Semesters
DJM301 Dokumentar og journalistikk: Forskningstradisjoner, metoder og historikk
Ingen
Hensikten med dette emnet er å gi AMFs masterstudenter en vitenskapsteoretisk innføring i hva forskning på journalistikk og dokumentar innebærer. Emnet legges til masterstudiets tredje semester (for deltid i 5. semester) for å invitere studentene til så tidlig som mulig å begynne å tilegne seg kunnskap om journalistikk- og dokumentarforskning. Emnet skal sette studentene i stand til å gjennomføre sitt masterstudium og helt konkret forberede dem på de kravene som masteroppgaven innebærer, enten de velger en produksjonsbasert masteroppgave eller en ren teoretisk/empirisk oppgave.
Etter fullført emne skal studentene ha tilegnet seg følgendeKunnskap- solide og inngående kunnskaper om hva forskning innebærer- kunnskap om teorienes rolle i et forskningsprosjekt- inngående kunnskaper om vitenskapsteori og de forskningsmetoder som er aktuelle i forbindelse med dokumentar- og journalistikkforskning- inngående kunnskaper om aktuelle teorier i forbindelse med dokumentar- og journalistikkforskningFerdigheter- studentene skal ha tilegnet seg viderekomne ferdigheter i de metoder som kan være aktuelle for dem i arbeidet med masteroppgaven- studentene skal kunne drøfte ulike styrker og svakheter med ulike metoder, slik at de er i stand til å velge hensiktsmessig metode for sin egen masteroppgaveGenerell kompetanse- viderekomne kunnskaper om hva forskning er- kompetanse til å vurdere ulike forskningsprosjekter med henblikk på teori, metode og gjennomføring
- solide og inngående kunnskaper om hva forskning innebærer
- kunnskap om teorienes rolle i et forskningsprosjekt
- inngående kunnskaper om vitenskapsteori og de forskningsmetoder som er aktuelle i forbindelse med dokumentar- og journalistikkforskning
- inngående kunnskaper om aktuelle teorier i forbindelse med dokumentar- og journalistikkforskning
- studentene skal ha tilegnet seg viderekomne ferdigheter i de metoder som kan være aktuelle for dem i arbeidet med masteroppgaven
- studentene skal kunne drøfte ulike styrker og svakheter med ulike metoder, slik at de er i stand til å velge hensiktsmessig metode for sin egen masteroppgave
- viderekomne kunnskaper om hva forskning er- kompetanse til å vurdere ulike forskningsprosjekter med henblikk på teori, metode og gjennomføring
Undervisningen skjer i form av forelesninger og seminar.
Innledning på studentseminar (10 – 15 minutter)
Standardtekst
Emnet blir evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Written Exam | Individual | 6 Hours | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade |