Er læringsmiljøet universelt utformet?
Tredjeårsstudenter ved 5 høyere utdanningsinstitusjoner kan denne uken svare på et elektronisk spørreskjema om hvordan de opplever læringsmiljøet, både fysisk, psykososialt og pedagogisk.
Er du fornøyd med PC-arbeidsplassene, hva synes du om gruppeundervisning, er det vanskelig å finne fram på lærestedet og føler du deg stadig under press? Dette er noen av spørsmålene i undersøkelsen som i dag sendes på e-post til studenter i 5. semester.
Alle svarene blir behandlet anonymt via Norstat, som står for utsending og innsamling. 3 av de som sender inn spørreskjemaet, vinner en iPod nano,
Det tar ca. 10 minutter å svare på undersøkelsen.
– Det er viktig at studentene deltar i undersøkelsen fordi det er de som opplever hvordan HVO fungerer til daglig, melder Studieadministrasjonen.
Tilgjengelighet for alle
Gjennom studentundersøkelsen håper vi å kunne få et grunnlagsmateriale for økt satsing på universell utforming av læringsmiljøet.
– Universell utforming betyr at man tar høyde for ulike forutsetninger hos studentene, sier prosjektleder Siri Kessel ved Høgskolen i Oslo.
– Både tilgjengelighet og universell utforming innebærer miljø som sikrer utdanningsmuligheter for en heterogen studentmasse.
Dette kan for eksempel være mennesker som har brukket et bein, gravide, noen som har mye å bære, fargeblinde eller noen som kommer med barnevogn. Det kan gjelde mennesker som har problemer med å lese trykt tekst eller å skrive, mennesker med minoritetsbakgrunn eller mennesker som hører dårlig.
- Svarer mange på undersøkelsen vil den kunne gi Læringsmiljøutvalgene og utdanningsinstitusjonene viktig informasjon for arbeidet med å utvikle et best mulig helhetlig læringsmiljø.
8 dagers frist
Undersøkelsen gjennomføres fra i dag og tredjeårsstudentene må svare innen torsdag 26. oktober. Hensikten er å studere hvordan studenter opplever det fysiske, psykososiale og pedagogiske læringsmiljøet.
– Vi bruker samme studentutvalg som i StudData3-undersøkelsen, som er en database for studier av rekruttering og kvalifisering til profesjonell yrkesutøving. Dermed kan vi sammenlikne de to undersøkelsene, sier Kessel. Først sendte vi ut spørreskjemaet til 2300 studenter ved HiO. Nå går vi ut til ca. 3000 studenter ved 5 andre høgskoler og universitet. Vi spør også studentene om de er villige til å delta i kvalitative intervjuundersøkelser ved en senere anledning.
Interaktivt system
For å gjennomføre undersøkelsen brukes et interaktivt system som har tilfredsstillende tilgjengelighet for lesing på dataskjerm via skjermleserprogramvare til syntetisk tale og punktleselist for blindeskrift.
– Det er viktig for oss at alle studenter kan delta i undersøkelsen, sier Kessel. Spørreskjemaet er utviklet i samarbeid med Senter for profesjonsstudier ved HiO, NOVA og arbeidsgruppen til Nasjonal Pådriver, NTNU.
Rapport fra undersøkelsen skal etter planen være ferdig i juli 2007. Alle som deltar i undersøkelsen vil få et kortfattet sammendrag av noen resultater fra undersøkelsen.
Les mer
Læringsmiljøutvalget ved Høgskulen i Volda
UH-loven, paragraf 4.3 (Lovdata)
StudData