Semesters

BVP156 Teori og arbeidsmåtar i barnevernsfagleg arbeid

Course code: 
BVP156
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
30
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Teori og arbeidsmåtar i barnevernsfagleg arbeid
Teaching semester: 
2025 Spring
Course name in Norwegian Bokmål: 
Teori og arbeidsmåter i barnevernsfaglig arbeid
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite courses
BVP152 Childhood, migration and marginalisation
BVP158 Child welfare practice placement, 16 days
SAFE153 Introduction to legal method and welfare law
Course content

Barnevernsfaglig arbeid handler om å analysere og vurdere samspillet mellom barn, familie og omgivelser, og å sette i verk utviklingsfremmende tiltak på forebyggende og intervenerende nivå. I dette emnet skal vi gå dypere inn i det intervenerende nivået, der beslutningsprosesser, omsorgsvurderinger og tiltak er sentralt. Målet med emnet er å bidra til å bygge den praktisk-analytiske handlingskompetansen studentene trenger i en praksis der de skal etablere og håndtere relasjoner og bidra til varig endring for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Kartlegging, analyse, vurdering, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak – og dokumentasjon av dette – vil derfor være sentrale tema.  

Samarbeid med mennesker i sårbare situasjoner krever en særlig faglig og etisk kompetanse. Situasjonene er ofte komplekse, der det kan være vanskelig å ta avgjørelser. Da må barnevernspedagogen ha et solid faglig grunnlag basert på teori, metodekunnskap og empiri.  

For å kunne ivareta rettssikkerheten og ta gode beslutninger blir det lagt vekt på utvikling av forvaltningskompetanse, i form av kunnskap om lovverk, forvaltning og rettigheter som regulerer barnevernsfaglig arbeid.  

Tidligere i studiet har studentene fått kunnskap om normal og skjev utvikling, sosialisering og danning på arenaene der barn ferdes. I dette semesteret skal vi bygge kunnskap om hvordan intervensjoner kan skape bedre livsvilkår for barn og deres familier. 

Barnevernspedagogen må ha en særlig samhandlings- og relasjonskompetanse; å vise respekt, evne til å samtale med, lytte til og ivareta barn og familier i krevende samhandlingssituasjoner. Barnevernspedagoger skal ha evne til å ta barnets perspektiv og se barn som skapende subjekter som skal ha innvirkning på beslutninger om deres liv. Emnet legger opp til at studentene skal reflektere etisk og kritisk over barnevernspedagogens makt og bidrag til hovedoppgaven: å beskytte barn i vanskelige livssituasjoner.  

God rolleforståelse og tverrfaglig samarbeid er nødvendig i godt barnevernsfaglig arbeid. Vi har derfor fokus på utvikling av tverrprofesjonell kompetanse i egen og andres tjenester. 

 

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten: 

  • Har bred kunnskap om ulike metoder, arbeidsmåter og tiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid, herunder kartlegging og familie- og nettverksarbeid 
  • Har bred kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg 
  • Har kunnskap om og kunne vurdere og forstå gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet og relevant juridisk metode, deriblant kunnskap om FNs barnekonvensjon 
  • Har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige problemstillinger og prosesser 
  • Har kunnskap om sammenheng mellom omsorgssvikt, rus og psykisk helse, overgrep og vold; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser 
  • Har kunnskap om miljøterapi og ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid 
  • Har kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barnevernsfeltet
  • Har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet 
  • Har kunnskap om og kunne vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk 
  • Har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder, fagdebatter, nytenkning og innovasjonsprosesser 
Learning outcome skills

Studenten:

  • Kan arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier 
  • Kan anvende forsknings-, praksis- og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak 
  • Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om vanskelige tema 
  • Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid 
  • Kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid 
  • Kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse 
  • Kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere 
Learning outcome qualification

Studenten:

  • Kan utrede, analysere, planlegge og gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte, sammen med barn, familier og andre, med utgangspunkt i barnets beste 
  • Har innsikt i og kunne håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse 
  • Kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig 
Working and learning activities

Emnet inneholder både tradisjonelle forelesninger, seminar, gruppearbeid og øvelser, og læringsutbytte forutsetter studentaktivitet. Det er også felles læringsaktiviteter med andre studieprogram. Noen av undervisningsaktivitetene er det knyttet krav om godkjent aktiv deltakelse i.

Assessment requirements

Arbeidskrav
Det er arbeidskrav i emnet. Disse er knyttet til saksbehandling i kommunalt barnevern, og miljøterapeutisk arbeid i statlig barnevern. Arbeidskravene blir gjennomført skriftlig og muntlig, i grupper og individuelt. Arbeidskravene skal skrives/gjennomføres på norsk.

Nærmere informasjon om arbeidskravene vil bli lagt ut i Canvas. Vi viser til Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda § 6-7.

Obligatorisk fremmøte 
Alle læringsaktiviteter i emnet er obligatoriske. En må ha minimum 80% fremmøte til organiserte læringsaktiviteter. Vi viser til Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda § 6-6.

    Evaluation system
    Maximum number of students: 
    70
    Person in charge: 
    Malene Øvrelid
    Used in other programs
    • Social work, Child Welfare Work - bachelor
    VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
    Home exam
    Individual
    5 Days
    A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
    Kandidaten vel sjølv om eksamenssvaret vert skrive på norsk eller engelsk.
    3000 ord (+/- 10 %)
    Approval signature: 
    Randi Bergem 23.02.2023