Sosionomstudenter bryter lydmuren med komplekse kasus
Fredag 7. februar presenterte sosionomstudentene ved Høgskolen i Volda resultatene av to uker med intensivt og selvstendig analysearbeid.

Sosionomstudentene (f.v.) Linda May Lacastesantos, Emily Ringstad Nesset og Sylvia Ewenye var blant studentene som presenterte arbeidet sitt.
Studentene, som er i sitt siste semester på bachelor i sosialt arbeid, sosionom, fikk i oppgave å jobbe med et fiktivt, men komplekst kasus om en person med rusproblematikk og flere utfordringer.
Dette prosjektet har gitt dem verdifull erfaring med å håndtere komplekse problemstillinger de vil møte i arbeidslivet.
Presenterte for fagfolk, bruker og politiker
Studentene fikk tilbakemeldinger fra enten en bruker, profesjonsutøver eller politiker. Stortingsrepresentant Åse Kristin Ask Bakke (Ap) roste studentenes arbeid:
– Jeg synes de er veldig flinke. De har jobbet med en veldig kompleks oppgave som gjenspeiler oppgaver i det virkelige liv. De var flinke til å tenke både kortsiktig og langsiktig om tiltak, sa Bakke.
Hun understreket hvor viktig rollen til en sosionom er i samfunnet:
– Det er helt avgjørende med gode sosionomer. Jeg er selv utdannet sykepleier og har hatt stor nytte av å samarbeide med sosionomer. De er faglig veldig dyktige og tar godt vare på hele mennesket. Det er det som gjør dem unike. Jeg håper disse studentene kommer til å trives i arbeidslivet.

Utfordrende, men nyttig arbeid
Studentene opplevde prosjektet som krevende, men lærerikt. Linda May Lacastesantos, en av studentene som presenterte, delte sine erfaringer:
– Det har vært veldig krevende. Vi fikk en sak som var veldig komplisert og vanskelig å løse. Det ble litt krangling i gruppa på grunn av uenigheter om hvordan vi skulle forholde oss til saken. Selv om arbeidet var krevende, var det veldig nyttig for oss, fortalte Lacastesantos.
Hun reflekterte også over hvordan prosjektet har påvirket hennes syn på rusproblematikk:
– Uavhengig av sosialt stigma har alle mennesker like mye verdi. Som sosionomer må vi møte disse menneskene med respekt uansett bakgrunn.
Forberedelse til arbeidslivet
Høgskolelektor Erlend Walseth og professor Roar Stokken er ansvarlige for emnet studentene presenterte prosjekt fra. De fremhever hvor viktig det er å forberede studentene på å møte ulike typer mennesker i arbeidslivet.
– Sosionomer skal inn i et yrke hvor de må samarbeide med mange ulike typer mennesker i mange ulike posisjoner og organisasjoner. De må dermed være gode til å forklare egne standpunkt i møte med andre som gjerne både tenker og handler på andre måter.
Walseth utdyper hvorfor dette prosjektet er en viktig del av sosionomutdanningen:
– Vi vet at de som har komplekse sammensatte livsproblemer, i dag blir sviktet i møte med fragmenterte velferdstjenester. Presentasjonene til studentene i dag hjelper dem med å forbedre sine muntlige ferdigheter, både for eksamen og for å kunne påvirke tjenestene senere som profesjonsutøvere. Vil man være en rein rutinemedarbeider, eller vil man være med å påvirke det tilbudet velferdstjenesten gir? For å påvirke må man være i stand til å analysere, argumentere og påvirke saklig og reflektert de som har evne til å gjøre noe med det, som ledere og politikere.

Imponerer med faglig styrke og verdier
Både Walseth og Stokken er sikre på at studentene er godt rustet for arbeidslivet.
– Jeg mener vi har de beste sosialarbeiderstudentene i hele landet, og de beste studentene ved Høgskolen i Volda, hevder Walseth.
– De er ikke bare faglig dyktige, men har også de rette verdiene i møte med mennesker i sårbare situasjoner. Gjennom denne typen prosjekter får de også verdifull trening i å formidle kunnskapene og verdiene sine på en tydelig og overbevisende måte, utdyper Stokken.
Med denne erfaringen i bagasjen er sosionomstudentene klare til å bidra til et bedre samfunn når de etter sommeren trer inn i arbeidslivet som sosionomer.