Opplæring av ungdom med kort botid i Norge

Tekst: Webmaster Volda

- Oppdatert

Mål for prosjektet

Opplæring av ungdom med kort botid er et kompetanseprosjekt rettet mot ungdomsskoler, videregående skoler og voksenopplæring Overordnet mål for prosjektet er å utvikle kompetanse hos de ulike deltakende parter. Dette for å kunne oppnå gode læringsvilkår for elevene og dermed bidra til god læring hos sent ankomne elever i ungdomsskolealder, flyktninger, asylsøkere og innvandrere. Kompetansehevingstiltaket skal bidra til bevisstgjøring og økt handlingskompetanse hos ledere og lærere, slik at alle ungdommer får en opplæring tilpasset sin situasjon. Ungdommens behov for identitetsbekreftelse, perspektivutvidelse og arbeid med språk er nøkkelord i kompetansehevingstiltaket.

Målgruppe

Lærere og ledere på ungdomstrinnet, videregående skole og grunnskole for voksne i utvalgte kommuner. Organisering Kompetanseutviklingen baserer seg på en kombinasjon av storsamlinger med forelesninger, arbeid i nettverksgrupper og arbeid innad på hver enkelt skole. Høgskulen i Volda (HVO) og NAFO tar ansvar for tema, innhold og gjennomføring.

1942110f0922ae44f0e58e226df79482

Frå samlinga i Volda.

Prosjektet i Møre og Romsdal

Prosjektet i Møre og Romsdal er ledet av Gunnhild Bergset ved Høgskulen i Volda i samarbeid med NAFO. Prosjektet er i gang fra april 2015 og avsluttes høsten 2016.

Deltakere i prosjektet er ungdomsskoler, grunnskole for voksne og videregående skoler.

  • Kristiansund: Nordlandet ungdomsskole, Kristiansund voksenopplæring og Kristiansund videregående skole
  • Molde: Bekkevoll ungdomsskole, Molde voksenopplæring og Molde videregående skole
  • Ulstein: Ulstein ungdomsskoleskole, Ulstein voksenopplæring og Ulstein videregående skole
  • Ålesund: Skarbøvik ungdomsskole, Ålesund voksenopplæring og Ålesund videregående skole

Prosjektplan i Møre og Romsdal.

Del på