Utviklingsarbeid: Ungdomstrinn i utvikling

Tekst: Per Arne Brandal

- Oppdatert

Det er stortingsmeldinga Mestring – Motivasjon – Muligheter (St. meld. 22 2010-2011) som ligger til grunn for dette programmet som er det største politisk initierte utviklingsprogrammet i norsk skole siden Reform 2006.  De regionale lærerutdanningene skal samarbeide med skoleeier om å utvikle skolene som «lærende organisasjoner». Programmet skal gjennomføres i fire puljer over fire år.

Høgskulen i Volda i tett samspill med regionen

– Høgskulen i Volda har tatt del i utviklingen av det nasjonale utviklingsprogrammet på flere nivå. Høgskolen har siden pilotprosjektet i 2012 etablert en prosjektgruppe innenfor lærerutdanningen som har hovedansvaret for Høgskulen i Volda sitt samarbeid med kommunene og skolene i Møre og Romsdal. Utviklingsarbeidet vil omfatte alle 36 kommunene i Møre og Romsdal, over 70 ungdomsskoler og flere tusen elever, sier prosjektleder Roy Asle Andreassen.

02cb0f11c30fdb7b42d726aa6c9f229c

Roy Asle Andreassen har lang erfaring fra arbeid i skolen både som lærer og rektor. Ved Høgskulen i Volda arbeider han både med lærerutdanning og skoleledelse.

– Noe av bakgrunnen for dette utviklingsprogrammet finner vi så langt tilbake som fra evalueringen av Reform 97. Leder av den forskningsbaserte evalueringen, Peder Haug, slår i evalueringen fast at: «Fleire forskarar konkluderer med at no er det ungdomssteget som står for tur når det gjeld endring». I ettertid har omfattende evaluering og forsking vist at skolen ikke godt nok innfrir de politiske forventningene, og dette gjelder i særlig grad ungdomstrinnet, sier prosjektleder Andreassen.

effd23b15d30f694f2587cd8619a9c12

I høst startet Høgskulen i Volda opp arbeidet opp i pulje 2, og i september var det kurs for alle lærere i Rindal der foredragsholdere fra Høgskulen i Volda var til stede for å informere om programmet og om fokusområdet regning i alle fag. Her ser vi Merethe Drønnen-Schmidt fra Høgskulen i Volda informere om bakgrunn, mål og metode for satsninga.

Satsningsområder

I rammeverket som utdanningsdirektoratet utarbeidet for denne ungdomsskolesatsingen heter det om skolebasert utvikling: «Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.»

– Sentrale satsingsområder i dette arbeidet er grunnleggende ferdigheter, klasse- og læringsledelse, vurdering for læring, organisasjonsutvikling og utvikling av forpliktende arbeidsfellesskap i den enkelte skole. Hensikten i dette utviklingsprogrammet finner vi myndighetenes sterke formuleringer for utviklingen av en praktisk, variert, relevant og utfordrende undervisning og læringssituasjon som skal ivareta mangfold i elevgruppen og de lokale betingelsene for læring og utvikling i den enkelte skole.

Del på