Tilbakeblikk på studieoppholdet i Lyon

Tekst: Webmaster Volda

Her kan du lese om en gruppe Voldastudenter sine erfaringer, på godt og vondt:

Faglige forventninger

Da vi bestemte oss for å studere i Europa, ønsket vi å studere på et universitet som tilbød engelsk undervisning. Jean Moulin Universite var et av få universiteter i Europa som gjorde nettopp dette, og fagene de tilbød så både spennende og interessante ut. Forventningene til semesteret var høye, og vi så frem mot å kunne ta fag som Høgskulen i Volda ikke tilbyr.

Etter noen dager med obligatorisk undervisning, fikk vi alle vite at mange av fagene vi ønsket å ta var fullbooket. Vi måtte nå skrive motivasjonssøknad for å få de ønskede fagene som vi allerede hadde fått beskjed om at vi hadde kommet inn på.. For oss var dette både frustrerende og overraskende. For noen av oss betydde det at tre av fire ønskede fag var fullbooket. At det ikke ble gitt informasjon om dette tidligere, allerede før studiestart, var for oss merkelig. Vi endte opp med og stort sett få plass i de ønskede klassene, men om dette var pga. vår motivasjonssøknad eller fordi vi satte Cecilie Wilhelmsen på saken, er uvisst.

 Administrasjonen og Internasjonalt kontor

Kulturforskjellen kom svært godt frem i møte med internasjonalt kontor på universitet. Vi ble raskt vant med lite medhjelpelige og likegyldige ansatte. Tålmodighet ble et nøkkelord for oss. Enkle ting som å få studentkortet tok tid og vi måtte gjennom både banken og utleierne våre for å få kortet. De ansatte på internasjonalt kontor kunne ofte svare oss med korte og irriterte setninger og vi følte oss ikke særlig godt ivaretatt. Dette gjaldt forsåvidt ikke bare ved skolen, men på de fleste offentlige etater vi henvendte oss til. Vi fikk et godt perspektiv på hvor godt vi har det hjemme der store deler av en saksbehandling foregår raskt på nett. I Frankrike vendte vi oss til mye papirarbeid og at byråkratiet tilsvarer at alt tar lang tid. Vi ble etterhvert flinke til å mase om vi ikke følte at vi fikk tilstrekkelig hjelp og dette merket vi hjalp. Vanlig norsk høflighet kommer du ikke langt med i Frankrike, der gjelder det å være klar og tydelig på at man krever hjelp og tilstrekkelig informasjon.

 Faglig

French Civilization

De to første ukene hadde vi et obligatorisk fag, french civilization, der vi lærte om Frankrikes historie og kultur. En times lang multiple choice eksamen måtte bestås for å kunne få godkjent studieprogrammet ved universitetet. Læringsutbyttet i disse forelesningene var så som så, da vi satt igjen med et inntrykk av at dette var forelesninger der foreleser i størst grad skrøt Frankrike opp i skyene. Den historiske delen var grei, men utover dette lærte vi mye unyttig fakta, som for eksempel hvor mange single det er i Frankrike, og at franske kvinner kan arbeide og ta vare på sine barn på samme tid. Faget var både useriøst og lite nyttig. Vi sitter igjen med et inntrykk av at dette var et forsøk på å fylle opp timeplanen. 

Fransk

Franskundervisningen var også obligatorisk, fire timer per uke. Gjennom en multiple choice test ble vi delt inn i ulike grupper etter fransknivå. Når klassene var inndelt hadde en stor andel havnet i feil klasse, i forhold til sitt nivå, og det ble brukt mye tid på omorganisering. Franskundervisningen generelt var helt fin, med unntak av at det var for mye fokus på det grammatiske og det skriftlige språket fremfor den muntlige delen. Ellers var det god oppfølging i disse timene. 

Brand management

Dette var et fag samtlige av oss så frem til og hadde høye forventninger til. Foreleseren kunne nok mye om sitt felt, men manglet dessverre evne til å videreformidle dette. Det var lite teori og mer løst, til tider, irrelevant prat. Vi kunne oppleve foreleseren som småfrekk og han var ikke særlig mottakelig for andre teorier enn sine egne. Dette førte til at man ofte satt inne med sine synspunkter. Her er det viktig å huske på kulturforskjellen mellom Norge og Franrkike. Generelt sett var det veldig ulik pedagogisk praksis enn den vi er vant med hjemme.

Vi arbeidet en del i grupper, da for eksempel med analysering av arbeidsmarkedet i hjemlandet vårt. Vi hadde et individuelt prosjekt, der vi skulle ”brande” oss selv, selge oss inn som et produkt. Hvordan man ville løse oppgaven, og hva det ferdige produktet skulle være var valgfritt. Det samme gjaldt gruppearbeidet, der man skulle ”brande” eller analysere ett fiktivt eller eksisterende produkt. Dette var to spennende og utfordrende oppgaver, der man kunne bruke kreativitet og fantasi. Selv om dette var lite arbeid fordelt på et helt semester, så var det spennende å bli satt en situasjon der vi måtte tenke gjennom våre styrker og hvordan vi ønsker å fremme disse. Læringsutbyttet når det gjaldt prosjektarbeidet var stort, men dessverre lite når det gjaldt resten av undervisningen.

 Surfing the green wave

Dette faget var nytt dette semesteret. Her skulle vi ta for oss klimaendringene og diskutere problematikken rundt disse. Prosjektarbeid var en stor del av dette faget, noe jeg personlig mener det var satt av for mye tid til. Vi var en stor klasse, og over halvparten av forelesningene gikk med til å høre på studentpresentasjoner. Plusset med prosjektarbeidet var at vi måtte fremføre produktet, og fikk litt trening i dette. Foreleseren var veldig hyggelig, men var dessverre mer interessert i å snakke om det franske nyhetsbildet, uavhengig av klima, enn om annet med faglig relevans.  

Introduction to communication and information

Dette faget var særlig relevant for oss da vi studerer kommunikasjon på HVO. Til å begynne med lurte vi på om faget kunne tilføre oss noe nytt, da vi allerede hadde hatt introduksjon til komm/inf ved Høgskulen. Vi ble positivt ovverasket over dyktige forlesere og ny og relevant informasjon. Faget er todelt med en informasjonsdel først og deretter en kommunikasjonsdel.

Vi hadde to forskjellige forelesere som begge utmerket seg i forhold til foreleserne vi hadde i de andre fagene ved universitetet. Faget stilte krav til gode muntlige og skriftlige prestasjoner og kom godt med i vår utdannelsesplan. Vi skulle ønske vi hadde flere timer med dette faget og særlig kommunikasjonsdelen av faget var svært lærerrikt og givende.

 Human Resources og Organizational Behaviour

Disse to fagene hadde vi store forventninger til, men endte opp med å bli en stor skuffelse.Faglig sett var det veldig lavt nivå, og vi sitter igjen med minimalt med utbytte. Det var ingen pensum i noen av fagene, det var overhodet ikke nødvendig å lese til eksamnene, og gjennomføringen av både eksamener og forelesninger var veldig uprofesjonelt. Mens foreleseren i HR i det minste var hyggelig, selv om vi ikke lærte så mye, så var foreleseren i OB tydelig lite motivert. Det var null interaksjon i klassen, og hun viste ikke til noe pensum/relevante teorier, men snakket mest om seg selv og sine erfaringer. I tillegg måtte vi gjette oss til om vi hadde et prosjekt mot slutten av semesteret ettersom hun hadde nevnt det for noen, men det var komplett umulig å svar av henne på mail, samt at den franske versjonen av Fronter var omtrent umulig å bruke. I dette faget var læringsutbyttet omtrent lik null, og det lille vi lærte i dette faget var vi selv som fant på internett når vi jobbet med prosjektet.

I HR hadde vi en hyggelig og sprudlende foreleser som i det minste oppmuntret til dialog i forelesningene, men det var også her begrenset utbytte av undervisningen ettersom det var veldig lavt nivå på det vi faktisk lærte, og foreleseren var mest opptatt med å tulle og snakke om andre irrelevante ting under både forelesningene og selve eksamen (som varte én time).

Comparative Literature and Post-Colonialism Dette kurset tok for seg studiefeltet postkolonialisme innenfor litteraturens verden, og sammenlignet eldre klassikere (stort sett engelske og franske bøker) med nyere verk i lys av dette. Foreleseren var en hyggelig britisk professor som var stødig på det han foreleste om. Siden dette var et kurs i tolkning og sammenlikning av litteratur ble det oppfordret til diskusjon i klassen. Dette ga kurset et ekstra løft, spesielt siden det var studenter fra hele verden til steder som ga forskjellige og spennende syn på pensum. Vurdering i faget var basert på en muntlig presentasjon og en eksamen på to timer.

 Bolig

Linda, Becky og Margaret hadde bestemt oss for at vi skulle bo sammen, og finne noe på det private boligmarkedet. Vi dro til Lyon ca 14 dager før skolestart for å lete etter et sted å bo. I ettertid ser vi at vi kunne ha gjort like mye hjemmefra Norge, da vi brukte store deler av tiden på å lete etter boliger på internett. I Frankrike var det fellesferie, og flere utleiebyråer hadde stengt, og åpnet ikke før september. Vi brukte ca en uke på å finne et sted å bo. Vi ente opp med å bo på to forskjellige steder, begge funnet på internett. At vi måtte flytte etter halve tiden ble en positiv faktor for oss, da vi ble godt kjent med to forskjellige områder i Lyon (Croix Rousse og sentrum av Lyon). Ingen av stedene lå i umiddelbar nærhet til skolen, men med gode metroforbindelser og utleiesykler var ikke dette noe problem. Begge steder anbefales på det sterkeste å bo på. Begge leilighetene hadde to soverom, kjøkken, stue, bad og internett var inkludert. Vi betalte hver ca 4000 norske kroner i måneden. Strøm kom i tillegg. Vi angrer absolutt ikke på at vi valgte å bo på denne måten. Det er billigere enn å bo på studenthybel, litt hyggeligere omgivelser og det er fint å komme seg litt vekk fra campus.

 Sosialt

Som Erasmus og SELF-student får du rett og slett en unik mulighet til å bli kjent med mennesker ikke bare i fra Frankrike, men fra hele verden. Erasmus (og til en viss grad universitetet) arrangerer en rekke sosiale arrangement i løpet av semesteret, alt fra fester til reiser og sportslige aktiviteter. Spesielt det internasjonale miljøet ved universitetet er vennlig og imøtekommende, og det er lett å bli kjent med nye mennesker. Det hele avhenger naturligvis også i stor grad av hvor mye du selv engasjerer deg. Har du imidlertid en hyggelig, åpen og imøtekommende innstilling kommer du langt! Når det kommer til språk foregår det meste av sosialiseringen i det internasjonale miljøet på engelsk, da det er mange som også er en del av SELF-programmet ved skolen. Utenfor universitetets miljø må du naturligvis forberede deg på at det meste foregår på fransk. Stereotypen om at franskmenn ikke er så dyktige i engelsk er nok dessverre sann, og med mindre du er god i fransk kan det være en utfordring å få mer enn overfladisk kontakt med franske studenter, selv om det naturligvis finnes noen hederlige unntak som også snakker god engelsk. Når alt kommer til alt, er det særlig det sosiale vi husker av vårt semester i Frankrike, og vi sitter igjen med flere venner fra alle hjørner av verden vi fremdeles holder kontakten med!

 Studere på fransk

Jeg, Siri, valgte å studere på fransk og har dermed litt andre opplevelser enn de andre som valgte å ta fagene på engelsk. Jeg startet med et 4-ukers språkkurs i en by som heter Amboise, noe jeg vil anbefale på det varmeste, da man bor hos en fransk familie og får en mildere overgang til den franske kulturen. Da jeg kom til Lyon var det et valg å ha orientation course eller ikke. Jeg valgte å ha det, noe jeg virkelig anbefaler fordi det franske universitets systemet er annerledes enn det norske. Selvstendighet og tålmodighet er to nøkkelord for dette systemet. Ting tar tid, du må være forberedt på at ting ikke blir servert på sølvfat.( Alle kontorer har lunsjpause mellom 12-14) Det var et evig styr å finne ut hvilke fag man ville ta, da man kunne velge mellom alle fag på alle årskull. Jeg anbefaler derfor å gjøre god research før man drar på hvilke fag man kan være interessert i å ta. Fagene var veldig interessante, nivået var relativt greit. I flere fag var eksamen flervalgsoppgaver og generelt er de snillere med Erasmus-studenter. Man lærer godt fransk, da det er veldig få som snakker engelsk. Jeg fikk mine venner som også var internasjonale studenter gjennom orientation week, men ble kjent med franskmenn via forelesninger. Tar man litt initativ selv er det relativt greit å bli kjent med de franske. I tillegg hadde jeg en fransk fadder. Jeg bodde i en liten hybel rett ved skolen. Veldig praktisk å slippe å ta metro om morgenen. Jeg vil anbefale å enten bo nærme skolen eller på Presque Ile, hold deg i hvertfall unna Villeurbanne. Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde bodd med franske studenter, en britisk venninne av meg gjorde det, og var veldig fornøyd. Mitt fransknivå var relativt høyt før jeg dro, noe som var en stor fordel. Men jeg vil også si at man lærer fort. Det er spesielt det muntlige som har blitt bedre. Mitt mål med utveksling var å lære meg fransk, og det har jeg oppnådd

 Anbefales

En samlet oppfatning er at vi vil anbefale Lyon som studieby. En passe stor by med masse kultur og muligheter. Angående universitetet er det litt ulike synspunkt. De som tok det på engelsk anbefaler det ikke, men hvis man ønsker å ta det på fransk kan universitet anbefales hvis man er inneforstått og forberedt på det man er i vei på å begi seg utfor. Man må i tillegg vurdere hva som er viktigst: hvilke fag man skal ta, hvilket språk man vil ta det på eller hvor man drar. Uansett er opplevelsen fra Lyon en fantastisk erfaring vi vil ta med oss både de utfordrende situasjonene og de mange gode minnene fra livet i Frankrike.

Del på