Semesters
JOA202 Undersøkande journalistikk
Emnet skal bidra til økt kvalitet i journalistisk produksjon der studentene skal oppnå solid kompetanse og en anvendt, refleksiv kunnskap om den journalistiske arbeidsprosessen. Viktige element i emnet er utvikling av idéer og hypoteser, metodiske valg og systematikk i egen research. Andre viktige områder er valg og bruk av ulike typer kilder og kildemateriale, etiske dilemmaer og kildekritisk analyse knyttet til ulike former for journalistiske undersøkelser og metodevalg.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
ha oversikt og innsikt i journalistisk metode
ha analytisk kunnskap om etikk, kildekritikk og rekonstruksjon i den journalistiske arbeidsprosessen
ha kjennskap til mediekritiske innvendinger mot metoder og etiske/kildekritiske valg som kan bli praktisert innenfor rammen av ”journalistisk undersøkelse og produksjon”.
kunne bruke metoder, teknikker og strategier for å finne ideer, nyheter eller saker som til dels er skjult, til dels vanskelig tilgjengelig eller ”oversett” i dagens mediebilde
kunne utvikle, planlegge og gjennomføre egne prosjekter ved bruk av intervju, observasjon og skriftelig kildemateriale
finne, forstå og bruke statistikk på en adekvat måte
kunne bruke offentlighetsloven og andre lover og regler, som gir innsynsrett og tilgang til sentrale skriftlige kilder
kunne produsere reportasjer og lage skiftlige, analytiske metoderapporter knyttet til disse
ha kompetanse og kunnskap om den journalistiske arbeidsprosessen: Utvikling av idé og hypoteser, metodiske valg og systematikk i egen research
Undervisningen skjer i form av forelesninger/seminarer, workshops og et praksisforberedende kurs. Undervisningen vil integrere journalistisk teori, analyse og praksis. Studentene kan jobbe med sine prosjekter i det interne redaakjsonsmiljøet. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig med kursets faglige problemstillinger, knyttet til både egne prosjekter og et felles undervisningsopplegg.
Frammøtekrav:
Det er krav om minst 80%obligartorisk frammøte til undervisning.
Arbeidskrav:
Studenten skal jobbe med ett større eller 2-3 mindre journalistiske prosjekter med frister for
a) idé og plan senest to uker etter emnets start (Gjennom denne godkjenningen blir omfanget av hver enkelt students eksamensarbeid avklart).
b) levere inn to rapporter om eget prosjektarbeid i perioden (minimum 1500 ord pr. rapport)
Studentene skal også delta på det praksisforberedende kurset.
Sensur vert gjennomført i samsvar med Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda, § 5-11
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Portfolio | Individual | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | |||||
Adjusting oral examination | Individual | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | 100 | Det vert gitt ein førebels karakter på mappa som kan bli justert ved munnleg prøving |
Emne som gir reduksjon | Grad av overlapp | Vektingsreduksjon |
---|---|---|
MMP303 Investigative Journalism | 10 | |
DJM302 Undersøkende journalistikk | 10 |
a) Et fullført journalistisk eksamensprosjekt (ett større eller 2 mindre journalistiske produkt).
b) En metodeoppgave der arbeidet skal presenteres og der sentrale metodiske, etiske og kildekritiske dilemmaer og valg skal analyseres. Refleksjonen skal knyttes til pensumtekster.
Det vert gitt ein førebels karakter som kan bli justert ved munnleg prøving