Raskt til topps i Adidas
Det er ikke mange år siden Aleksander Rist Holmen (29) var en helt vanlig PR-student mellom fjellene i studiebygda Volda. Nå har han fått seg fast jobb i et av sportsbransjens aller største selskap – på verdensbasis! Møt mannen som startet i Volda og endte opp ved Adidas sitt hovedkontor i Tyskland.
Det er ikke mange år siden Aleksander Rist Holmen (29) var en helt vanlig PR-student mellom fjellene i studiebygda Volda. Nå har han fått seg fast jobb i et av sportsbransjens aller største selskap – på verdensbasis! Møt mannen som startet i Volda og endte opp ved Adidas sitt hovedkontor i Tyskland.
For de fleste som studerer PR og interesserer seg for sport og mote, ville en stilling i Adidas vært drømmejobben. Og Aleksander legger ikke skjul på at den er nettopp det.
– Det korte svaret på det er ja. Jeg er veldig glad for at jeg får jobbe med noe jeg brenner for og som interesserer meg, i et selskap med enormt mange dyktige folk, sier han.
Stegene Aleksander, eller Aleks som han blir kalt, har tatt, er uten tvil enorme. Adidas er verdens nest største produsent av sportstøy og andre klesprodukter, som også er veldig populære her i Norge. Så hva går egentlig en jobb i et så stort selskap ut på?
– Strengt tatt er PR og kommunikasjon «bare» én del av jobben min, blant veldig mye annet. Jeg har ansvaret for kommunikasjon på vegne av Adidas Skateboarding og Adidas Snowboarding i Europa, forteller bodøværingen.
Innenfor disse gruppene i Adidas-gruppen driver 29-åringen med mye spennende i utviklingen av merket rundt i Europas kriker og kroker.
– Jeg har også ansvar for merkevarebygging, markedsføring, PR, digitalt og sosialt.
Jobbet seg oppover i kjempetempo
Høgskulen i Volda er kjent for sin praksisrettede utdanning og mulighetene den gir elevene til å virkelig jobbe ute i bransjen. For den ambisiøse, og uten tvil suksessfulle, eks-Voldastudenten, var det der eventyret startet.
– Tilfeldig fikk jeg kapra praksisplass hos Adidas Norge. Dette var i 2012, og to måneder ble til tre måneder før jeg i september samme året hadde et tremåneders vikariat som PR-manager for Norge. I januar 2013 landa jeg fast jobb som markedsfører og fikk lov å jobbe med hvordan våre historier kommer til liv i butikkene på tvers av løping, fotball, trening og mote.
Og ikke nok med det. Aleks skulle klatre enda høyere opp i Adidas. Kun halvannet år tok det, og vipps så var han plutselig markedssjef for selskapet i Norge; en enda større rolle og enda mer ansvar.
– Der jobbet jeg med hvordan vi i selskapet aktiverer produktene våre rundt om i landets butikker, kan han fortelle.
Aleksander Rist Holmen tok ytterligere steg i bransjen i en enorm fart. Etter to og et halvt år helt i toppen i Norge, kom tiden for det store steget til utlandet.
– I april flytta jeg til Nürnberg i Tyskland og tok fatt på jobben som Senior Brand Manager for Action Sports i Europa. Nå har jeg det overordna markedsansvaret for Adidas Skateboarding og Adidas Snowboarding i Europa. Jobben går ut på å utvikle og sette til verks strategien vår rundt på kontinentet.
– Har vel landa på beina
Mannen med den stilige jobbtittelen gikk ut av Volda våren 2012, og han oppsummerer de siste årene ganske greit:
– I Volda tenkte jeg aldri at jeg skulle flytte til Tyskland, men jeg ville jo jobbe med noe jeg syntes var interessant. Sånn sett har jeg vel landa på beina.
Han er sikker på at det hele startet på Sunnmøre for hans egen del – det var der han fikk grunnlaget som gjorde det mulig for ham å avansere i gradene etter endt utdanning.
– Jeg tror Volda ga meg en god forståelse for kommunikasjon, som har hjulpet meg godt på veien. Det handler ikke nødvendigvis om å kunne alle teoriene på rams, men om helheten.
Og når han til slutt skal komme med et tips til dagens PR-studenter som vil gå den samme veien som ham, sier 29-åringen: – Her er det stor klisjéfare; jobb hardt og vær tålmodig.
Da er det betryggende at det som kjennetegner klisjéer, er at de som regel stemmer. For Aleksander Rist Holmen fungerte det hvert fall.