Semesters

DRHS900 Strukturelle vilkår for profesjonsutøving

Course code: 
DRHS900
Duration: 
2 semesters
Credits (ECTS): 
5
Level of study: 
PhD
Teaching semester: 
2016 Autumn
2017 Spring
Assessment semester: 
2017 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Required prerequisite knowledge

Ingen. Se opptakskrav i studieplanen.

Course content

Profesjonsutøvelse i helse- og sosialsektoren skjer for det meste i ansiktsnære relasjoner og ulike kontekster. De fleste utdanninger til velferdsstatens hjelpeyrker vektlegger relasjonell kompetanse. Profesjonsutøvelsens kontekstuelle vilkår er derimot mindre vektlagt. I dette emnet er ambisjonen å utvikle kandidatenes evne til refleksjon over forholdet mellom kontekstuelle vilkår og relasjonell profesjonsutøvelse. Konkret vil en analysere kulturelle, samfunnsmessige, politiske og organisatoriske endringsprosesser som har medført nye krav og forventninger til profesjonsutøvere, både "ovenfra" fra politikere og styringsbyråkrati, og "nedenfra" fra brukere, media og publikum. Eksempelvis gjelder dette nye styringslogikker (New Public Management), endrede metoder for tilsyn og kontroll (transparens og accountability), krav om kunnskapsbasert/evidensbasert profesjonsutøvelse, samt brukermedvirkning og individuell tilpasning. Emnet vil utforske hvilke utfordringer og dilemma som oppstår av disse prosessene, og hvordan ulike rammevilkår fremmer eller hemmer god profesjonsutøvelse.

Learning outcome

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:

Learning outcome knowledge

Kandidaten- skal kunne begrepsfeste og analysere ulike strukturelle forhold som omhandler samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår

 

Learning outcome skills

Kandidaten- skal kunne utvikle forskningsdesign og forskbare problemstillinger om hva som kan fremme kvalitet og gode arbeidsprosesser i samspillet mellom profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår

Learning outcome qualification

Kandidaten- skal kunne identifisere nye relevante problemstillinger og skissere forskningsdesign for disse- skal kunne lede prosjekter og delta i debatter som omhandler profesjonsutøvelse og strukturelle vilkår

Working and learning activities

Emnet er organisert i to samlinger à tre dager. I første samling blir relevante analytiske perspektiv presentert. I den andre samlinga skal deltakerne legge frem en problemstilling relevant for eget fag- og praksisfelt, og skissere teoretiske og empiriske tilnærminger for videre arbeid. Arbeidsformen omfatter forelesninger, diskusjon og faglig presentasjon. Samlinger. Uke 44 og uke 4 (2017).

Assessment requirements

Emnet krever godkjent faglig presentasjon.

Evaluation

Emnet blir evaluert i samsvar med HVOs kvalitetssikringssystem

Minimum number of students: 
10
Maximum number of students: 
15
Person in charge: 
Tor-Johan Ekeland
Used in other programs
  • DRHSEMNE
  • PhD in Health and Social Sciences, Professional Practice - Terms and Development
VurderingsformGrupperingVarighetKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerOmfang
Oppgave
Individual
1 Semester
Pass / fail
Fagessay
Approval signature: 
Odd Ragnar Hunnes 13.06.16