Spennende forskerboom i Volda

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Høgskulen i Volda har aldri ansatt så mange nye stipendiater som nå. Det blir det viktig og interessant forsking ut av, som hvordan folk klarer å holde vekta etter å ha blitt frisk fra fedme og overspising til hva som skjer når barn blir syke av sin skolehverdag og ikke klarer å være på skolen.

I 2021 og starten av 2022 har Høgskulen i Volda (HVO) ansatt 18 nye stipendiater. Det har aldri vært ansatt så mange stipendiater ved HVO i løpet av et års tid. Litt lenger ned i artikkelen skal du få bli kjent med mange av dem og få et innblikk i alt det de skal forske og forsøke å finne svar på. 

Henriette Hafsaas, forskningssjef ved Høgskulen i Volda, gleder seg stort over det høye antallet nye stipendiater. En av hennes viktigste oppgaver er å legge til for rette for at høgskolen skal få så mange ansatte med så høy faglig kompetanse som mulig. Som igjen skal gi studentene ved HVO solide og gode utdanninger og samfunnet nyttig forskning og ny kunnskap.

– Dette er kjempekjekt for hele høgskolen. Stipendiatene utfører viktig forskning for HVO og det er med på å bygge førstekompetanse hos oss, sier Hafsaas.

Friskt pust i forskninga

Med førstekompetanse sikter forskningssjefen til stillingstitlene førstelektor, førsteamanuensis, dosent og professor – titler som i de fleste tilfeller krever forskning og utviklingsarbeid tilsvarende minimum en doktorgrad.

Stipendiatene er gjerne ansatt i en periode på tre eller fire år. – Etter det håper vi å beholde så mange som mulig av dem som førsteamanuensiser hos oss. Det er selvfølgelig avhengig av at det er stillinger ledig for de av dem som ønsker å fortsette å være ansatt hos oss, forklarer Hafsaas.

Hun ser fram til å følge de nye stipendiatene og omtaler det som et «frisk pust» å få inn nye stipendiater.

– Det er alltid spennende når det blir ansatt stipendiater. De er ofte litt yngre, har nye ideer til hvordan forskning kan drives, og er på den måten med på å løfte forskninga et steg videre slik at vi utvikler oss.

Her er de nye stipendiatene:

Maiken Marie Jordal (39)

Hvem er du? Jeg arbeider fra Arendal hvor jeg bor sammen med mann og våre tre barn. I «bunn» er jeg ergoterapeut, og har jobbet i kommunal ergoterapitjeneste, rehabilitering, bofelleskap og avlastningshjem. Jeg føler meg privilegert når jeg får lov til å bruke tiden min på å lære og forstå noe nytt, og har derfor benyttet meg en del av det. Vitenskapsfilosofi og metode gjør meg glad, noe som ledet meg mot en forskerutdanning, via master i helsefagvitenskap. På fritiden er jeg lidenskapelig glad i god mat, musikk, og klatring – både med gode venner og som en familieaktivitet.

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Mitt doktorgradsprosjekt har arbeidstittel "Å navigere hverdagsliv når "skolebarn" er hjemme". Mange barn og unge i dag klarer ikke å oppholde seg på skolen i den grad samfunnet krever. Noen utvikler sykdom av sin skolehverdag. Det å ha barn i denne situasjonen er for mange å leve i stor avmakt. Samfunnet er rigget slik at skolefravær ofte forstås som omsorgssvikt i seg selv, uavhengig av hvordan barnet har det på skolen. Foreldreperspektiver er lite forsket på i denne sammenhengen. Studien er en kartlegging av «det som skjer» i skolefraværssaker fra foreldres ståsted, når barnevern er påkoblet.

 

Trygve Nielsen (45)

Kven er du? Eg har vore tilsett på deltid som lærar på animasjonslinja i Volda sidan 2007. Har samstundes laga nokre uavhengige kortfilmar, arbeida med oppdragsanimasjon, skreve og produsert musikk for ei rekke kort og dokumentarfilmar, og illustrert bøker og brosjyrar.

Kva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Prosjektet heiter førebels Animert Notasjon. Her vil eg sjå på korleis animasjon er egna til å kommunisere musikalske idear. Animasjon blir til dømes brukt i videoar for å lære instrument, for å visualisere og forstå element ved musikk, av eksperimentelle samtidskomponistar og i karaoke. Eg vil ta utgangspunkt i dette, men sjå spesielt på korleis prinsippa for animert rørsle kan best nyttegjerast her. Prosjektet er eit praktisk kunstnarisk prosjekt, og eg skal slik ikkje skrive ei avhandling, men levere praktiske forslag som svarar på problemstillinga.

 

Tara Sapkota (32)

Hvem er du? Jeg kommer fra Nepal. Jeg har bachelorgrad og mastergrad i lærerutdanning fra Tribhuwan Universitet og Kathmandu Universitet i Nepal og mastergrad i høyer utdanning fra Universitet i Oslo i Norge. Jeg har jobbet som grunnskolelærer og barnehagelærer. Jeg har også erfaring som en professorassistent. Nå er jeg stipendiat på Høgskulen i Volda, og jeg har opptak på NTNU.

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Doktorgradsprosjektet mitt handler om samarbeid mellom universitet/høgskole og skoler for læreres profesjonelle utvikling i Desentralisert Kompetanse Utvikling (DEKOMP). Dette er en mixed-methods studie.  Jeg forsker på hvordan lærere oppfatter den profesjonelle utviklingen sin i DEKOMP. I tillegg undersøker jeg muligheter og utfordringer av samarbeidet, og hvordan samarbeidet fungerer bedre for læreres profesjonelle utvikling.

 

Kristin Røvik (53)

Hvem er du? Jeg har en bachelor i vernepleie og en master i samfunnsendring, organisasjon og ledelse. I hovedsak har jeg arbeidet med arbeidsinkludering, arbeids-habilitering og rehabilitering siden tidlig 2000 tall og fram til 2016 da jeg begynte å jobbe på vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde.

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Doktorgradsprosjektet mitt har overskriften «Et liv uten ny kriminalitet. Flere unge voksne (18-30 år) i ordinært varig arbeid etter gjennomføring av straff i fengsel» Jeg skal forske på hvordan flere kan komme i ordinært arbeid etter straffegjennomføring i fengsel. Tidligere straffedømte, NAV veiledere og arbeidsgivere skal involveres i datainnsamlingen. 

 

Susanne Tilke Thon Kristiansen (40)

Hvem er du? Jeg er utdannet sykepleier ved Universitetet i Sørøst-Norge (tidligere Høgskolen i Vestfold) og har mastergrad i helsefagvitenskap fra Universitetet i Oslo. Jeg har også en videreutdanning i helsejuss fra Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg har en del erfaring fra arbeidet med mennesker utsatt for vold i en nær relasjon gjennom arbeid ved Krisesenteret i Vestfold, Krisesenteret i Oslo og Rådgivningskontoret for kriminalitetsofre. 

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Mitt doktorgradsprosjekt er en del av et større forskningsprosjekt som heter Mandatory Reporting of Intimate Partner Violence (MANREPORT-IPV). Det er et tverrfaglig forskningsprosjekt om profesjonsutøveres avvergeplikt i møte med partnervold. Jeg er en del av forskningsgruppen som skal gjennomføre kvalitative intervjuer med profesjonsutøvere og brukere om deres erfaringer, holdninger og kunnskap om avvergeplikten i møte med partnervold.


May Catherin Ulstein (36) 

Hvem er du? Jeg bor på Eiksund sammen med mann og hund. Jeg har bachelorgrad i folkehelse og master i helse- og sosialfag og arbeidserfaring fra barnehage, BPA-ordning og tilrettelagt klasse i videregående skole. En god bok, en tur i naturen eller en god samtale gir meg påfyll av energi og glede.     

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Jeg vil intervjue personer som har vedlikeholdt vekttap etter tilfriskning fra fedme og overspising. Jeg er særlig nysgjerrig på hva som skjer i tilfriskningsprosessen, eksempelvis om det har skjedd endringer i mestringsstrategier og mestringsforventninger. Hvordan de opplever å bli møtt i ulike hjelpetjenester og samfunnet ellers, er også sentralt i prosjektet.      


Raul Grau-Ruiz (30)

Hvem er du? Jeg kommer fra Málaga, i Sør-Spania. Der vokste jeg opp, tok en bachelorgrad i idrett, og en mastergrad i forskning på fysisk aktivitet og livskvalitet. Imidlertid, hadde jeg allerede vært i Volda som utvekslingsstudent, og fikk vite om friluftsliv som fenomen og fag. Friluftsliv interesserte meg dypt, og det ble en stor del av mitt personlige og akademiske liv. 
Derfor tok jeg avgjørelsen om å flytte meg tilbake hit, lærte meg norsk for da å studere friluftsliv. Etter cirka ni år i Volda med utdanning og en del emneansvar innenfor friluftsliv og helsefremming, er jeg nå inne i en ny livsfase: tre års stipendiatstilling.

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Friluftsliv er positivt for vår helse og livskvalitet, men i stor skala vet vi lite om dette forholdet. Jeg studerer relasjoner mellom underliggende aspekter for hverdagsfriluftslivet, og hvordan disse bidrar til vår livskvalitet. Noen eksempler her er relasjoner mellom det å ha nærtilgang til turterreng, å være fysisk aktiv, eller å oppleve stedstilhørighet; samt livskvalitetsaspekter slik som positive emosjoner, livstilfredshet eller mening i livet. Disse relasjonene studerer jeg med statistiske analyser på en stor database med opphav i Hallingdal. Jeg er spent på å kommunisere våre funn, og håper at denne kunnskapen bidrar til å avansere friluftspedagogikken, folkehelsepolitikk og motivere til hverdagsfriluftsliv. 


Anne Marta V. Vadstein (41)

Kven er du? Eg er utdanna lærar i praktisk-estetiske fag med master i nynorsk skriftkultur. No jobbar eg 100 % på Nynorsksenteret ved Høgskulen i Volda, der eg også samarbeider mykje med Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger (UiS). Prosjektet mitt er også tett knytt til UiS, med opptak på Ph.d.-programmet Utdanningsvitskap og humaniora, i eit 50/50-løp som skal vere ferdig til sommaren 2026. Eg er interessert korleis barn tileignar seg forståing for, og ferdigheiter i, literacy. Det handlar ikkje berre om det å lære å lese og skrive, men også det å vekse opp i eit skriftsamfunn. 

Kva skal du forske på i doktorgradsprosjektet mitt? Eg skal forske på digitale bildebøker og kva potensiale desse har når det gjeld å utvikle barns literacykompetanse. Prosjektet nyttar mellom anna empiri frå forskingsprosjektet SPrELL (Samtalebaserte lesepraksiser i hjem og barnehage for Erfaring med Litteratur og Læring av språk) ved UiS. Eg skal også sjå nærare på korleis barnehagelærarar kan bruke digitale bøker i barnehagen, med eit særleg blikk på barnehagar der borna skal ha nynorsk som opplæringsspråk i 1. klasse. 

 

Solveig Wiig (41) 

Hvem er du? Jeg er utdannet illustratør med en mastergrad i design fra Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber som utøvende kunstner og tegneserieskaper, og har mottatt stipend innenfor fagområdene tegning og film fra bl.a. Norsk Illustrasjonsfond, Grafill, og Statens kunstnerstipend. Tegneserien Bruddstykker nr. 1 ble nominert til prisen Visuelt 2017 under kategorien illustrasjon. Tegneseriene Bruddstykker nr. 1 og nr. 2 ble stilt ut på Serieteket/Deichman Grünerløkka i Oslo i januar 2022. I dette kunstneriske utviklingsarbeidet vil jeg utnytte min tredelte bakgrunn som illustratør, animasjonsfilmskaper, og kunst- og filmteoretiker. 
 
Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Prosjektet vil innebære å både utarbeide en tredje tegneseriebok innenfor et etablert feministisk serieunivers, kalt «Bruddstykker», og dessuten: å videreutvikle en av historiene i denne del 3 av tegneseriebøkene til en animert kortfilm.  
Designet av dette prosjektet innebærer at flere interessante kontaktflater mellom tegneserie og animasjonsfilm vil oppstå i prosessen, både med hensyn til linjen, karakterer, fortellingen(e) og universet som presenteres – knyttet både til teknikk og estetikk i de to verkene. Det kunstneriske utviklingsarbeidet vil kunne gi ny kunnskap og erfaring til begge kunstretninger og uttrykksformer. 


Dag Erik Wold (48)

Hvem er du? Jeg har jobbet som lærer og veileder i friluftsliv i 25 år, først i folkehøyskolen, og de siste 15 årene på friluftsliv- og naturguidestudiet ved Høgskulen i Volda, som for øvrig er et flott felleskap med engasjerte og dedikerte studenter og dyktige og gode kolleger. 

Hva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Jeg skal forske på friluftslivspedagogikken i høyere utdanning. Hvilke verdier finner vi i friluftslivsutdanninga, og hva slags dannelse?  Hva slags filosofi baserer den seg på og hva er det ideologiske bakteppet?


Veronica Kvalen Pilskog (31)

Kven er du? Eg har kommunikasjonsutdanning frå Høgskulen i Volda (Bachelorprogrammet i PR, kommunikasjon og media + masterprogrammet i Media Practices). I tillegg har eg lang erfaring med kommunikasjonsarbeid i både privat og offentleg verksemd. 

Kva skal du forske på i doktorgradsprosjektet ditt? Eg skal undersøke korleis resultat og ny kunnskap frå forskingsprosjektet Mandatory Reporting of Intimate Partner Violence (MANREPORT-IPV) bør bli kommunisert for å nå fram til dei som kan avverje partnarvald, avgrensa i denne studien til helsepersonell på sjukehus. 

 
I tillegg til de som er nevnt over her er disse også nyansatte stipendiater:

Ina Skorbakk med doktorgradsprosjektet Student sels-assessment and deeper learning in science in upper secondary school: A mixed method study

Håkon Hegsvold Sørlie med doktorgradsprosjektet Hvordan var forholdet mellom norm og praksis i embetsmennenes handelsrelasjoner i Trondheim stiftamt 1596-1729, og hva kan dette fortelle oss om statsbygging i tidlig nytid?

Martyna K. Fojcik med doktorgradsprosjektet Forståing av programmering i matematikkfaget blant lærarar og elevar.

Marit Brekke med doktorgradsprosjektet Representasjonen av kvinnelege forfattarar og illustratørar i eit utval læreverk i norskfaget i perioden 1890-2020.

Anders Bergstøl

Astrid Vølstad

Bashti Monfared Amir

Del på