Semesters
BVP156 Teori og arbeidsmåtar i barnevernsfagleg arbeid
Barnevernsfaglig arbeid handler om å analysere og vurdere samspillet mellom barn, familie og omgivelser, og å sette i verk utviklingsfremmende tiltak på forebyggende og intervenerende nivå. I dette emnet skal vi gå dypere inn i det intervenerende nivået, der beslutningsprosesser, omsorgsvurderinger og tiltak er sentralt. Målet med emnet er å bidra til å bygge den praktisk-analytiske handlingskompetansen studentene trenger i en praksis der de skal etablere og håndtere relasjoner og bidra til varig endring for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Kartlegging, analyse, vurdering, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak – og dokumentasjon av dette – vil derfor være sentrale tema.
Samarbeid med mennesker i sårbare situasjoner krever en særlig faglig og etisk kompetanse. Situasjonene er ofte komplekse, der det kan være vanskelig å ta avgjørelser. Da må barnevernspedagogen ha et solid faglig grunnlag basert på teori, metodekunnskap og empiri.
For å kunne ivareta rettssikkerheten og ta gode beslutninger blir det lagt vekt på utvikling av forvaltningskompetanse, i form av kunnskap om lovverk, forvaltning og rettigheter som regulerer barnevernsfaglig arbeid.
Tidligere i studiet har studentene fått kunnskap om normal og skjev utvikling, sosialisering og danning på arenaene der barn ferdes. I dette semesteret skal vi bygge kunnskap om hvordan intervensjoner kan skape bedre livsvilkår for barn og deres familier.
Barnevernspedagogen må ha en særlig samhandlings- og relasjonskompetanse; å vise respekt, evne til å samtale med, lytte til og ivareta barn og familier i krevende samhandlingssituasjoner. Barnevernspedagoger skal ha evne til å ta barnets perspektiv og se barn som skapende subjekter som skal ha innvirkning på beslutninger om deres liv. Emnet legger opp til at studentene skal reflektere etisk og kritisk over barnevernspedagogens makt og bidrag til hovedoppgaven: å beskytte barn i vanskelige livssituasjoner.
God rolleforståelse og tverrfaglig samarbeid er nødvendig i godt barnevernsfaglig arbeid. Vi har derfor fokus på utvikling av tverrprofesjonell kompetanse i egen og andres tjenester.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten skal ha:
bred kunnskap om ulike metoder, arbeidsmåter og tiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid, herunder kartlegging og familie- og nettverksarbeid
bred kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg
kunnskap om og kunne vurdere og forstå gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet og relevant juridisk metode, deriblant kunnskap om FNs barnekonvensjon
kunnskap om sentrale barnevernsfaglige problemstillinger og prosesser
kunnskap om sammenheng mellom omsorgssvikt, rus og psykisk helse, overgrep og vold; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
kunnskap om miljøterapi og ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid
kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
kunnskap om og kunne vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
kjennskap til kunnskapsbaserte metoder, fagdebatter, nytenkning og innovasjonsprosesser
Studenten kan:
arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier
anvende forsknings-, praksis- og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak
anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om vanskelige tema
anvende faglig kunnskap og kompetanse til tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid
anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
Studenten skal:
kunne utrede, analysere, planlegge og gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte, sammen med barn, familier og andre, med utgangspunkt i barnets beste
ha innsikt i og kunne håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
kunne dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
Undervisning, seminar, gruppearbeid og øvinger. Deler av undervisningen er organisert felles for barnevernspedagog- og sosionomstudiet.
Arbeidskrav:
- Individuelt skriftlig arbeid – barnevernsfaglig miljøterapi
- Individuelt arbeidskrav knyttet til SOM-seminar
- Gruppearbeidskrav (i flere deler) – saksgangen i barnevernet
- Skriftlig arbeid ved slutten av emnet (pensumprøve eller lignende). Kravet faller bort dersom studenten kan dokumentere minimum 70 prosent fremmøte til undervisningsaktiviteter.
Arbeidskravene må være innlevert og godkjent til fastsatt tid, slik det går frem av informasjon i Canvas. Alle arbeidskrav skal skrives/gjennomføres på norsk. Vi viser til Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda § 4-7 om arbeidskrav.
Obligatorisk oppmøte:
For undervisningsaktiviteter som gjelder ferdighetstrening er det krav om minimum 80 % samlet deltakelse. Dette gjelder følgende undervisningsaktiviteter:
- Kommunikasjonsverksted
- Aktivitetsfag
- SOM-seminar
- Samtaleøvinger
- Familie- og nettverksarbeid
- Kurs i drama og kommunikasjon
Sensur blir gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda.
- Social work, Child Welfare Work - bachelor
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Home exam | Individual | 5 Days | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | Studenten vel sjølv om eksamensbesvarelsen vert skrive på norsk eller engelsk. |