Ville stå sterkere – valgte nettstudiet i historie

Tekst: Veronica Kvalen Pilskog

- Oppdatert

e3019f3eabb3f924df6cf9541514aa69

Langeland startet på lærerutdanningen sin i Bergen, før hun tok de to siste årene ved Høgskulen i Volda gjennom nettbaserte studier. Hun fordypet seg i norsk og RLE, men ønsket seg flere føtter å stå på i yrket.

GIR GOD KOMPETANSE

Først tok hun 30 studiepoeng i digital kompetanse i læring, og nå holder hun på å avslutte enda et nettstudium ved HVO – denne gangen i historie. Og det mens hun er ute i fødselspermisjon.

– I løpet av fødselspermisjonsåret mitt tar jeg 30 studiepoeng i historie. Dette fordi jeg ønsker å få mer bredde i lærerutdanningen min. Spesielt siden jeg likte meg så godt i barneskolen, og der underviser en som oftest i flere fag og ikke bare de man har videreutdannet seg i. Historiestudiet gir meg god kompetanse i å forstå sammenhenger og utvikling, og ikke minst gir det muligheten til å være reflektert. Noe som generelt er viktig i skolen. Jeg kommer mest sannsynlig til å undervise i historie, og det er derfor et relevant studie i forhold til meg og mitt yrke, sier Langeland som før hun gikk ut i permisjon jobbet som kontaktlærer for en førsteklasse på en barneskole i Ålesund.

For henne passer det utmerket å ta historieemnene over nett.

– Jeg valgte nettstudiet i historie fordi jeg alltid har likt historie og interesserer meg for faget. Grunnen til at jeg valgte å ta det på nett var for å kombinere studie og jobb/å være i permisjon. Nettstudiet gir nemlig muligheten til det, men en må være relativt konsekvent og strukturert, og sette av tid til studiene. Man er på mange måter alene, samtidig som en har mulighet til å ta kontakt med andre studenter gjennom et forum i Fronter. I tillegg kan man sende mail til lærer/veileder.

Ved HVO kan du ta nettsudie i historie med to emner som begge er på 15 studiepoeng.
Les mer om det her.

Du kan også velge å ta fire historieemner som alle er på 15 studiepoeng som nettstudent. Les mer om det her.

PASSER UTMERKET

Langeland har valgt to emner som hver teller 15 studiepoeng. Undervisningsopplegget består av forelesninger på nett. Det vil si at forelesningene til de som tar historie på HVOs campus blir filmet, så kan nettstudentene se de på nett når det passer dem. Det er elleve tyngdepunkt i løpet av ett semester i et emne, og det kommer ett tyngdepunkt i uka. I tillegg får nettstudentene en powerpoint-presentasjon av forelesningen og en rekke studiespørsmål til hvert tyngdepunkt.

– Det er derfor lurt å gjennomføre og arbeide med ett tyngdepunkt i uka. Når vi er halvveis har vi en flervalgsprøve med spørsmål fra de seks første tyngdepunktene, og mot slutten har vi en flervalgsprøve med spørsmål fra de fem siste tyngdepunktene. I tillegg får vi utdelt en oppgave som skal være på mellom 3000 og 3500 ord. Vi får levere inn en disposisjon og førsteutkast, begge med tilbakemelding fra veileder. Deretter arbeider vi videre med oppgaven som leveres inn og teller 60 prosent av eksamen. Til slutt har vi en hjemmeeksamen på fire timer som teller 40 prosent av eksamen, forklarer Langeland.

Hun er veldig fornøyd med hvordan undervisninga er lagt opp. For hennes del kunne det ikke vært bedre, slik hverdagen hennes er nå.

– Jeg synes dette undervisningsopplegget fungerer veldig bra. Jeg har mulighet til å studere når det passer meg, i tillegg kan jeg diskutere med medstudenter og kontakte lærer om nødvendig. Flervalgsprøvene gjør at en må lese hver uke, og oppgaven har mulighet for stor forbedring på grunn av tilbakemelding fra veileder. Mens hjemmeeksamenene gjør at jeg slipper å dra inn til Volda, noe som passer situasjonen min utmerket.

TØFT OG LÆRERIKT

Med et barn på sju måneder har den flittige studenten naturlig nok møtt på noen utfordringer med livssituasjonen som nybakt mor og student. Men hun føler selv hun har klart å takle det godt – på sin måte.

– Skal jeg være helt ærlig så har det vært tøft, men veldig lærerikt. Hver gang babyen skal sove, når kvelden kommer og helgen nærmer seg, så gjelder det å grave seg ned i historieboka og lære mest mulig – på raskest mulig måte. Nå synes jeg dette er spennende og interessant, så det er lett å finne tid til studiet, men det går utover fritiden og andre hobbyer. Heldigvis lønner det seg i lengden, og det er bare for en periode. Jeg er veldig glad for kunnskapen og kompetansen jeg sitter igjen med nå når studiet nærmer seg slutten, forteller Langeland.

Derfor kan hun gjerne anbefale studiet til andre som tenker på å ta et nettbasert studie i historie.

– Jeg vil anbefalte studiet til andre som trenger eller ønsker et alternativ til vanlig skole på campus. Dette fordi det gir muligheten til å studere når en ønsker, samtidig som muligheten er stor for samarbeid med andre medstudenter. Det er et lærerikt studie, i hvert fall så lenge man er klar for å gjøre en egeninnsats. Mulighetene er mange.

Les meir om våre nettstudium i historie her.

pressefoto

Christine Langeland

Del på