Rekordmange lærere vil videreutdanne seg

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Aldri før har så mange lærere fått plass på videreutdanninger gjennom Kompetanse for kvalitet (KfK) og Kompetanse for fremtidens barnehage (KfB) ved Høgskulen i Volda. Det er ennå ikke for sent å søke seg til videreutdanninger som starter til høsten.

KfK og KfB er satsinger fra Utdanningsdirektoratet (Udir) for å videreutdanne lærere i skolen og barnehagen. Begge har gode tilskuddsordninger, som gjør at det skal være enklere for lærerne å ta disse videreutdanningene ved siden av jobb.

Det er Udir som tildeler hvilke utdanninger universitet og høgskoler landet over får tilby innenfor disse ordningene. I 2023 fikk Høgskulen i Volda (HVO) tilslag på 20 utdanninger – noe som er rekord for HVO.

Stort behov

Søknadstallene for disse studiene er nå klare, og de viser at det er rekordmange lærere som ønsker å videreutdanne seg gjennom KfK og KfB ved HVO.

Heile 337 lærere har fått tilbud om studieplass fra høsten av, noe som er 110 flere enn i 2022. 

– Dette er vi veldig glade for. Vi har aldri hatt så høye tall før. Det har vært oppe rundt 260 studenter, men altså aldri i nærheten av 300-tallet tidligere. Det viser at behovet for videreutdanning i skole og barnehage er stort, sier Ole Frank Bakken, seniorrådgiver ved Høgskulen i Volda.

Spesialpedagogikk og programmering i vinden

Det er første gang HVO tilbyr Spesialpedagogikk i barnehagen – mottagelsen har vært enorm. 

– Det var opprinnelig lagt opp til 35 studieplasser på dette studiet. Men pågangen var så stor at vi fikk en telefon fra Utdanningsdirektoratet med spørsmål om vi kunne øke antallet. Vi økte det til 50, men kunne helt sikkert tatt inn flere. En ser et tydelig behov for spesialpedagogisk kompetanse i barnehagene. Det har kanskje vært lagt større vekt på dette i skolen, men også mindre barn trenger slik kompetanse, sier Bakken.

En annen nyvinning opplever også like gode tall. Programmering 8.-13. trinn er for første gang en del av KfK og fylte lett opp de 50 studieplassene på første forsøk.

– Det er både godt og gøy å se at vi treffer så godt med disse nye tilbudene. Vi har også andre programmeringsfag som har høy søking. Det handler nok både om kunstig intelligens og digitaliseringa vi ser i samfunnet. Lærerne ønsker å hjelpe elevene med å forstå den digitale hverdagen, hvordan bruke digitale verktøy fornuftig og hva som ligger bak utviklingen. Lærerne får undervisning i mer enn det folk flest kanskje tenker er programmering.

I andre enden ser en matematikk og engelsk, hvor det er studium der det ikke er nok studenter til å starte opp.

– Lærere som ble ferdig med lærerutdanningen sin i 2014 eller senere må minimum ha 60 studiepoeng for å undervise i norsk, engelsk og matte fra 2025. Det ser ut til at mange har tatt videreutdanning i matematikk og engelsk de siste åra og oppfyller kravet – dermed er «markedet» litt mettet akkurat nå. Dette er noe vi ser nasjonalt også, det er flere institusjoner som ikke har nok studenter til å starte opp utdanninger i disse fagene, forklarer Bakken.

Ventelister på studium

At så mange ønsker å videreutdanne seg gjør at Bakken sitter med lister over potensielle studenter på enkelte studium.

– Lista er lang på folk som ønsker seg plass på noen av disse KfK og KfB-studiene, sier Bakken.

Søknadsfristen for disse studiene var 1. mars for å få det godkjent av Udir og få ta del i deres økonomiske støtteordning. I månedsskiftet mai/juni vil om lag åtte av videreutdanningene åpne for søking igjen, men da uten økonomisk støtte fra Udir og søking gjennom dem. Da er det «først til mølla»-prinsippet som gjelder, og studiene vil bli stengt så fort de er fulltegnet.

Kan fortsatt søke

I tillegg til videreutdanningene innen KfK og KfB tilbyr HVO en rekke andre videreutdanninger, masterprogram og andre studium som er åpen for søking. Både for lærere og andre. Disse tilbudene har løpende opptak, som vil si at de blir fylt opp etter «først til mølla»-prinsippet. Siste dag du kan søke er 1. august. 

Del på