10,7 millioner til forskningsprosjekt om spesialundervisning

Tekst: Per Arne Brandal

- Oppdatert

Prosjektet tar utgangspunkt i at det har funnet sted en markant økning i andelen av elever som får spesialundervisning i skolen de seneste årene. Kvaliteten på denne undervisningen er lite kjent.

–Vi vet nesten ingenting om hva som skjer i spesialundervisningen. Antall elever som får slik undervisning er økende, og over 50000 elever får spesialundervisning i dagens skole.  Dette gjør det spesielt interessant å se på hva som foregår, sier professor Peder Haug som også vil undersøke om det som i dag foregår i spesialundervisningen kan foregå i vanlig undervisning.

De viktigste informantene i studien er 200 elever som mottar spesialundervisning og deres lærere. Prosjektet har oppstart mai 2012 og det skal etter planen avsluttes april 2015.

07d9b45236c2d821bfbdb53196c2184aefc00a3e

Arbeidet ledes av professor Peder Haug ved Avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning ved Høgskulen i Volda (HVO). I alt seks forskere ved HVO skal delta.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med en forskergruppe ved Høgskulen i Hedmark ledet av professor Thomas Nordal. Prosjektet finansieres innenfor programmet PRAKUT (Praksisrettet utdanningsforskning).

Del på