Fikk innblikk i avansert skredvarsling

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

fdea4dc17716e529f5ad862ce42a8a39

Alpene var klasserommet da en gruppe andreårsstudenter fra friluftslivstudiet ved høyskolen reiste til Davos. I praktfulle naturomgivelser tilbrakte studentene ei uke i fjellene rundt den verdenskjente alpebyen for å lære mer om snøskred og varsling av det.

TURLEDERE I ALPENE

Studentene dro på egen hånd uten lærere fra Høgskulen i Volda, men fikk kyndig veiledning fra noen av de beste på feltet i Sveits. Høyskolens kontaktnettverk gjorde at studentene fikk lære av ansatte ved skredforskningsinstituttet i Davos.

– Det var ei uke med ski- og skredfokus. Studentene vet mye om hvordan man forholder seg til skred i Norge, men gjennom denne turen får de også innblikk i hva de tenker om ferdsel i vinterfjellet i et annet land i Europa. De fikk også prøve seg som turledere for en gruppe skikjørere, sier høyskolelektor i idrett og friluftsliv ved Høgskulen i Volda, Stig Løland.

11eedfc0f93fb5e647c8cd97ebe69e6f

MER PRESIST ENN I NORGE

Thomas Riis var en av de seks studentene som var med på turen. Han snakker om en kjempefin opplevelse med utrolig mye læring i løpet av ei uke.

– Fokuset var den sveitsiske tilnærmingen til frikjøring utenfor preparerte bakker. Vi fikk lære om hvordan de utarbeider skredvarsler og se hvor presist det er i forhold til i Norge. Et skredvarsel i Sveits dekker et mye mindre område. Mens vi her har ett skredvarsel for Møre og Romsdal, har de der nede ett varsel for et område på størrelse med Volda eller mindre, forteller Riis som fikk mange turer opp og ned skiheisene rundt Davos.

– Da så vi mange værstasjoner som måler snø- og lufttemperatur, samt snødybde og vindstyrke. Det er ikke så utbredt i Norge.

ANNEN KULTUR

Mens det her til lands er en del som ønsker å kjøre på ski i våt og myk snø, er det nesten uaktuelt i Sveits.

– Vi ble utfordret til å finne tørr snø utenfor løypene der nede som er god og sikker å kjøre på. Da brukte vi en del tid på å ta heisen opp og ned og kjøre en del på tvers til vi fant noen partier med tørr snø. Det samme gjaldt for bærende snø, slik at vi måtte følge sola gjennom dagen og være i områder der den ikke hadde fått varmet opp snøen noe særlig. Vi ser eksempler på det her på Sunnmøre hvis vi går opp mot Skårasalen en tidlig morgen er vi alene på ski. Mens når vi rundt klokka tolv er nede på parkeringsplassen igjen kommer det folk som skal gå samme turen. Da får de ofte våtere snø, som gjør det litt farligere og de får ikke samme skiopplevelsen, hevder Riis.

Om uhellet skulle være ute og et skred går skal studentene nå være godt rustet. Før de reiste hadde de opplæring i utstyr som sender og mottar signal om noen skulle havne under snø i et snøskred. I Sveits fikk de brukt det i praksis og lært enda mer.

– Vi ble tatt med til en stasjon de hadde der nede. Der var det gravd ned sendere i snøen som vi skulle søke oss fram til med våre sendere uten å ha noen spor å gå etter, som det ofte er når man trener på det i Norge.

BEDRE ENN I NORGE

Løland er ikke i tvil om utbyttet av turen i et land hvor fjellene er høyere og skiutfarten høyere enn hjemme i Norge.

– Det er veldig lærerikt. I Sveits har de kommet lenger enn oss på mange felt når det gjelder snøskred. Samtidig har de også en litt annen tradisjon og kultur for varsling av snøskred enn det vi har i Norge, forteller Løland.

I tillegg til mye ny lærdom ble det også tid til litt skjikjøring.

– Det var rift om plassene på turen til Davos. Det er mange som er interesserte i å kjøre på ski, sier Løland.

0744ac3e2f09283db48b464f9269e633

Mens en gruppe av studentene fra bachelorprogrammet i Friluftsliv dro til Alpene, dro en annen til Svalbard.

– Der fikk de lære om arktisk friluftsliv. Det blir noe helt annet igjen. Da gikk det mye på hvordan man forholder seg til isbjørn, klimaet og landskapet der oppe, forteller Løland.

Tekst Per Straume

Del på