Semesters
SSA104 Identitet, fellesskap og livsmeistring
Ingen.
Emnet bygger på kjerneområdet i læreplanen i samfunnsfag for grunnskolen (SAF01-04) som heter "Identitetsutvikling og fellesskap" og kjerneområdet i læreplanen i samfunnskunnskap for den videregående skolen (SAK01-01) som heter "Identitet og livsmestring". Emnet har også fokus på det tverrfaglige temaet "Folkehelse og livsmestring", som er et tverrfaglig tema både i samfunnsfag for grunnskolen og faget samfunnskunnskap for den videregående skolen. Emnet tar for seg både politiske, personlige og sosiale sider ved identitet og fellesskap. Innenfor området livsmestring behandles temaer som kjønn, seksualitet, grensesetting, nettvett og personlig økonomi.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Studenten
- Har bred kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innanfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring
- Kjenner til forskings- og utviklingsarbeid innanfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring
- Kan oppdatere kunnskapen sin innanfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring
- Har kunnskap om historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for temaene identitet, fellesskap og livsmestring
Studenten
- Kan arbeide med verdier og holdninger innenfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring, for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
- Kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet innanfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring
- Kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter innanfor temaene identitet, fellesskap og livsmestring
Studenten
- Kan legge til rette for at elevene kan reflektere over spørsmål knyttet til identitet, fellesskap og livsmestring og stimulere til kritisk tenking og kreativitet knyttet til desse temaene
- Kan legge til rette for elevenes refleksjoner over hvordan identitet og fellesskap blir konstruert
Studiet er et nettstudium, og all undervisning er digital.
I e-læringsplattformen Canvas finnes det hjelpesider, frivillige innleveringsoppgaver, quizzer og diskusjonssider.
Emnet har muntlig eksamen, og denne gjennomføres digitalt.
Det anbefales at studentene bruker Canvas kontinuerlig, og deltar aktivt i de læringsprosessane som det legges opp til i Canvas.
Frammøtekrav: Ingen
Arbeidskrav: Ingen obligatoriske, men det vil bli gitt anledning til å levere inn oppgaver i samme format som eksamensoppgaver, som studentene kan få tilbakemelding på.
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda §9-4.
- Social Studies
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oral examination | Individual | 30-45 Minutes | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | 100 |