsteknikk/kulturforståelse for topp- og mellomledere i internasjonale industriforetak (2007)
- Vitenskapelig assistent m/veilederansvar, Pedagogisk ledelse internasjonalt med prosjektstøtte fra Program for utdanningsforskning, NAVF, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO (1992)
- Grunnskolelærer trinn 1-7 (Elverum, Hurdal, Oslo) (1981-1992)
Lederansvar for NOKUT-akkrediteringer:
- Ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2009-2010)
- Master i natur, kultur og berekraft, Avdeling for kulturfag, HVO (2020-2023)
- Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2016-2017)
- Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2016-2017)
- Master i norsk i skolen, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2015-2016)
- International Master in Early Childhood Education and Care (IMEC), Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2009-2010)
Verv i styrer og råd:
- Norsk Innovasjonssenter, styringsgruppeleder (2020-2023)
- Universitets- og høyskolerådet, Design, kunst og arkitektur (UHR-DKA), rådsmedlem/arbeidsutvalgsmedlem vara (2020-2023)
- Innovasjon og arbeidslivsrelevans (IOA) Sunnmøre kulturnæringshage/Avdeling for kulturfag, HVO, styringsgruppemedlem (2021-2023)
- Praksis, oppdrag og entreprenørskap (POE) Avdeling for mediefag/Avdeling for kulturfag, HVO, prosjekteier (2021-2023)
- Den kulturelle skolesekken (DKS), Faglig rådsmedlem) (2019-2023)
- Grieg Research School, styringsgruppemedlem (GRS) (2019-2023)
- Seanse - senter for kunstproduksjon for og med barn og unge, styremedlem (2019-2023)
- Sunnmøre kammermusikkfestival, styremedlem (2020-2022)
- Fakultet for realfag og teknologi, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (Realtek/NMBU), styremedlem vara (2016-dd)
- Volda kunnskapspark, styringsgruppemedlem (2019-2020)
- Halden Næringsråd, styremedlem (2015-2017)
- Nasjonalt råd for lærerutdanning (NRLU), rådsmedlem (2013-2017)
- Doktorgradsutvalget (DGU) ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA, utvalgsmedlem (2011-2012)
Internasjonal akademisk erfaring:
- Academic visiting scholar, Department for Educational Studies and Community Support, Massey University, New Zealand (1998-1999)
- Visiting researcher, SPACUW (St. Petersburg Association for Cooperation with the Universtites of the World), Russland (1994)
- Associate member, Centre for Educational Sociology, Department of Sociology, The University of Edinburgh, Skottland (1993-1999)
- Team-leader on a pilot study, Moscow State Pedagogical University, Russland (1992)
Oppdatert: august 2023
Undervisning og veiledningserfaring
Undervisnings- og veiledningserfaring
Dekomp (lokal ordning for kompetanseutvikling), HiØ VIDERE (2017-2019)
Nasjonal Rektorutdanning, HiOA, prosjektleder og underviser/veileder (2010-2013)
Masterveieleder (2012-2019) Master in Comparative and Interna
Research
CRIStin
Books
Children's Services: Shaping Up for the Millennium. Supporting Children and Families in the UK and Scandinavia [ISBN 0-11-495778-9] 254s.
Published 1997 by Unni Hagen, Bronwen Cohen
Scientific articles and book chapters
Introduction and Overview
Published 1997 by Unni Hagen, Bronwen Cohen
Statistical Appendix
Published 1994 by Unni Hagen
The Norwegian Case: Child-centered Policy in Action
Published 1993 by Unni Hagen, Felisa Tibbitts
Other works
Her skulle det akkuart no ha vore eit yrande liv.
Published 2020 by Unni Hagen
Future Skills og utvikling av kultur indikatorer
Published 2020 by Unni Hagen, Oskar Skulstad
Framtidsferdigheter
Published 2020 by Unni Hagen
Fylkeskommunen mot straumen.
Published 2019 by Unni Hagen
Fylkeskommunen mot straumen.
Published 2019 by Unni Hagen
Fylkeskommunen mot straumen.
Published 2019 by Unni Hagen
Dialogmøte - pedagogisk forskning
Published 2012 by Unni Hagen
Norwegian School Leaders Positioning Themselves as Change Agents: Cultural Context and Personal Experience
Published 2012 by Unni Hagen
Innsikt fra Ontario. Rektors rolle, handlingsrom og kvaliteten i klasserommet
Published 2012 by Unni Hagen
Utdanningspolitikk er problemet - og annen hardt tilkjempet innsikt
Published 2012 by Unni Hagen
Undervisningens kjerne
Published 2012 by Unni Hagen
Hvordan forandre 5000 skoler
Published 2012 by Unni Hagen
Høgskulen sine behov i ny symjehall: Viktig å ha eit anlegg som er tenleg og framtidsretta.
Published 2010 by Unni Hagen, Frode Sætre, Kjetil L Høydal
Seksjon for idrett og friluftsliv sine behov (ny symjehall).
Published 2010 by Unni Hagen, Frode Sætre, Kjetil L Høydal, Elisabeth Innselset
Heads Negotiating School-Based Management in the 1990s: Russian, Norwegian and Scottish Stories of Change [ISBN 978-82-579-4728-6] 316s.
Published 2010 by Unni Hagen
Publisher: Høgskolen i Oslo og Akershus
An Administrative Dinosaur? French School Leaders Facing Pedagogical Challenges
Published 2008 by Unni Hagen
Head's Notions of Success: School Leadership Stories Compared
Published 2008 by Unni Hagen
French School Leaders: Reviewing the Literature
Published 2008 by Unni Hagen
School Principals and New Public Management: An International Study
Published 2006 by Unni Hagen
Working Across Languages: Trustworthiness Comparing School Leaders’ Stories of Change
Published 2006 by Unni Hagen
Heads Negotiating School Based Management in the 1990s: Russian, Norwegian, and Scottish Stories of Change 332s.
Published 2006 by Unni Hagen
Heads on School-Based Management: Norwegian, Russian and Scottish Stories Compared
Published 2004 by Unni Hagen
Management as a Profession
Published 2000 by Unni Hagen
Headship: A Comparative Perspective
Published 2000 by Unni Hagen
Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experience
Published 1999 by Unni Hagen, Marian Court
Headship, Gender and Devolved School Management: An International Study
Published 1999 by Unni Hagen
Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in Light of New Zealand Experience
Published 1998 by Unni Hagen, Marian Court
Head Teachers on Devolved School Management: A Gender Perspective
Published 1998 by Unni Hagen
Shared leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experiences
Published 1998 by Unni Hagen
Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experiences
Published 1998 by Unni Hagen, Marian Court
Headteachers in Devolved School Management: A Comparative Perspective
Published 1998 by Unni Hagen
Headteachers and Devolved School Management: Moving Towards Managerialism
Published 1997 by Unni Hagen
Comparing Headship under Devolved Management: Methodological Issues
Published 1997 by Unni Hagen
Services for Children with Additional Needs: Scandinavian Perspective
Published 1997 by Unni Hagen
Child-centered Policy in Action in Norway: Possible Lessons for the US
Published 1994 by Unni Hagen, Felisa Tibbitts
The Changing Role of the Headteacher in Self-Managing Schools: Some Dilemmas in Comparative Studies
Published 1994 by Unni Hagen
European Union: Education for All in Europe
Published 1994 by Unni Hagen
Statistical Appendix
Published 1994 by Unni Hagen, Suzanne Stiver Lie, Lynda Malik
School Leadership and Management: The Norwegian Case
Published 1993 by Unni Hagen
The Changing Role of Headteachers in Norway, Russia and Scotland: A Comparative Study
Published 1993 by Unni Hagen
Redistribution of Power and the Changing Role of Headteachers: Methodological Issues
Published 1993 by Unni Hagen
School Governing Policy in Norway
Published 1993 by Unni Hagen
Ideological Changes in the Russian School System: A Challenge for the School Principal
Published 1992 by Unni Hagen
Ideological Shift a Challenge for the Russian School Principal
Published 1992 by Unni Hagen
Changing Ideology: A Challenge for the Russian School Principal
Published 1992 by Unni Hagen
Decentralization and Market Economy: Seven Hypothesis on the Role of the School Principal
Published 1992 by Unni Hagen
Current Challenges in the Soviet Educational System
Published 1991 by Unni Hagen
Russian Culture and Soviet Ideology: Divergent Assumptions – A challenge for the Soviet Educational System
Published 1990 by Unni Hagen