Semesters

AMV124 Interaksjonsdesign og brukervennlighet

Course code: 
AMV124
Duration: 
2 semesters
Credits (ECTS): 
30
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Teaching semester: 
2021 Autumn
2022 Spring
Assessment semester: 
2022 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Se nærmere om informasjon om søkegrunnlag på: https://igm.no/interaksjonsdesign-brukervennlighet/ 

Course content

Interaktivitet mellom mennesker og teknologi på tvers av landegrenser er i dag en selvfølge. Stadig flere virksomheter ser verdien av å ha designere som kan ta ansvar for å utvikle brukervennlige løsninger for sine kunder, brukere og ansatte.

Vi kommuniserer stadig mer gjennom elektroniske hjelpemidler som PC/Mac-er, håndholdte enheter, webtv og spill. For at kommunikasjonen skal være brukervennlig, trenger man noen som designer og utvikler disse løsningene. Interaktivt design omfatter den innholdsmessige og estetiske presentasjonen i ulike elektroniske medier. Det er også viktig at det estetiske og innholdet harmonerer på en funksjonell og brukervennlig måte, samtidig som de fleste ønsker nettsteder med en god brukeropplevelse.

Emnet Interaksjonsdesign og brukervennlighet vil være interessant for dem som jobber i mediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter. Studiet er tilrettelagt for dem som ønsker seg videreutdanning knyttet til interaksjonsdesign. Det passer for webredaktører, webdesignere og alle andre som har en rolle i webprosjekter.

Studiet passer for den som:

  • Har generell web-kompetanse og ønsker videreutdanning rettet mot interaksjonsdesign.
  • Jobber med web profesjonelt og/eller har utdanning innen web.

Studiet forutsetter av studentene har tilgang til egen PC/Mac. Videre forutsetter det at studenten har den nødvendige programvaren installert og har tilgang til et bildebehandlingsprogram.

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket skal studenten ha følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten skal ha

  • kunnskap om moderne mediesamfunn
  • kunnskap om sjangre og uttrykksformer på internett og kjenner til ulike publiseringsløsninger
Learning outcome skills

Studenten skal

  • beherske teknologien på en måte som setter studenten i stand til å planlegge og gjennomføre en produksjon som er visuelt attraktiv og funksjonell.
  • være i stand til å designe og programmere ulike interaktive applikasjoner.
  • være i stand til å tilpasse en CMS-løsning for å publisere informasjon på en hensiktsmessig måte. 
Learning outcome qualification

Studentene skal

  • i løpet av studietiden ha utviklet sine holdninger slik at de kan utnytte sin tekniske og kreative kompetanse i samarbeid med andre ved problemløsning i prosjektgrupper.
  • i løpet av studietiden ha utviklet sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger på en måte som gjør dem i stand til å bidra i en produksjonsprosess som praktisk orienterte medarbeidere med planlegging, kravspesifisering, design og utvikling av websider.
     
Working and learning activities

Studiet følger en kombinasjonsmodell. Undervisningen skjer i klasserom med fem samlinger i løpet av studieprogrammet kombinert med egenstudier og support med e-post, avtaler eller webplattform.

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaver basert på teoretisk kunnskap. Studentene skal først sette seg grundig inn i metodeforståelse og teorigrunnlaget for studiets temaer og deretter arbeide og levere oppgaver både individuelt og i grupper. Gjennom studiet vil studentene gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske obligatoriske oppgaver knyttet til de forskjellige temaene.

Assessment requirements

Frammøtekrav: Deltaking på de fem samlingene er obligatorisk

 

Arbeidskrav: Studentene må levere inn fire obligatoriske oppgaver i løpet av studiet. 

 

Evaluation system
Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
30
Person in charge: 
Ivar John Erdal
Used in other programs
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Home exam
Individual
5 Hours
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
40
Alle hjelpemidler er tilltatt.
Oppgave
Group
6 Weeks
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
60
Mot slutten av studiet vil studentene ha seks uker til å jobbe med en større prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven skal trekke på hele studiets innhold og utføres som en gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av 1 til 3 personer. Studentene danner selv grupper.

Ved fullført studium får studentene en sluttkarakter. Begge eksamensdelene må bestås for å få sluttkarakter.
Det er fri bruk av hjelpemidler i prosjektoppgaven, men samarbeid mellom grupper er ikke tillatt.
Approval signature: 
Kate Kartveit