Eksamensform utenom det vanlige

Tekst: Karl August Swanstrøm , Foto: Høgskulen i Volda

- Oppdatert

I starten av oktober hadde studentene på teater og drama praktisk eksamen i anvendt teater. Målet er å kunne bruke dramaturgi på en lærerik, pedagogisk og interaktiv måte. Problemstillingen studentene skulle jobbe med var hvordan teater kan brukes i arbeidet med myndiggjøring av andre studentgrupper.

3. klasse drama på Høgskulen i Volda
Her er 3. klasse i drama som hadde eksamen denne dagen. Fra øverst og venstre; Kim Andre Aakernes, Eilert Reine Assmann, Hallvard Røkeberg Lid, Philip Kakis Gabrielsen, Simen Thoresen, Samira Ali Sørensen, Camilla Pasion Isaksen, Andrea Lone Espeseth. Fra nederst og venstre; Ole Henry Snildalsli, Emil Johansen, Elisabeth Mørkestøl, Ida Saxebøl Moum, Pernille Fynbo Gajhede.

Pernille Fynbo Gajhede og gruppa hennes på totalt syv kandidater var smånervøse før de skulle opp til den avgjørende timen.

– Vi håper jo det kommer litt folk, ellers hadde det vært litt kjedelig om vi kun skulle bruke anvendt teater på oss selv, sier Pernille.

– Den største utfordringen for oss gjennom eksamensperioden har vært å finne riktig målgrupe som kan samarbeide med oss. Vi har vel brukt halvparten av den oppsatte tiden til forberedelser med dette, og til slutt måtte vi spørre faglærerer om hjelp for å nå ut til studentene. Det endte med at vi fikk musikkstudenter som skal ut i praksis til våren, sier Pernille og legger til,

– Men heldigvis var de jo veldig samarbeidsvillige. Vi fikk gjort vår research ved å spørre de ut om hva slags utfordringer de selv frykter når de skal ut i praksis, og hva slags tanker de har for å løse disse utfordringene.

Underholdende måte å lære på

For én uten kjennskap til hva anvendt teater virkelig er for noe, så poengterte emneansvarlig Wenche Torrisen fram det mest vesentlige;

– Anvendt teater kan brukes for å simulere disse utfordringene i det vi kaller et trygt miljø. Her får målgruppa problemstillingene rett i fanget uten at det skaper negative reaksjoner fra andre interessegrupper som foreldre eller arbeidsgiver, sier Wenche.

Hun forteller samtidig at anvendt teater er en underholdende måte å tilegne seg kunnskap på,

– Dette er en proaktiv måte å skulle forberede målgruppen på hva de skal gjøre om de for eksempel mister den sosiale kontrollen i et klasserom. Den andre gruppa har en forestilling om hvordan man som barnehagelærer kan fange opp et barn som har utfordringer hjemme. I tillegg til at det her er trygge rammer, så er anvendt teater også lærerikt da studentene bruker forskningsbasert research og kan reflektere sammen med målgruppen om hva slags løsninger som fungerer på de hypotetiske problemene som blir dramatisert i akten, forteller hun.

Under kan du se hvordan studentene spiller en tenkt klasseromssituasjon. Merk at målgruppen (studentene som skal ut i praksis) både er publikum samtidig som de selv sitter i ‘klasserommet’.

Stor frihet til scene og skuespill

Studentene får stor frihet til å bestemme form og innhold. De blir vurdert på helheten, men et av kravene som stilles er at publikum må være aktive, og man skal belyse læringstaktikker for målgruppa, dette gjøres både gjennom interaktive refleksjoner og det som kalles Forumteater. Til slutt får publikum selv ta del i skuespillet med hovedkarakteren som skal løse en utfordring. 

På spørsmål om hvordan forestillingen gikk er studentene enige.

– Jeg syns publikum taklet utfordringene utmerket, sier Simen Thoresen, før han legger til,

– Jeg har i løpet av alle disse ukene aldri sett Eilert gi fra seg trumpeten frivillig. Vi har øvd masse, og aldri fått det til. Publikum fikk det til på første forsøk!

– Følte dere at dere lærte noe selv ut i fra dette sier du?

– Ja, hadde vi bare gitt han mer oppmerksomhet fra start av, så hadde jo dette gått mye roligere for seg. Det må vi ta lærdom av og ha i bakhodet når det gjelder utagerende elever, sier Simen.

Etter Forumteater fikk publikum selv komme å spille rollen som vikar etter å ha fått reflektert hvordan man kan styre klassen bedre. Her er Pernille Fynbo Gajhede (t.v.) og Bodil Lerøy.

– Ble påvirket selv om jeg var forberedt

Bodil Lerøy er musikkstudent som snart skal ut i praksis. Hun var en av publikumsdeltakerne som fikk sitte i klasserommet og observere, men også komme med innspill om hvordan ting skulle løses. 

– Det er lett å tro at man ikke lar seg påvirke når man går inn i dette her med såpass trygge rammer. Her tok jeg feil, og det er utrolig hvor smittsomt godt skuespill faktisk er, sier Bodil. 

Hun poengterer at det var lærerikt og at dette er noe hun absolutt får bruk for når hun selv skal være praksislærer.

– Det er enkelt å gjøre observasjoner om hvilke elever som har mye energi og krever mere oppmerksomhet når man er passiv. Da jeg selv skulle berolige denne eleven fikk jeg et litt sånn oi, dette er faktisk en utfordring. Det er en lettelse å ha vært igjennom dette på forhånd nå, sier hun. 

Del på