Fokus på læringsmiljø ved Høgskulen i Volda

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

Konferansen i Bergen hadde tittelen ”Tilgjengelighet til høyere utdanning for alle”.

- Samlingen i Bergen var først av alt inspirerende, forteller Ragnhild. Særlig gjorde det inntrykk på meg å høre tidligere miljøvernminister Guro Fjellanger, som selv er lam/har funksjonsnedsettelser, fortelle på en humoristisk måte hvordan hun opplever hverdagen. 

Fysisk og psykisk læringsmiljø
- I arbeid med læringsmiljø er det lett å ta god helse som en selvfølge og glemme at ikke alle har kropper med alle funksjoner intakt. Å få fortalt noen av de uttallige hindre mennesker med funksjonsnedsettelser møter i løpet av kort tid, satte dessuten en vekker i meg, innrømmer hun.


- Konferansen hadde også et foredrag med psykologspesialist ved Studentsamskipnaden i Bergen, Merete Liisberg, som satte søkelys på de psykososiale problemstillingene.

- I typisk studentalder går man gjennom mange prosesser og som student er det mange krav som skal møtes. Mange får derfor psykiske problemer i ulike grad i denne perioden, og det er kjempe viktig at det tas på alvor. Å oppsøke psykolog bør snarere være et tegn på selvinnsikt enn svakhet.

 

Når målene i Volda
- Både studenter og ansatte ved andre læresteder i landet jobber for å nå de samme målene som vi gjør i Lærings- og miljøutvalget ved Høgskulen i Volda.

 

- Jeg tror jeg kan si at vi her i Volda ligger relativt godt an i forhold til studentene med funksjonsnedsettelser.

- Men det er selvsagt alltid noe som kan bli bedre. For eksempel tilgjengelighet i noen av auditoriene. 

- For tiden avvikler vi møter med ledelsen ved de ulike avdelingene, der vi går gjennom en sjekkliste for å avdekke ulike mangler ved de fysiske og psykososiale miljøet.


Flere tiltak siste året

 

- Ved Høgskulen i Volda er det nå gjort en del fysiske tiltak for læringsmiljøet siste året, forteller driftsleder Leif Roar Strand.
 

- Vi har bygget to handikaptoalett i Ivar Aasen-huset, samt installert alarmer i tolv handikaptoalett på campus. I tillegg har vi montert solskjerming av et undervisningsrom mot sør i Henrik Kaarstad-huset og lagt inn teleslynger i store undervisningsrom, forteller han.

- Bevegelseshemmede har også fått bedre tilgang til underetasjen i Idrettsbygget, og en rullestolrampe til Henrik Kaarstad-huset på rom 309.

- Så har vi montert 200V kontakter i en del undervisningsrom og i vrimleområder for ladning av bærbare datamaskiner, melder driftlederen.
 

Del på