Bli med på praksis i barnehagelærerutdanningen!
– Ingen dag er lik som barnehagelærer, og alt er spennende og gøy, sier Øyvind Kaldhol Ertnesvåg. Les om hans praksistid ved Sætra barnehage i Ulsteinvik, og hvorfor barnehagelærerutdanningen er perfekt for folk som er glad i folk.
– Ingen dag er lik som barnehagelærer, og alt er spennende og gøy! Øyvind Kaldhol Ertesvåg (32) er sikker i sin sak om at han har valgt den perfekte utdannelsen. – Barn er opptatt av alt mellom himmel og jord, og det er kun din egen og barnas fantasi som setter grensene.
Øyvind kan se tilbake på tre spennende og lærerike år ved barnehagelærerutdanningen (BLU) på Høgskulen i Volda (HVO), og går alt som smurt etter planen vil han snart stå der med bachelorgrad og beviset på at han er kvalifisert barnehagelærer.
– Når man skal jobbe med barn er det veldig viktig å ha kunnskapen man besitter fra en slik utdannelse. Det er så mye læring i denne fasen av livet som er avgjørende for barns utvikling, enten det er språk, allmennkunnskap og sosial kompetanse. Alle disse tingene blir formet under denne tiden, og det blir også det fysiske - både grov- og finmotorisk.
En fantastisk profesjon
Å kunne være med på å forme barns utvikling er noe Øyvind alltid har sett opp til. Han fikk interessen da han fikk jobb som brukerassistent til en jente med ceberal parese.
– Det ble noen timer i barnehagen hver dag. I løpet av disse timene tok også personalet en del av ansvaret for hun og jeg fikk være med de andre barna i barnehagen. Det ga meg forståelsen for at vært barn er unikt med sine egne behov. Det ga mersmak for en yrkesvei.
Øyvind valgte å jobbe videregående skole i en tilrettelagt klasse før han bestemte seg for å søke BLU ved Høgskulen i Volda i en alder av 28. Da følte han seg klar for å ta ansvar for barns utvikling.
– Jeg har en naturlig interesse for læring og utvikling. Dette har barnehagelærerne hovedansvaret for i barnehagene. Med en variert arbeidshverdag der det alltid skjer noe spennende og nytt, så var jeg ikke i tvil. Det er fascinerende å se hvordan barna kan bruke alt fra dagevis til månedsvis for å finne en bille for eksempel. Og se gleden og entusiasmen i ansiktene deres når de finner den!
Godt samarbeid med barnehagene
BLU ved Høgskulen i Volda ønsker at utdanningen skal være tilpasset den enkelte students behov så godt det lar seg gjøre. Det gjør man ved å ha kontakt og oppfølging med de lokale og regionale barnehagene.
Nå har Øyvind vært inne i sin siste praksisuke hos Sætra barnehage i Ulsteinvik, og han koser seg både inne og ute i vårsola sammen med de minste. Øyvind forteller om at han ble selv far i desember, og at det var viktig for han at praksisplassen var i nærheten av hjemmet slik at han også kan stille opp for egen familie.
– Jeg må berømme og takke høyskolen for at de har en slik fleksibel ordning og godt samarbeid med barnehagene slik at man får et opplegg som passer den enkelte student så bra som mulig.
Hos Sætra barnehage er de også glade for det gode samarbeidet med høyskolen. Daglig leder Christin Myrene forteller om en erfaringsutveksling som kommer alle til gode.
– Vi setter utrolig stor pris på arbeidet studentene gjør. Slik vi ser på det er det en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Studentene får erfaringene de trenger for å kunne yte best mulig i jobben, høyskolen får sikret seg praksisplasser som fungerer for den enkelte student - og vi får inn nye perspektiver på jobben vi gjør og får sørget for god rekruttering av lokale nyutdannede.
Studiet med folk i forskjellige livsfaser
Ved BLU på Høgskulen i Volda er det studenter i flere forskjellige livsfaser, noe Øyvind ser på som et stort pluss.
– Jeg er blant de eldste i klassen, og så har vi noen som kommer redd fra videregående. Jeg opplever at mange som søker seg til barnehagestudiet er folk som er interessert i folk. Alle her er veldig enkle å prate med og man deler mange felles interesser når man søker seg til samme studiet.
Tre års studier går fort og Øyvind kan raskt oppsummere hva han har lært om:
– Første året handler mye om lek og hvorfor det er viktig. Vi lærte også om religion og markeringen av slike ting, og hvor mye plass det skal ha i barnehagen. I tillegg lærte vi litt om ledelse.
– Andre året var det mye språk og matematikk. Og man kommer virkelig i gang med praksisen. Tredje året velger man seg en fordypning og man kan dra på utveksling. I tillegg til bachelorskriving.
Øyvind valgte mangfold og mestring som fordypningstema og det var naturlig for han at bacheloroppgaven hans også handler om dette temaet.
– I barnehagen møter man hele mangfoldspekteret - alt fra ulike etnisiteter, kulturer og funksjonsnedsettelser. Alle er forskjellige og krever ulike ting. Man skal i tillegg guide og rettlede barna gjennom utrolig mange inntrykk og følelser i løpet av en dag. Slik skal man passe på at alle har det bra.
Jevnere kjønnsfordeling
Barnehagelærerstudiet og profesjonen som barnehagelærer er det tradisjonelt få menn og gutter som har søkt seg til tidligere, men dette er nå i forandring. Øyvind kan fortelle om at det i hans klasse er om lag 15-20 menn, på et studie med 60 studenter.
– Jeg tror barna trenger flere kjønn i barnehagen. Det handler om likestilling og respekt for de ulike kjønnene. Jeg opplever også at det blir et sunnere arbeidsmiljø på de stedene der det er balanse mellom kjønnene blant de ansatte.
Øyvind snakker også om mangfold, og at barna skal stå frie til å være hvem de vil. Som samfunn har vi godt av åpenhet og toleranse rundt dette. Dette er også holdninger barna vil ta med seg videre i livet.
Praksis med fokusområder
Barnehagelærerutdanningen består av totalt 100 praksisdager gjennom alle tre årene på studiet. Hver av praksisperiodene har forskjellige fokusområder. Før jul hadde hadde de for eksempel mangfold og mestring. Nå er fokusområdet å lede et utviklingsarbeid med en problemstilling eller tema som barnehagen velger ut.
Og som tema i utviklingsarbeidet fikk Øyvind språk og kommunikasjon. Noen barn trenger hjelp til å kommunisere og trenger å bli stimulert til språkbruk. Øyvind viser fram noen symbolkort som er et hjelpemiddel han bruker som verktøy for at barna skal lære. Formelt kalles dette ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon).
– Jeg har fått i oppdrag om å implementere dette i hverdagen for barnehagen. Det fungerer slik at når barna leker eller er inne på et tema jeg har kort med symbol på, så drar jeg fram kortet og ber barna repetere hva som står på kortet. Slik blir de bevisste på hva slags aktivitet de holder på med og oppmuntret til gode språkvalg.
Får prøve seg på lederansvar
Studentene skal også få være med på å lede barnehagene i praksis. I den siste praksisen i tredjeåret har de tre lederdager. Der skal de planlegge dagen, fylle barnehagens dagsrytme, være pedagogisk leder, utarbeide årsplaner og være sjef for en hel dag. Man får for eksempel bestemme hvem som skal være inne eller ute og hvilken tid de skal rullere på. I dag vurderte Øyvind at de minste barna skulle være inne fordi det var veldig glatt ute.
Stort behov for flere barnehagelærere
Om du ønsker en spennende og sikker tilværelse er man nesten garantert jobb ved ferdig utdanning på BLU. Regjeringen satser i dag på kompetanse og kvalitet i barnehagen. Det kom også nylig en regjeringsmelding om at minst 50 prosent av de som jobber i barnehage skal være barnehagelærere. Kunne du tenkt deg å jobbe som barnehagelærer? Du kan studere både på deltid og på heltid. Søk plass ved bachelor i barnehagelærerutdanning ved Høgskulen i Volda i dag. Frist 15. april!