Semesters

MMP303 Investigative Journalism

Course code: 
MMP303
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
15
Level of study: 
Master
Course name in Norwegian Nynorsk: 
Undersøkande journalistikk
Teaching semester: 
2020 Spring
Assessment semester: 
2020 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

This course is given in Norwegian language only

Opptak etter søknad som må inneholde opplysninger om utdanning og praksis. Søknader sendes til Studentsørvis på epost: studentsorvis@hivolda.no innen November 19., 2019 merket MMP303. Opptak vil bli kunngjort innen to uker.

Course content

Emnet skal bidra til økt kvalitet i journalistisk produksjon der studentene skal oppnå solid kompetanse og en anvendt, refleksiv kunnskap om den journalistiske arbeidsprosessen. Viktige element i emnet er utvikling av idéer og hypoteser, metodiske valg og systematikk i egen research. Andre viktige områder er valg og bruk av ulike typer kilder og kildemateriale, etiske dilemmaer og kildekritisk analyse knyttet til ulike former for journalistiske undersøkelser og metodevalg. Journalistikkens kunnskapsformer vil i teori og praksis bli relatert til vitenskapelige kunnskapsformer, særlig kvalitativ og til dels kvantitativ samfunnsvitenskapelig metode.

MMP303 Investigative journalism overlapper med emnet DJM302 Undersøkende journalistikk. 

Learning outcome

In accordance with the National Qualifications Framework the student will achieve the following learning outcomes after completing the course:

Learning outcome knowledge
  • ha en bred oversikt og dyp innsikt i journalistisk metode
  • ha god analytisk kunnskap om etikk, kildekritikk og rekonstruksjon i den journalistiske arbeidsprosessen
  • ha god kjennskap til mediekritiske innvendinger mot metoder og etiske/kildekritiske valg som kan bli praktisert innenfor rammen av ”journalistisk undersøkelse og produksjon”.
Learning outcome skills
  • kunne bruke metoder, teknikker og strategier for å finne ideer, nyheter eller saker som til dels er skjult, til dels vanskelig tilgjengelig eller ”oversett” i dagens mediebilde
  • kunne utvikle, planlegge og gjennomføre egne prosjekter ved bruk av intervju, observasjon og skriftelig kildemateriale
  • finne, forstå og bruke statistikk på en adekvat måte
  • kunne bruke offentlighetsloven og andre lover og regler, som gir innsynsrett og tilgang til sentrale skriftlige kilder
  • kunne produsere dokumentarer/reportasjer og lage skiftlige, analytiske metoderapporter knyttet til disse
Learning outcome qualification

 

  • ha solid kompetanse og en anvendt, refleksiv kunnskap om den journalistiske arbeidsprosessen: Utvikling av idé og hypoteser, metodiske valg og systematikk i egen research
  • være i stand til å bidra i samfunnsdebatten og arbeide for økt kvalitet i journalistisk produksjon
Working and learning activities

Undervisningen skjer i form av forelesninger/seminarer og workshops. Undervisningen vil integrere journalistisk teori, analyse og praksis. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig med kursets faglige problemstillinger, knyttet til både egne prosjekter og et felles undervisningsopplegg.

Assessment requirements

Det vil være obligartorisk frammøte til undervisning

Studenten skal jobbe med ett større eller 2-3 mindre journalistiske prosjekter med frister for
 a) idé og plan senest to uker etter emnets start (Gjennom denne godkjenningen blir omfanget av hver enkelt students eksamensarbeid avklart). 
 b) levere inn tre rapporter om eget prosjektarbeid i perioden (minimum 1500 ord pr. rapport)

 

Evaluation system
Minimum number of students: 
5
Maximum number of students: 
30
Person in charge: 
Hans Martin Dypvik
Used in other programs
  • Media Practices - master
Assessment FormGroupingDurationGrading scaleProportionCommentSupport MaterialsScope
Portfolio
Individual
1 Semester
A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade
Mappa skal inneholde
a) Et fullført journalistisk eksamensprosjekt (ett større eller 2-3 mindre journalistiske produkt).
b) En metodeoppgave der arbeidet skal presenteres og der sentrale metodiske, etiske og kildekritiske dilemmaer og valg skal analyseres. Refleksjonen skal knyttes til pensumtekster.
Approval signature: 
Audhild Gregoriusdotter Rotevatn