utgivelser om fleksibel høyere utdanning
Spørsmålet om kvalitet i fleksibel utdanning er høyaktuelt, og står høyt på dagsorden hos universiteter og høgskoler. Norgesuniversitetet kommer med to utgivelser i høst som de håper kan være til hjelp for ansatte som jobber med kvalitet for å få til enda bedre læring.
Norgesuniversitetets ekspertgruppe for kvalitet i IKT-støttet utdanning står bak de to utgivelsene om kvalitet i fleksibel utdanning som kommer i høst.
“Ulike forståelser av kvalitet i norsk, fleksibel høyere utdanning – teknologi og læring på og utenfor campus”
Boken har eksempler på hvordan man jobber med kvalitet i fleksibel utdanning i Norge.
Forfatterne er nasjonale premissleverandører, aktører på institusjonsnivå samt enkeltpersoner og miljø som arbeider med kvalitet i fleksibel utdanning.
Redaktører er Trine Fossland, Kirsti Rye Ramberg og Eva Gjerdrum.
http://norgesuniversitetet.no/om/skrift/12013-artikler-om-kvalitet-i-hoyere-utdanning
“Kvalitet i fleksibel høyere utdanning – nordiske perspektiver”
Forfatterne ser på kvalitet i forhold til tre nivåer, og boka er delt opp etter disse:
Makroperspektiv: Hvordan kan kvalitet defineres og operasjonaliseres hos beslutningstakere, departement og administratorer
Mesoperspektiv: Ledelsens tilrettelegging og føringer for bruk av IKT i utdanninger internt i organisasjoner.
Mikroperspektiv: Her står undervisningen i fokus, kvalitet i vurdering og læring.
Et hovedargument i boka er at de ulike nivåene - "kvalitetskjeden i høyere utdanning" - alle er sentrale for å heve den samlede utdanningskvaliteten.
Boken er utgitt på Akademika forlag og henter perspektiver på kvalitet utenfra. Redaktører er Yngve Nordkvelle, Trine Fossland og Grete Netteland.
http://norgesuniversitetet.no/ikt/ekspertgruppe-kvalitet/nordisk-perspektiv-pa-kvalitet