utgivelser om fleksibel høyere utdanning

Spørsmålet om kvalitet i fleksibel utdanning er høyaktuelt, og står høyt på dagsorden hos universiteter og høgskoler. Norgesuniversitetet kommer med to utgivelser i høst som de håper kan være til hjelp for ansatte som jobber med kvalitet for å få til enda bedre læring.

Norgesuniversitetets ekspertgruppe for kvalitet i IKT-støttet utdanning står bak de to utgivelsene om kvalitet i fleksibel utdanning som kommer i høst.

“Ulike forståelser av kvalitet i norsk, fleksibel høyere c216cf715f3a45b52b1109bf3f6837f4utdanning – teknologi og læring på og utenfor campus”  

Boken har eksempler på hvordan man jobber med kvalitet i fleksibel utdanning i Norge.

Forfatterne er nasjonale premissleverandører, aktører på institusjonsnivå samt enkeltpersoner og miljø som arbeider med kvalitet i fleksibel utdanning.  

Redaktører er Trine Fossland, Kirsti Rye Ramberg og Eva Gjerdrum.

http://norgesuniversitetet.no/om/skrift/12013-artikler-om-kvalitet-i-hoyere-utdanning

“Kvalitet i fleksibel høyere utdanning – nordiske b8529539ea88bd75585c4c86b4feac90perspektiver”

Forfatterne ser på kvalitet i forhold til tre nivåer, og boka er delt opp etter disse: 

Makroperspektiv: Hvordan kan kvalitet defineres og operasjonaliseres hos beslutningstakere, departement og administratorer

Mesoperspektiv: Ledelsens tilrettelegging og føringer for bruk av IKT i utdanninger internt i organisasjoner.  

Mikroperspektiv: Her står undervisningen i fokus, kvalitet i vurdering og læring.  

Et hovedargument i boka er at de ulike nivåene - "kvalitetskjeden i høyere utdanning" - alle er sentrale for å heve den samlede utdanningskvaliteten. 

Boken er utgitt på Akademika forlag og henter perspektiver på kvalitet utenfra. Redaktører er Yngve Nordkvelle, Trine Fossland og Grete Netteland.

http://norgesuniversitetet.no/ikt/ekspertgruppe-kvalitet/nordisk-perspektiv-pa-kvalitet

Del på: