Har delt erfaringer med bruk av VR-teknologi

Tekst: Karl August Swanstrøm , Foto: Peder Smart Sefland

Se for deg en situasjon der et barn blir mobbet på skolen. Man kan forestille seg hvordan en slik situasjon ser ut på film, men en utfordring med den klassiske filmen er at man blir deltaker som passiv observatør. Forsøk heller å forestille deg hvordan det ville vært å være aktiv deltaker/mottaker i denne situasjonen. Slik kan virkeligheten komme nærmere med VR-teknologi!

Førsteamanuensis Ralph Meier fra Institutt for religion og livssyn og overingenør Peder Smart Sefland fra IT ved fellesadministrasjonen ved Høgskulen i Volda (HVO) besøkte Universitet i Agder (UiA) til felles fagdag for å dele erfaringene med bruk av VR-briller og 360-kamera i høyere utdanning og skole. Førstelektor Trudi Henrydotter Eikrem deltok digitalt.

Etikkundervisning med nye metoder

Ved etikkundervisningen i skolen har studenter ved UiA eksperimentert med å lage VR-filmer. Et viktig spørsmål er hva som kan være gevinsten ved å lage film med 360-kamera og bruke VR-briller i undervisningen, sammenlignet med å ikke bare bruke film eller med "vanlig" filmopptak i 2D og visning på skjerm.

Studentene laget først noen filmer med etiske case om mobbing, utestenging og fusk. Filmene ble så vist i skoleklasser på mellomtrinnet hvor elevene brukte enkle VR-briller for å sette seg inn i situasjonene. Etterpå diskuterte de ulike handlingsalternativer til hendelsene.

Større realisme

Elevenes delte erfaringer var at de opplevde sterk tilstedeværelse og realisme i situasjonene, og de mente også at de kunne overføre erfaringene til andre situasjoner. Dessuten var det en gøy opplevelse å oppleve bestemte situasjoner ved bruk av den nye teknologien. Samtidig var det enkelte som opplevde svimmelhet underveis, men merverdien av å bruke 360-videor for etiske dilemmaer var tydelig.

(f.v.) Marianne Eik, lærer VGS, Kjerstin Breistein Danielsen, seniorrådgiver, UiA, Anne Sofie Stray, barnehagelærer, Stein Erik Skaar, seniorrådgiver, UiA, Eva Lindhardt, førstelektor, UiA, Martin Smith-Gahrsen, universitetslektor, UiA, Ingvild Bergan, universitetslektor, UiA, Peder Smart Sefland, overingeniør, HVO, Ralph Meier, instituttleder, HVO og Trine Boije, studentmedarbeider UiA.

Virtuell fjernturisme

Det andre prosjektet som ble presentert handlet om virtuelle ekskursjoner i en synagoge i Oslo. Studentene laget flere 360-filmer i synagogen og viste dem til elever på 7. og 10. trinn. Tilbakemeldingene her var at elevene ved bruk av VR-briller opplevde en helhetlig tilstedeværelse enn hva tilfellet var med 2D-video når de kunne navigere og se seg rundt i synagogen.

Seniorrådgiver Stein Erik Skaar fra UiA delte også erfaringer fra et FoU-prosjekt om 360-video og VR som observasjonsverktøy i undersnings- og veiledningsiutasjoner. Her ble 360-videoopptak brukt til å ovservere ulike situasjoner i forskjellig fag, som for eksempel barnehagelærerutdanning (samlingsstund i barnehagen), nordisk og mediefag (workshop i klasserom), eller idrett og kroppsøving (instruksjon i idrettshall og alpinbakke).

Ønsker du å lære mer om VR-teknologi?

Læringsverkstaden ved Høgskulen i Volda har utstyret og kompetansen som kan hjelpe deg med dine behov. Les mer om tilbudet her.

Bruken må tilpasses

Når man i etterkant kan se på opptakene med VR-briller, kan man se seg rundt og observere mye mer enn det som var tilfellet i selve situasjonenen under opptak. Noen settinger viste seg å være bedre egnet enn andre til bruk av 360-opptak.

Et eksempel er at undervising i store grupper var mindre egnet enn små grupper.

Konklusjonen var at de viktigste gevinstene er gjenopplevelse av tilstedeværelse, også emosjonellt, i tillegg til observasjon av flere detaljer når man bruker 360-filmer.

Verktøy i lærerutdanningen

Universitetslektor Ingvild Bergan (UiA) har jobbet med veilederes erfaringer ved bruk av 360-video og VR-briller som verktøy for observasjon i lærerutdanningen. Hun fortalte om veiledningssamtaler mellom lærer og elev/student som ble tatt opp med 360-kamera, og deretter fikk læreren (veilederen) igjen se denne samtalen med bruk av VR-briller.

Erfaringene her var at man kunne se ulike perspektiver i samtalen. Ikke bare sitt eget, men også studentenes perspektiv. Slik kan man observere og studere effekt, samspill og relasjoner under samtalen. Man kunne også veksle mellom de ulike perspektivene mens opptaket var under avspilling. Det ville ikke vært mulig med vanlig 2D-opptak hvor man på forhånd må velge et bestemt perspektiv.

Kom til samme konklusjoner

Deltakerne fra HVO presenterte deres arbeid med styringssystem for VR-briller og erfaringer med bruk av VR i vurderingssituasjoner, i tillegg til å dele tanker om bruk av VR i KRLE-faget. Her viste det seg at flere hadde de samme observasjonene og konklusjonene som lærerne ved UiA hadde.

Peder Smart Seflands presentasjon av et styringsprogram for mange VR-briller samtidig var særlig nytt og spennende for deltakerne fra UiA. Programmet sparer mye tid i å sette i gang VR-briller for en hel klasse, og man har dessuten kontroll over hva den enkelte eleven ser.

Kraftfullt virkemiddel

Trudi Henrydotter Eikrem delte appen som HVO har laget for lærerutdanningen. En av pedagogene som var tilstede prøvde student-øvelsene som kontingenten fra HVO hadde laget. Peder koblet brillene hennes til skjermen slik at Trudi kunne følge blikket hennes i øvelsen via skjermen fra Volda(!).

– Det var svært interessant å se hvordan hun orienterte seg under øvelsen, sier Trudi. Pedagogens respons på øvelsen var at det var et veldig kraftig virkemiddel, og at hennes lærermiljø har stor interesse av å følge forskningsprosjektet ved HVO.

Det var også en studentrepresentant tilstede som kunne melde at studentene hadde drøftet mulighetene for å få tilgang til slike øvelser og at de var svært motiverte for å ta del i dette.

– Det var inspirerende å møte engasjement, entusiasme og oppslutning rundt ideene våre. Vi vet at vi holder på med arbeid som kan komme mange til gode der framme, og vi ønsker også flere stemmer i de faglige diskusjonene, avslutter Trudi.

Inspirert til mer samarbeid

Deltakerne fra begge institusjonene ble inspirert og engasjert til videre arbeid med bruk av VR-briller og 360-video i høyere utdanning og skole og ser fram til mer samarbeid og erfaringsutveksling på dette området. Det kan også rapporteres at noen av deltakerne dro til Oddernes kirke i Kristiansand for ytterlige utprøving og opptak med 360-kamera.

Del på