ITS Volda 2022 - Lærerstudentene er fornøyde
Over 110 studenter fra flere europeiske land deltok på ITS Volda-konferansen der temaet i år var fysisk aktiv læring.
Over 110 studenter fra flere europeiske land deltok på ITS Volda-konferansen der temaet i år var fysisk aktiv læring.
ITS Volda er en nettbasert, internasjonal konferanse for studenter i lærerutdanningene som ble avholdt for tredje gang forrige uke. Høgskulen i Volda har satt seg som mål å øke internasjonalisering i lærerutdanningene og ITS Volda er en viktig komponent i denne satsingen.
Fysisk aktivitet som pedagogisk verktøy
I tillegg til Høgskulen i Volda, var det i år deltakere fra Finland (Åbo Akademi University), Nederland (Hogeschool KPZ), Spania (University of Barcelona) og Østerrike (PHT Tirol). Deltakerne fikk følge presentasjoner innen temaet "Physically Active Learning and Outdoor Education" der man spurte seg hvordan lærere kan bruke fysisk aktivitet som et pedagogisk verktøy til å forbedre læring.
Blant foreleserne på årets digitale konferanse var Nikolaj Trautner fra Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) ved Høgskulen på Vestlandet. Han snakket om hvor viktig det var å begrunne bruken av fysisk aktiv læring med de positive effektene det har på undervisning og læringsutbytte. Erfaringen fra arbeidet til Sefal er at en ikke fikk like stort gjennomslag for fysisk aktivitet i skolen når en argumenterte for at det var viktig for folkehelsen.
Introduksjon til forksning
Et annet formål med ITS Volda er å introdusere studenter til internasjonal forskning og konferansedeltakelse. Studentene fikk blandt annet presentert resultatene fra et finsk forskningsprosjekt som så på elevers fysiske aktivitet før, under og etter skoletiden. Det var slående å se hvor mye mer passive elevene var i skoletiden.
Under ITS Volda presenterte også Erik Fooladi ved Institutt for realfag ved HVO. Han viste til sin egen forskning på pedagogisk bruk av sanseopplevelser og fikk studentene til å selv teste ut om musikk kunne oppleves som «surt» eller «søtt». Fooladi la vekt på at undervisning normalt bare retter seg mot syn- og hørsels-sansen, men viste eksempler på hvordan en kan inkludere de andre sansene, og kombinasjoner av sanseinntrykk, i undervisning.
Fornøyde deltakere
To hektiske konferansedager er over og de ansvarlige for ITS Volda-konferansen sitter igjen med med positive inntrykk fra deltakere og partnerinstitusjonene fra utlandet.
- Vi har fått mye skryt og gode tilbakemeldinger og det er selvsagt gøy når vi har brukt mye tid på å planlegge ITS Volda, sier Arne Humberset ved Internasjonalt kontor.
- Selv om ITS Volda er en nettbasert konferanse, og mange naturlig nok utrykker et ønske om å møtes fysisk, har tilbakemeldingene til årets konferanse vært svært gode. Spesielt virker det som deltakerne setter pris på muligheten til å diskutere skolehverdagen med lærerstudenter fra andre land, legger Humberset til.