Semesters

AMV122 Digital rådgiver

Course code: 
AMV122
Duration: 
2 semesters
Credits (ECTS): 
30
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Teaching semester: 
2020 Autumn
2021 Spring
Assessment semester: 
2021 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på https://igm.no/digital-radgiver/ 

Course content

Mange har tanker om hva de ønsker med sin digitale satsing, men få har klart definerte mål. Å ha oversikt og kunnskap om hvilke virkemidler som skal til for å nå mål er avgjørende i dagens digitale samfunn. Man må ha kunnskap om teknologi, trender, rådgivning, planlegging og prosjektledelse for å lykkes.

Det meste tyder på at det vil skje store forandringer i digital markedsføring og informasjonsvirksomhet framover. Enkeltpersoner og virksomheter produserer stadig mer innhold. Bruken av «big data» vil øke. Bruken av sosiale nettverk endres. Analoge og digitale medier må samordnes for å sørge for å få best mulig resultat.

Det er viktig å være forberedt. Dette emnet tilbyr studentene nødvendige kunnskaper og ferdigheter knyttet til disse spørsmålene.

Målgruppen for studiet er:

  • Kandidater som er i jobb og har behov for kunnskaper innen digital rådgivning imediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter.
  • Kandidater som ønsker å jobbe på strategisk, digitalt nivå i en virksomhet.
  • Kandidater som har generell webkompetanse og ønsker videreutdanning  rettet mot digitale medier og prosjektledelse.
  • Kandidater som ønsker stilling som informasjonsmedarbeider, markedsfører, rådgiver og/eller en rolle i digitale strategier.
  • Kandidater som jobber med markedsføring, rådgivning og/eller har utdanning innen web.
Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket skal studenten ha følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten skal

  • ha grunnleggende kunnskaper om mediesamfunnet
  • kjenne til digitale mediers rolle og utvikling
  • forstå og utnytte teknologiene som benyttes i medie-, informasjons- og kommunikasjonssystemene i virksomhetene
Learning outcome skills

Studenten skal

  • evne å anvende og bearbeide kunnskap for rådgivning og prosjektstyring i relasjon til etablering og drift av nettsteder og andre digitale prosjekter
  • beherske
    • innholds- og digitalstrategier
    • nøkkelordsanalyse
    • forretningsmessige virkemidler ved bruk av sosiale medier
  • kunne ta stilling til hvilke digitale kanaler som bør brukes og kjenner til hvordan effekten av kampanjen måles
  • evne å etablere og drifte digitale annonser på nett
Learning outcome qualification

Studenten skal

  • kunne lede digitale produksjonsprosesser og evne å være en praktisk orientert medarbeider som bidrar med rådgivning.
  • kunne på selvstendig vis oppdatere sin kunnskap, både gjennom søk i ulike medier, kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksis.
  • ha utviklet sine holdninger og være i stand til å benytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre.
Working and learning activities

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap.

Gjennom studieåret vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knytt til dei ulike undertema.

Assessment requirements

Frammøtekrav:

Deltakelse på fem tre-dagers samlinger er obligatorisk

Arbeidskrav:

Studentene må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet. 

Evaluation system
Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
30
Person in charge: 
Kristian Fuglseth
Used in other programs
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Home exam
Individual
5 Hours
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
40
Alle hjelpemidler er tillatt.
Oppgave
Group
6 Weeks
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
60
Mot slutten av studiet vil studentene ha seks uker til å jobbe med en større prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.

Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.
Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt.
Prosjektoppgaven vil bestå av beskrivelsen av et praktisk arbeid (ca. 5000 ord) samt en skriftlig rapport som drøfter arbeidet med samme omfang (ca. 5000 ord).
Approval signature: 
Kate Kartveit