En kommunikasjonsavdeling hvor alle har gått i Volda
Kommunikasjonsavdelingen i Microsoft Norge er ganske unik: den består nemlig utelukkende av tidligere Volda-studenter!
Kommunikasjonsavdelingen i Microsoft Norge er ganske unik: den består nemlig utelukkende av tidligere Volda-studenter!
Kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen gikk ut fra Høgskulen i 2003, kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Gjestland i 2012 og praksisstudent Liv Tone Otterholt har sin siste praksis før hun er ferdig med bachelorgraden til våren. De har alle tre bakgrunn fra samme linje i Volda, den som i dag heter PR, kommunikasjon og media.
Kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen har jobbet i Burson-Marsteller, Nordea og i Coca-Cola før hun kom til Microsoft i 2015. Det første halve året var hun eneste kommunikatør i selskapet, men i vår har kommunikasjonsavdelingen blitt til en ekte avdeling med tre kommunikatører.
– Jeg ville gjerne ha inn en praksisstudent fra Volda fordi jeg vet at studentene der er veldig dyktige, og fordi jeg så på det som en mulighet for å få en sparringspartner med fersk innsikt og nytt blikk på kommunikasjonsarbeidet vårt, sier Vibeke.
– Dessuten har jeg jo gått der selv og har derfor lyst til å bidra til at dagens Volda-studenter får en like god introduksjon til bransjen som jeg selv fikk, sier hun.
Da Liv Tone skulle velge praksisplass for eksternpraksis, ville hun gjerne lære om hvordan man jobber med kommunikasjon i store, internasjonale bedrifter.
– Jeg synes også at all den nye teknologien som kommer er utrolig spennende. Det er dessuten et stort pluss at Microsoft har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass, sier Liv Tone.
Hun kom inn som praksisstudent fra midten av februar.
I begynnelsen av mars begynte også Elisabeth Gjestland som kommunikasjonsrådgiver i Microsoft. Hun kommer fra jobb i markedsavdelingen for brennevin i Arcus AS. Etter bachelorgraden i Volda har Elisabeth tatt mastergrad i Praha og jobbet i overkant av to år i Arcus.
Bakgrunnen fra PR-linjen på Høgskulen i Volda tror Elisabeth at har gitt dem et godt grunnlag for å jobbe med PR og kommunikasjon.
– Man merker at vi har samme utdanning, både med hensyn til hvilket tankesett vi har og hvordan vi jobber, forteller Elisabeth.
"Data er den nye oljen" sies det gjerne i mediene i dag. Å jobbe med data og teknologi er attraktivt for mange, og mange arbeidsgivere sier at de ser etter kandidater som har kunnskap innen teknologi når de skal ansette nye hoder i tiden fremover.
– Å få jobbe i teknologibransjen er utrolig kult og lærerikt! Dessuten er det så mange flinke folk her, og de tar seg tid til å inkludere meg, forteller Liv Tone.