Ta nettbasert videreutdanning i programmering i skolen

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Oppstart 24. januar 2022: Er du lærer og vil lære mer om programmering i skulen? Høgskulen i Volda tilbyr ei fleksibel videreutdanning om dette der du kan studere når det passer DEG.

– Vi får ofte e-post fra lærere som er interessert i denne videreutdanninga som spør «Hvor ofte er det samlinger i Volda?», sier Torbjørn Frantsen, høgskolelektor ved Høgskulen i Volda (HVO).

Han er sammen med kollega og høgskolelektor Joakim Olsson ansvarlig for Programmering i skulen, videreutdanninga på 15 studiepoeng som vi snakker om.
Svaret på spørsmålet over har de to lektorene et enkelt og greit svar på:

– En kan jobbe med denne utdanninga når det passer for en sjøl, og uansett hvor en bor i landet. Faginnholdet er lagt opp i ei læringsløype og ligger klart på nett. Den går det an å plukke opp og jobbe med til alle døgnets tider.

Praksisnært

Oppstarten i januar 2022 betyr at Programmering i skulen starter opp for åttende gang. Etter at videreutdanninga så livets lys i 2018 har det vært en ubetinget suksess – lærerne har tydelig hatt behov for ei slik utdanning og jungeltelegrafen har gått på pauserommene.

– Det her høres kanskje litt kleint ut og blir skrytete, men vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra de som har tatt emnet. Vi har det skriftlig altså, smiler Frantsen, før kollega Olsson skyter inn:

Olsson og Frantsen
Høgskolelektorene Joakim Olsson (t.v.) og Torbjørn Frantsen underviser i og har ansvaret for videreutdanninga Programmering i skulen.

– Det går på at lærerne har behov for det i skolen og får bruk for det de lærer i undervisninga si. Og at undervisninga er en fin blanding av teori og praksis.

Utdanninga er praksisnær, og en ønsker at studentene skal prøve ut mye samtidig som får en forståelse av hvorfor. Gjennom emnet får en lære seg grunnleggende element i programmering, og hvordan en kan jobbe med det på ulike måter på ulike trinn i skolen. 

– Det blir lagt stor vekt på didaktikk. Når studentene selv lærer seg programmering, skal de også lære hvordan de på en god måte kan lære det bort igjen. De får kjennskap til flere gode verktøy til å gjøre nettopp det, forklarer Frantsen og Olsson.

  • Høgskulen også to andre videreutdanninger i digital kompetanse med oppstart i januar 2022. Les om alle her.

Jobber med eksamen underveis

For noen høres kanskje programmering vanskelig og litt nerdete ut. Det skal denne videreutdanninga motbevise, og det fine er at det trengs absolutt ingen forkunnskaper om programmering.

Som tidligere nevnt er emnet lagt opp som læringsløyper som leder studenten gjennom leksjonene. Til sammen seks leksjoner kombinerer øvingsoppgaver med teori og refleksjon.

– Innholdet i leksjonene er presentert gjennom tekst, kanskje en artikkel og videoer som en kan lære av. Øvingsoppgavene kan studentene få tilbakemeldinger på. Det er også mulig å diskutere og dele erfaringer med medstudenter i et eget forum, forteller underviserne.

Det studentene jobber med i øvingsoppgavene etter hver leksjon vil bli en del av eksamenen som skal leveres til slutt. Den eksamenen består av to deler, og er som en mappeeksamen å regne. Den første delen som inneholder svar fra de første øvingsoppgavene, leveres cirka midtveis i semesteret, mens del to med svar fra de siste øvingsoppgavene leveres mot slutten av semesteret.

Programmering

Hver av disse delene får studentene tilbakemeldinger på, og de vil da kunne forbedre oppgavene fram til eksamen.

– Det betyr at om studentene har jobbet godt underveis i semesteret, har de eksamensoppgaven sin så å si klar når den skal leveres.

Å lage et undervisningsopplegg knyttet til programmering for en skoleklasse, er et eksempel på hva en av disse delene i eksamensoppgaven kan inneholde.

– Tanken er at de skal kunne anvende det i klasserommet sitt med en gang, sier Frantsen.

Derfor har de også valgt å bruke utstyr i undervisningen som veldig mange skoler i landet har, og gir råd for innkjøp til de som ikke har noe.

Tverrfaglig

Programmering ble en enda viktigere del av skolen etter Fagfornyinga i 2020. Det ligger inne i kompetansemål for matematikk, naturfag, kunst og håndverk og musikk.

– Det tar vi også med oss inn i denne videreutdanninga. Det skal være et tverrfaglig tilbud. I tillegg til å handle om selve programmeringa er det også et overordna perspektiv. Med litt kunnskap om programmering kan vi forstå mer av samfunnet vi lever i og hvordan mange løsninger bygd opp. Problemløsning, utforskertrang, nytenking- og skaping er gode stikkord, synes Frantsen og Olsson, som gleder seg til å tenke nytt og diskutere med nye studenter fra januar 2022 og utover vinteren og våren.

Del på