Lærerstudenter på tur til Oslo

Tekst: Per Straume

15 grunnskolelærerstudenter og én lærer reiste fra Høgskulen i Volda til Oslo for å lære mer om hvordan undervise om tema som 22. juli, Holocaust, terror og ekstremisme. Les om hva de lærte og opplevde her, og få et innblikk i alle fordelene ved å studere grunnskolelærerutdanning i Volda.

Ved Høgskulen i Volda kan en studere grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Her får du vite mer om lærerutdanning i Volda og mange gode grunner til at den er spesiell.
PS! Husk søknadsfrist 20. april.

Førstelektor Elisabeth Teige, læreren som var med på turen og underviser grunnskolelærerstudenter, forteller under her om opplevelsene fra studieturen til Oslo:

I begynnelsen av april hadde masterstudentene i samfunnsfag på lærerutdanning tilbud om studietur til Oslo med besøk på 22. juli-senteret og Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret). 

Undervise om vanskelige tema

I det fjerde studieåret har studentene på samfunnsfag et emne med fokus på demokrati, danning og medborgerskap. I emnet studerer de disse temaene fra ulike innfallsvinkler, og skal også kunne reflektere faglig rundt hvordan vi kan undervise om kontroversielle og sensitive tema på en måte som støtter opp om elevenes demokratiopplæring. 22. juli-senteret og HL-senteret er to av flere aktører som tilbyr undervisningsopplegg til elever og lærere, holder kurs for lærere og også lærerstudenter om slike tema. I og med hovedvirksomheten retter seg mot elever i ungdomsskolen og videregående, har de også mye erfaring i hvordan vi kan jobbe med disse temaene med elever. Dette fikk Volda-studentene innblikk i ved at vi fikk se på og vurdere undervisningsopplegg sentrene bruker med elever, i tillegg til at kursholderne delte fra sine erfaringer og møter med elever. 
 

Vi startet mandagen på 22. juli-senteret der vi blant annet fikk undervisning om hvordan vi kan invitere skoleelevene inn i ordskiftet om 22. juli nå over 10 år etter og vi brukte mye tid på hvordan samtalen om 22. juli har utviklet seg frem til i dag. Vi fikk også god tid til å gå rundt i senteret og se på utstillingen, med tidslinje, bilder, sitater og gjenstander. I tillegg delte Stine og Julie fra sine erfaringer med å undervise elever fra ungdomsskolen og videregående om 22. juli og vi fikk også se elevarbeider som elever hadde produsert som del av undervisningen på 22. juli-senteret. Etter at vi var ferdige her gikk vi en liten runde i regjeringskvartalet for å se hvordan det ser ut der snart 11 år etter at bomben gikk av der. Her besøkte vi minnesmerket over ofrene etter 22. juli som nå står foran høyblokka, midt mellom sperringer og byggearbeider. Det gjorde inntrykk.

Mye å ta med tilbake i klasserommet

Neste stopp var OsloMet hvor vi fikk møte høgskolelektor Evy Jøsok fra prosjektet «Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere» (DEMOCIT) som fortalte om prosjektet. Vi fikk innblikk i et spennende og ikke minst relevant forskningsprosjekt, og flere av studentene fikk noe å tenke på når de nå skal i gang med å velge tema for masteroppgaven. 

Tirsdag sto HL-senteret for tur. Benjamin fortalte oss om senteret og deres arbeid med elever. Også her hadde vår undervisning fokus på hvordan formidle om Holocaust, og spesielt Holocaust i Norge til egne elever. I løpet av dagen fikk studentene jobbe med to ulike undervisningsopplegg som senteret bruker i arbeidet med elever og som de også får tilgang til for å bruke i egen undervisning. Som en del av opplegget fikk vi også gå rundt i utstillingen, som har et stort fokus på Holocaust i Norge. HL-senteret har også en temporær utstilling om rasisme i Norge. Flere av oss var innom denne i løpet av dagen, og den gjorde sterkt inntrykk. Også herfra var det mye å ta med til arbeid med elever. 

Tankevekkende

I løpet av de to dagene fikk alle mye å tenke over, både personlig, faglig og med tanke på egen undervisning om de temaene det har vært fokus på. Studentene har fått flere gode ideer til tema for masteroppgave og vi har knyttet nye kontakter som vil være verdifulle for oss å bygge videre på fremover. 

Tusen takk til Julie og Stine på 22. julisenteret, Evy på OsloMet og Benjamin på HL-senteret for at dere møtte oss og gjorde disse to dagene så innholdsrike og pakket med læring. Og takk til AHL og ASH for at dere kunne sponse noen av utgiftene våre. 
 

Foto: Katrine Mælum Pilskog, Aurora Dimmen Bratli, Elisabeth Teige 

Del på