Ny bok: Media and Revolt

Tekst: Per Arne Brandal

- Oppdatert

Boken med tittelen “Media and Revolt Strategies and Performances from the 1960s to the Present” er på mer enn 400 sider og inneholder 22 kapitler skrevet av internasjonalt anerkjente forskere på området, der iblant flere norske. Boken utgis av det anerkjente akademiske forlaget Berghahn Books i New York og Oxford, og den inngår i en egen internasjonal bokserie om moderne protestbevegelser.

Når man leser tidsskrift, magasiner, følger med i fjernsynet eller internett i disse dager, ser man at nyheter som handler om protester får rikelig oppmerksomhet i alle kanaler. Oppstanden rundt Euro-Maidan i Ukraina, anti-regjerings protestene i Bangkok, okkupasjonene i Gezi-parken i Istanbul, eller protestaksjoner gjennomført av NGO- organisasjoner som Greenpeace mot oljeselskaper eller hvalfangere. Man ser ganske åpenbart at protester som fenomen har en stor «nyhetsverdi»: Protestene innbyr til spektakulære bilder, de synliggjør politiske konflikter og beslutninger ved å polarisere aktørene, og det gir mediene en mulighet til å opptre som samfunnets sentrum.

Mens medienes relevans for sosiale bevegelser har vært behandlet av en rekke sosiologer og medieforskere, har det manglet en grundige studier av samspillet mellom mediene og ulike protestaktører. Alle som er interessert i den nære sammenhengen mellom protester og massemedia og den historiske transformasjonen som har funnet sted siden studentbevegelsen i 1960-åren, bør lese denne boken, uttaler redaktørene.

05acdea537fa3b3a5fc045ab873d5efb

Sammen med den tyske professoren Kathrin Fahlenbrach ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Hamburg, er HVO-forskerne Sivertsen og Werenskjold redaktører for en ny stor antologi som handler om forholdet mellom mediene og protester.

“Media and Revolt. Strategies and Performances from the 1960s to the Present” handler blant annet om følgende spørsmål: Hvordan tiltrekker sosiale bevegelser seg massemedienes oppmerksomhet? Hvordan guider de protesterende den offentlige oppmerksomhet ved hjelp av visuelle symboler, bilder og måten protestene blir gjennomført på? Og hvordan dekker og framer mediene protestsaker spesielt? Boken inneholder et bredt spekter av ulike case-studier som retter søkelyset mot protester som fenomen i interaksjon med spesifikke medier, fra trykte medier, film og fjernsyn, til internett og sosiale medier.

009bcffdd13cf7129274e213dd124a4b  51db5caa006fd5cd883c0fed1004f914

Rolf Werenskjold og Erling Sivertsen ved Høgskulen i Volda.

d7ad89d44019833eeaa424380b01faff

Kathrin Fahlenbrach.

Se side om forskerkonferansen Media and the Cold War.

Del på