Skoleutvikling i Aure

Tekst: Per Arne Brandal

- Oppdatert

Skolen i Aure skal utvikles i alt fra leseferdighet til ledelse. Første samling handla om bakgrunnen for prosjektet.

Skoleutviklingsprosjektet for grunnskolen i Aure er en del av ei statlig satsing på ungdomstrinnet, og vil vare i et og et halvt år.

7a52d459334962bb943c42522586ed3b4f7cc7f9

Foran fra venstre: Line Solbak (Sør Tustna skole), Kristi Gaarden (Sør Tustna skole), Eva Berg (enhetsleder skole), Anna Sigbjørnsen (Aure barne- og ungdomsskole), Randi Vullum (Aure barne- og ungdomsskole), og Roy Andreassen (Høgskolen i Volda). Rekka i midten: Helge Gjerde (Straumsvik skole), Anny Moen (Voksenopplæringa), Kirsti Thinn (Leira skole) og Astridur Einarsdóttir (Nordlandet skole). Bakerst: Martin Olav Folde (rådmann), Ingvar Gjerdevik (folkevalgt), Mille Aarvåg (Aure barne- og ungdomsskole) og Hilde Opsal (Høgskolen i Volda) Foto: Søvesten.

– Vi håper at dette skal bli et skikkelig løft for skolen vår. Alt undervisningspersonale er med, og høgskolen i Volda bistår oss i å utvikle det vi håper skal bli et profesjonelt læringsfellesskap, sier enhetsleder Eva Berg. 

Stortingsmeldinga “Motivasjon og mestring for bedre læring” som kom i 2012, var den første på meldinga på 40 år som handla om ungdomstrinnet. Den slo fast at det er i ungdomsskolen at elevenes motivasjon for læring er lavest. Mange elever opplever at skolehverdagen er kjedelig og monoton. Klasseledelse, regning, lesing og skriving skal nå være prioriterte satsingsområdene.

Høgskoleforskeren minte om det han kalte de mange kritiske overgangene på vegen fra barnehage til den videregående skolen.

– Den aller største utfordringa er overgangen fra ungdomsskolen til videregående, og frafallet fra  videregående skole er stort. Det er en katastrofe, ikke minst for utkantene, sier Roy Andreassen.

Kilde: Søvesten

Del på