Semesters

HI212 Kystkultur og kystsamfunn

Course code: 
HI212
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
15
Level of study: 
Specialization level (bachelor’s degree level)
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Kystkultur og kystsamfunn
Teaching semester: 
2019 Autumn
Course name in Norwegian Bokmål: 
Kystkultur og kystsamfunn
Assessment semester: 
2019 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Minimum 30 stp. i historie grunnemne: Enten HI101/111/111N/111N-AVG og/eller HI102/112/112N/112N-AVG og/eller 103/113/113N/113N-AVG. Andre relevante fag kan vurderes etter søknad.

Course content

Emnet gir en innføring i norsk kysthistorie med hovedvekt på perioden fra ca. 1850 til i dag. Fokus ligger på endringsprosesser i kystkulturen i denne perioden, samt utviklingen av ulike maritime næringer og kystens lokalsamfunn. Norskekysten er mangfoldig, og lokale og regionale historiske variasjoner vil bli drøftet, samtidig som vi i enkelte sammenhenger vil se utviklingen i et internasjonalt perspektiv. Kulturperspektivet innebærer at vi tar opp emner som tradisjon, etnisitet, religiøse forhold og kjønn, samt kystkulturens betydning for identitet og frivillig engasjement. Kystens lokalsamfunn spenner fra spredt gårdsbosetning til større byer, men omfatter også spesialiserte kystsamfunn som uthavner og fiskevær. Utviklingen av tradisjonelle kystnæringer som fiske og sjøfart vil bli tematisert, men i emnet studerer vi også utviklingen av nyere maritime næringer som oljeindustri, havbruk og kystturisme. Det økende presset på ressursene mot vår tid blir også drøftet. 

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket skal studenten ha følgende læringsutbytte etter fullført emne:

 

Learning outcome knowledge

Studenten skal

  • ha gode kunnskaper om kystkultur og maritim historie som forskningsfelt og kunne karakterisere ulike lokalsamfunn langs norskekysten
  • ha kunnskaper om karakteristiske trekk ved leveforhold, næringer og lokalsamfunn i de norske kystområdene i perioden fra ca. 1850 til i dag, og hvordan disse endret seg gjennom perioden
  • kjenne hovedforskjeller i kystkulturen mellom regioner langs norskekysten 
Learning outcome skills

Studenten skal kunne

  • tilegne seg, ordne og systematisere kunnskap på logisk konsekvent vis for å svare på en historisk problemstilling
  • granske historiske data og litteratur, og trekke selvstendige slutninger på grunnlag av slikt materiale
  • skrive fagtekster av et visst omfang på egen hånd og innenfor gitte tidsrammer
  • drøfte historiske problemstillinger og kritisk vurdere historiske fremstillinger
  • reflektere over eget faglig arbeid og justere dette under veiledning
Learning outcome qualification

Studenten skal kunne

  • sette seg inn i nye problemområder og analysere saker fra flere sider
  • håndtere informasjonsmengder av et visst omfang, og ordne og systematisere kunnskap på logisk konsekvent vis
  • dokumentere skriftlige arbeider i samsvar med generelt vedtatte krav innenfor høyere utdanning
Working and learning activities

Emnet tilbys som nettstudium. Innholdet i emnet blir formidlet og utdypet gjennom innspilte «nettleksjoner» og studiespørsmål, som blir distribuerte via internett.

Alle studenter som tar emnet, blir fordelt i basisgrupper á 3-4 for gjennomføring av mappeevalueringen (se nedenfor). Hver gruppe får en faglærer som veileder som godkjenner arbeidskravene og gir faglige tilbakemeldinger på oppgaveutkast og kommentarer til medstudenter.

All innlevering av oppgaveutkast m.m. skjer i Canvas. Det er derfor en forutsetning for å kunne studere historie i Volda at studenten er kjent med elementær internettbruk (navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer). Det blir gitt innføringskurs i disse teknikkene ved semesterstart, og det blir lagt ut detaljert veiledning på nettet.

Assessment requirements

Studentenes selvstendige og individuelle arbeid gjennom hele semesteret blir lagt til grunn for vurderingen i emnet. Følgende arbeidskrav skal gjennomføres:

  • Skrive to prosessoppgaver i samsvar med nærmere oppsatte formkrav og fremdriftsplan. En prosessoppgave skal ha et omfang på omtrent 2500 ord med 1,5 i linjeavstand og 12 pkt. skrift
  • Skrive kortere kommentarer (responser) til prosessoppgaver fra 2 medstudenter. En kommentar skal ha et omfang på 500-600 ord med 1,5 i linjeavstand og 12 pkt. skrift.

Begge prosessoppgavene skal bearbeides til eksamensoppgaver etter kommentarer fra medstudenter og faglærer. Eksamensoppgavene skal ha et omfang på ca. 3000 ord med 1,5 i linjeavstand og 12 pkt. skrift. Se under Vurdering.

Detaljene i arbeidskravene (formelle krav til utforming m.m.) blir gitt i eget skriv.

Arbeidskravene og del 1 av eksamen må gjennomføres i samme semester. Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. En student som ikke får godkjent et eller flere elementer i arbeidsmappa, får anledning til å forbedre elementet til godkjent nivå samme semester. Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

 

Evaluation system
Minimum number of students: 
5
Maximum number of students: 
30
Person in charge: 
Harald Endre Tafjord
Used in other programs
  • History - bachelor
  • History - yearcourse (netbased, part time)
  • History In depth study (net-based)
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
Semester
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
60
Begge prosessoppgavene skal bearbeides til eksamensoppgaver etter kommentarer fra medstudenter og faglærer. En av disse blir trukket ut for vurdering.
Eksamensoppgavene skal leveres elektronisk. Fyldig informasjon om gjennomføring av eksamenene blir lagt ut i Canvas i god tid før eksamen.
Alle
Hver eksamensppgave skal ha et omfang på ca. 3000 ord med 1,5 i linjeavstand og 12 pkt. skrift.
Home exam
Individual
5 Hours
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
40
Alle
Approval signature: 
Odd Ragnar Hunnes 25.02.19