Semesters
ANT201 Animasjonsteori 3
Emnet tar for seg animasjonsfilmens rolle i det digitale medieuttrykket. Vi ser på den historiske utviklingen av den digitale animsjonsfilmen og digitale effekter i realfilm. Emnet omhandler også den moderne japanske animasjonen ("anime") og dens påvirkning på vestlig animasjon. Emnet går dypere inn i filmanalyse, og teorier om media og kommunikasjon ut fra et humanistisk perspektiv. Studenten skal vite hvordan man planlegger og presenterer et animasjonsprosjekt.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført studieprogram:
Studentene skal ha utvidet kunnskap om
- moderne animasjonsfilm i en brei kontekst
- animasjonsfilmens rolle både som underholdning, opplysning og kunstnerisk uttrykk
- animasjonsbransjens plass i norsk og internasjonal medieindustri– animasjonsfilmens plass som audiovisuelt uttrykk i det totale mediebildet
- analyse av medietekster generelt og animert film spesielt
- kunne analysere en animasjonsfilm i en brei teoretisk kontekst
- kunne reflektere bredt over animasjonsfilmens plass i samfunnet
- kunne analysere egne og andres medietekster
- kunne analysere ulike medietekster og medias rolle i samfunnet
Fellesforelesninger, gruppearbeid og individuelle studier.
Ingen særskilde vilkår.
Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen i Volda.
Emnet blir evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.
- Animation - bachelor
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Home exam | Individual or Group exam | 4 Days | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | Hjemmeeksamen i filmanalyse. Studentene kan skrive og levere filmanalysen sammen med en (1) medstudent. | |||
Adjusting oral examination | Individual | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | 100 | Muntlig justerende eksamen med utgangspunkt i analysen og pensum i animasjonsteori 1, 2 og 3 og animasjon 1, 2 og 3. |