Semesters

NAT151 Organisk kjemi for lærarar i vidaregåande skule

Course code: 
NAT151
Duration: 
1 semester
Credits (ECTS): 
7,5
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Teaching semester: 
2024 Autumn
Assessment semester: 
2024 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Ingen. 

Course content

Emnet er et videreutdanningstilbud for lærere som underviser kjemi på vg2 og vg3 i den videregående skole. Emnet passer også for lærere som underviser naturfag på vg1 og vg3 påbygg og ønsker seg en dypere kunnskap i organisk kjemi. Studiet gir lærerne en dypere og oppdatert kunnskap i organiske synteser og mekanismer, biokatalyse, kromatografi, grønn kjemi og kjemikaliesikkerhet i laboratoriet. Emnet fremmer lærernes faglige kunnskaper, ferdigheter og trygghet ved gjennomføring av syntese, analyse og isolering av organiske forbindelser. Noen temaer innen organisk kjemididaktikk blir òg dekket. Etter gjennomføring av emnet blir lærerne bedre rustet til undervisning i kjemi 1 og 2 i den videregående skole, særlig med tanke på den nye læreplanen i kjemi (KJE01-02) som legger mer vekt på organisk kjemi og bærekraft.

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Studenten

  • har kunnskap om alkoholer, alkylhalider, aminer, alkener og alkyner, og struktur og reaktivitet til disse stoffgruppene.
  • har kunnskap om reaksjonsmekanismer for nukleofile substitusjonsreaksjoner (SN1 og SN2) og eliminasjonsreaksjoner (E1 og E2).
  • har kunnskap om reaksjonsmekanismer for elektrofile addisjonsreaksjoner til alkener og mekanismen bak Markovnikoffs regelen.
  • har kunnskap om karboksylsyrer og karboksylsyrederivater, og struktur og reaktivitet til disse.
  • har kunnskap om reaksjonsmekanismer for esterifisering og dannelse av amider, syreanhydrider og syrehalider.
  • har kunnskap om reaksjonsmekanismer for hydrolyse av karboksylsyrederivater.
  • har kunnskap om aldehyder og ketoner. Struktur og reaktivitet til disse og mekanismen for aldolkondensasjon.
  • har kjennskap til α,β-umettede karbonylforbindelser og konjugering addisjon (Michael reaksjonen).
  • har kunnskap om de kjemiske prinsippene bak kromatografi og forstår hvordan den anvendes til analyse og separasjon av organiske forbindelser.
  • har kunnskap om bruk av enzymer som biokatalysatorer i syntese av organiske forbindelser.
  • har kunnskap om hvordan prinsippene for grønn kjemi kan brukes til å vurdere kjemiske synteser fra et bærekraftperspektiv.
  • har kjennskap til utfordringer som elever kan møte ved læring av organisk kjemi og hvordan disse kan bli adressert.
  • har innsikt i etiske problemstillinger innen organisk kjemi.
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid innenfor organisk kjemi.
Learning outcome skills

Studenten

  • kan skrive reaksjonsmekanismer til sentrale reaksjoner i organisk kjemi.
  • kan gjennomføre praktisk undervisning i syntese av organiske forbindelser med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak, gjøre beregninger av utbytte og vurdere produktets renhet.
  • kan gjennomføre praktisk undervisning i bruk av tynnsjiktkromatografi (TLC) til analyse av produktblandinger fra syntesereaksjoner.
  • kan gjennomføre praktisk undervisning i syntese av organiske forbindelser med bruk av biokatalysatorer.
  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen organisk kjemi og gjøre rede for sine valg.
Learning outcome qualification

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff i emnet både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan i kjemi (KJE01-02) som utgangspunkt for undervisning i organisk kjemi i videregående skole.
  • kan gjennomføre risikovurdering i forbindelse med laboratoriearbeid i organisk kjemi.
  • har kunnskap om betydning av organiske synteser innen kjemifaget.
Working and learning activities

Omvendt undervisning der alt teoriinnhold i emnet blir lagt ut som nettmoduler i Canvas. Praktisk undervisning skjer på campus Høgskulen i Volda og det er to samlinger pr. semester, á 2 dager hver. Detaljert informasjon om dette vil bli gitt i semesterplanen.

Assessment requirements
  1. Frammøtekrav: 100% på begge samlinger.
  2. Arbeidskrav: Innlevering av innleveringsoppgaver/diskusjonsoppgaver tildelt i nettmoduler. Detaljer knyttet til dette blir kunngjort på Canvas.

Arbeidskrava og oppmøtekravet må være godkjent for å oppnå eksamensrett i emnet.

Evaluation system
Minimum number of students: 
5
Maximum number of students: 
20
Person in charge: 
Carlos Magnusson
Used in other programs
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Portfolio
Individual
1 Semester
Pass / fail
50 %
Mappen skal inneholde: - Faglige rapporter fra to laboratorieøvelser
- En fagtest
Oral examination
Individual
-
Pass / fail
50 %
Presentasjon av resultatene fra en laboratorieøvelse.